Ensimmäisessä kuvassa Mercedes-Benz EQC ja toisessa GLC F-Cell.
20.3.2018 09.45
Tiedossa on, että sähköautolla on polttomoottoriautoa isommat ongelmat kovilla pakkasilla. Sen takia pitää tulevia sähköautoja testata perusteellisesti kylmissä olosuhteissa.
Esimerkiksi Mercedes-Benz on tänä talvena testannut tulevien sähköautojen talviominaisuuksia Ruotsin Arjeplogissa. Testeissä olivat mukana esisarjaversiot uudesta EQC-täyssähköautosta sekä GLC F-Cell -polttokennomallista.
EQC:n lanseeraus tapahtuu vuonna 2019 ensimmäisenä uuden EQ-tuoteperheen sähköautomallina.
GLC F-Cell puolestaan on maailman ensimmäinen sähköauto, jonka voimalinjassa hyödynnetään vetypolttokennoa sekä ulkoisesti ladattavaa akkua.
Sähköautolle oma vaativa kylmätestisarja
Talvitesteillä on erityinen sijansa sähköautojen luotettavuuden ja toiminnan varmistamisessa. Arjeplogissa koeajoja ajettiin alimmillaan –35 asteen pakkasissa sekä lumipintaisilla teillä että jäällä.
Pohjoisen arktiset olosuhteet muodostavat vaativimman kuviteltavissa olevan haasteen nimenomaan sähköauton voimalinjan ja avustinjärjestelmien saumattomalle toiminnalle.
Jokaisen uuden Mercedes-Benz-mallin tuotekehitykseen kuuluu testiohjelma, joka käsittää yli 500 erillistä testiä.
Sähköautojen kehitysohjelmaa on lisäksi täydennetty lukuisilla, nimenomaan voimalinjan toimintaan keskittyvillä erityistesteillä, todetaan Mercedes-benzin tiedotteessa.
Sähköautoilun uusia haasteita ovat esimerkiksi sähkömoottorin teho ja toiminta kylmäkäynnistyksessä ja akun ollessa vielä kylmä, polttokennon kylmäkäynnistysominaisuudet, auton toimintamatka kuljettajan normaaleissa ajo-olosuhteissa, latausjohtojen käsittely, auton lämmitys ja ilmastointi ennen käynnistystä sekä voimalinjan toimintastrategia jarrutusenergian talteenoton aikana.
Lisäksi on huomioitava auton käyttäytymisen ja ajonvakautusjärjestelmän vaatimat hienosäädöt.
Arjeplogin testikeskus on varustettu erityyppisillä latausjärjestelmillä, joilla voidaan simuloida sähköautojen erilaisia käyttöolosuhteita sekä erilaisten kuljettajien latauskäytäntöjä.
Käytössä on sekä tavallisia kotitalouspistorasioita sekä pikalatauksen mahdollistavia wall box -latauslaitteita.
Myös vedyn saanti on turvattu polttokennoautotestejä silmällä pitäen.