Hyundai Motor Group julkisti Hydrogen Vision 2040 -ohjelmansa Hydrogen Wave -verkkotapahtumassa. Hyundain tavoitteena on tehdä vedystä vuoteen 2040 mennessä tutumpaa periaatteella ”kaikille, kaikelle ja kaikkialla”, todetaan Hyundain tiedotteessa.
Maailmanlaajuisessa Hydrogen Wave -tapahtumassa 7.9.2021 esiteltiin Hyundain visio vetyyn perustuvasta liikkuvuudesta ja polttokennojärjestelmistä. Hyundaista tulee ensimmäinen globaali autovalmistaja, joka hyödyntää polttokennojärjestelmää kaikissa hyötyajoneuvomalleissaan vuoteen 2028 mennessä.
- Hydrogen Wave -tapahtumassa julkistettiin polttokennoteknologiaa hyödyntäviä tulevaisuuden tuotteita, kuten itsenäisesti toimivat konttiperävaunut, erittäin suorituskykyisen urheiluauton konsepti sekä polttokennoilla varustetut ajoneuvot avustus- ja pelastustyöhön
- Hyundain uusi, kolmannen sukupolven polttokennojärjestelmä, joka korvaa Nexon nykyisen ratkaisun, esiteltiin kahtena versiona: 100 kW -kennosto 70 prosenttia aiempaa pienempikokoisena ja 200 kW -kennosto kaksinkertaisella tuotolla verrattuna nykyiseen Nexossa käytettävään ratkaisuun
- Ilmastonmuutoksen uhatessa ihmiskuntaa Hyundai pyrkii tarjoamaan tehokkaan ja käytännöllisen ratkaisun uhan torjumiseksi vetyenergian avulla, sanoi Hyundai Motor Groupin hallituksen puheenjohtaja Euisun Chung Hydrogen Wave -tapahtumassa
Hyundai Motor Group on esitellyt 7.9. järjestetyssä maailmanlaajuisessa virtuaalisessa Hydrogen Wave -tilaisuudessa visionsa vetyenergiasta ja globaalista vety-yhteiskunnasta. Hyundai esitteli suunnitelmansa vedyn tunnetuksi tekemisestä ja sen käytön laajentamisesta vuoteen 2040 mennessä. Tavoitteena on ottaa käyttöön uusia tekniikoita kuljetusalalla ja muilla toimialoilla.
Verkkotapahtuman jälkeen on vuorossa fyysisenä tapahtumana Etelä-Koreassa järjestettävä HydroVILLE-näyttely, jossa esitellään äskettäin julkaistuja sovelluksia ja konsepteja.
Puhtaan vedyn mahdollisuuksien innoittamassa HydroVILLE-näyttelyssä on esillä useita polttokennokonsepteja uusia liikkuvuus- ja voimantuotantosovelluksia varten.
Ensimmäisen polttokennoautonsa kehittämisestä, vuodesta 1998, alkaen Hyundai on valmistautunut vedyn tulevaisuuteen.
Vuonna 2013 esiteltiin Tucson ix35 Fuel Cell, joka avasi oven polttokennoautojen massatuotannolle.
Vuonna 2018 yhtiö lanseerasi seuraavan sukupolven polttokenno-SUVin nimeltä Nexo, ja vuonna 2020 oli vuorossa maailman ensimmäisen polttokennokäyttöinen raskas kuorma-auto Xcient Fuel Cell.
Hyundai näkee vedyn merkittävässä roolissa kestävän tulevaisuuden rakentamisessa ja vähentämässä yhteiskunnan riippuvuutta fossiilisista polttoaineista. Oltuaan kaksi vuosikymmentä polttokennoteknologian kehityksen eturintamassa Hyundai valjastaa polttokennoteknologian laajempaan käyttöön ajoneuvoissaan, muissa liikkuvuusratkaisuissa ja monissa energiaratkaisuissa.
Hydrogen Vision 2040
Hyundai Motor Groupin visio on, että vuoteen 2040 mennessä vetyä käytetään kuljetusten lisäksi laajalti teollisuudessa ja muilla toimialoilla. Tavoitteena on tuoda vetyenergia tarjolle ”kaikille, kaikelle ja kaikkialla”.
Hydrogen Wave -tapahtumassa Hyundai kertoi suunnitelmistaan reagoida ennakoivasti ilmastonmuutokseen vetyratkaisuilla alkaen raskaasta liikenteestä, jonka tuottamat CO2-päästöt ovat suhteellisen suuret.
Jatkossa Hyundai tuo kaikki uudet hyötyajoneuvot, kuten linja-autot ja raskaat kuorma-autot, maailmanlaajuisille markkinoille polttokennoautoina ja akkukäyttöisinä sähköajoneuvoina.
Vuoteen 2028 mennessä yhtiö odottaa olevansa ensimmäinen globaali autovalmistaja, joka soveltaa polttokennojärjestelmää kaikkiin hyötyajoneuvomalleihinsa.
Hyundai valmistaa nyt monin tavoin kehitettyä versiota nykyisestä Xcient Fuel Cell -mallistaan, joka on maailman ensimmäinen massatuotannossa oleva polttokennokäyttöinen raskas kuorma-auto.
Lisäksi Hyundai kehittää Xcient Fuel Cell -malliin perustuvaa rekkaveturia, joka esitellään vuonna 2024. Hydrogen Wave -tapahtumassa Hyundai esitteli myös Trailer Drone -konseptin, vetykäyttöisen perävaunujärjestelmän, joka pystyy toimimaan täysin itsenäisesti.
Polttokennojärjestelmiä ei käytetä kaupallisesti ainoastaan nykyisen kaltaisissa ajoneuvoissa, kuten Nexo, Elec City Bus ja Xcient Fuel Cell, vaan niillä on vuoteen 2040 mennessä potentiaalia myös monissa muissa kulkuneuvoissa, kuten suorituskykyisissä ajoneuvoissa, ilmateitse hoidettavassa kaupunkialueiden liikenteessä, roboteissa, lentokoneissa ja rahtilaivoissa.
Seuraavan sukupolven polttokennojärjestelmät
Polttokennojärjestelmien kustannuksia on saatu alennettua suurtuotantoa varten jo vuosien ajan. Tässä jatkuvan parantamisen prosessissa Hyundai on tehnyt suuria harppauksia tutkimus- ja kehitystoiminnassaan ja esittelee nyt tuloksia maailman nähtäväksi.
Hydrogen Wave -tapahtumassa Hyundai toi esille sarjan uusia polttokennojärjestelmiä, mukaan lukien kolmannen sukupolven polttokennoston – suuritehoisen, tehokkaasti pakatun seuraajan Nexossa käytässä olevalle versiolle.
Kolmannen sukupolven polttokennojärjestelmä
Parhaillaan kehitteillä oleva kolmannen sukupolven polttokennosto korvaa Nexon nykyisen kennoston, ja siitä on 100 kW- ja 200 kW -versiot. 100 kW -kennoston fyysinen koko on pienentynyt 70 prosentilla nykyiseen verrattuna, jotta se on helpompi mahduttaa moniin ajoneuvoihin. 200 kW -versio on kooltaan samanlainen kuin Nexon nykyinen järjestelmä, mutta energiantuotto on kaksinkertaistunut.
Nexossa käytetyllä toisen sukupolven kennostolla vuonna 2018 Hyundai saavutti 5 000 käyttötuntia ja 160 000 kilometriä. Kolmannen sukupolven polttokennoston kehitystyön tavoitteena on saavuttaa 500 000 kilometrin käyttömatka henkilöautoille.
Hyundai esitteli myös matalarakenteisen polttokennojärjestelmän, jonka kennostokorkeus on vain 25 cm. Sitä voidaan käyttää laajasti esimerkiksi monikäyttö- ja erikoisajoneuvoissa, linja-autoissa ja raitiovaunuissa.
Vetykäyttöisen liikkuvuuden tulevaisuus
Hydrogen Wave -tapahtumassa esiteltiin myös Hyundai Motor Groupin visio tulevasta vetyyn perustuvasta liikkumisesta useissa ajoneuvosovelluksissa aina avustus- ja pelastustoimesta autonomisiin konttikuljetuksiin ja erittäin suorituskykyisiin urheiluajoneuvoihin.
Tuotannon, varastoinnin ja kuljetuksen helppous ovat tärkeitä polttokennotekniikan käytön levittämisessä laajalle. Omistamansa HTWO-tuotemerkin alla Hyundai paljastaa myös uusia konsepteja liikuteltaviksi vetytankkausasemiksi.
Rescue Drone
Rescue Drone on uusi polttokennokäyttöinen konseptiajoneuvo, joka voi toimia etäohjauksella tai itsenäisesti palontorjunta- ja hengenpelastusoperaatioissa. Rescue Drone -laitteessa on itsenäinen ohjausjärjestelmä kääntymistä ja monisuuntaista ”rapukävelyä” varten, ja se voi suorittaa tehtäviä koriinsa asennettujen dronejen lähettämien kuvien avulla. Laite voi saavuttaa 450 – 500 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella.
H Moving Station
H Moving Station on raskas ajoneuvo, joka on varustettu polttokennoautojen tankkauslaitteistolla. Tämä liikkuva vetytankkausasema mahdollistaa jopa 25 Nexon lataamisen yhtä aikaa. H Moving Station parantaa polttokennoajoneuvojen käyttömahdollisuuksia alueilla, joilla on rajoitetusti tankkausasemia tai joilla asemat eivät ole käytössä.
Vetytulevaisuus: Johdossa uuteen energiayhteiskuntaan
Globaalin yhteisön vastuullisena jäsenenä Hyundai jatkaa vetyyn perustuvan liikkuvuuden kehittämistä, polttokennojen tuotantojärjestelmän laajentamista ja infrastruktuurin luomista vety-yhteiskuntaa varten. Uudet teknologiat ja polttokennomallit, jotka esiteltiin Hydrogen Wave -tapahtumassa, osoittavat Hyundain sitoutumista vedyn käytön yleistymiseksi vuoteen 2040 mennessä.