Junistakin voi tulla vetykäyttöisiä

Toyota Motor Europe toimittaa kuusi polttokennomoduulia FCH2Rail-projektin käyttöön.

Tammikuussa 2021 ensimmäisen kerran esitelty FCH2RAIL-projekti on päästöttömään raideliikenteeseen tähtäävä hanke. FCH2Rail-yhteenliittymä kehittää ”Fuel Cell Hybrid Power Pack” -hybridiyksikköä juniin.

Toyota on testannut ja toimittanut kuusi polttokennomoduulia projektin seuraavaa vaihetta varten. Toisen sukupolven polttokennomoduulit tarjoavat suuren tehon aiempaa kompaktimmassa ja kevyemmässä paketissa.

FCH2RAIL-hankkeessa hyödynnetään ohuempaa, suorakulmaisen särmiön muotoista erittäin kompaktia kokoonpanoa, joka asennetaan junan katolle.

Kolmea, jo CNH2-keskukselle toimitettua moduulia testataan yhdessä akustojen kanssa ennen kuin ne toimitetaan CAF-junayhtiölle. Loput kolme moduulia toimitetaan suoraan CAFille helmikuun puoliväliin mennessä, jolloin kaikki kuusi moduulia asennetaan testijunaan.

Toyotan toimittamien polttokennomoduulien avulla yhteenliittymän tiimit voivat jatkaa Fuel Cell Hybrid Power Pack -yksikön kehittämistä raideliikennettä varten.

Hybridiyksikkö toimii täysin itsenäisenä junan voimanlähteenä, yhdistäen raideverkon ajojohtimista saadun sähkön erikseen toimivan vetypolttokennomoduulin tuottamaan sähkötehoon.

Järjestelmää testataan CAFin valmistamassa CIVIA-junassa, johon CAF asentaa polttokennomoduulin hybridiyksikön osaksi. Hankkeessa on mukana myös Renfe, Espanjan valtion rautatieliikennettä harjoittava liikelaitos.

Yhteenliittymä aloittaa testaamisen Espanjan ja Portugalin alueella, kun hybridiyksikkö on asennettu testijunaan.

Projektin tarkoituksena on selvittää, voiko vetykäyttöinen hybridiyksikkö toimia päästöttömän raideliikenteen ratkaisuna. FCH2Rail-projektin rahoittajana toimii Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking -yhteenliittymä (FCHJU).

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän