Michelin mukaan vety- ja polttokennoteknologiaan

Rengasvalmistaja Michelin laajentaa toimintaansa kehittämällä päästöttömiä ratkaisuja liikenteen käyttövoimaksi, todetaan Michelinin tiedotteessa.

Michelinin historia innovatiivisena rengasvalmistajana on jatkunut jo 125 vuoden ajan. Nyt yhtiö investoi rengasvalmistuksen ohella tulevaisuuden uusiin kasvualueisiin. Niistä tärkeimmäksi nousee vety ja polttokennoteknologia liikenteen käyttövoimana.

Vuoden 2019 aikana Michelin investoi yhdessä autonosavalmistaja Faurecian kanssa 140 miljoonaa euroa polttokennovalmistajaan Symbioon.

Symbio on kunnianhimoinen joint venture -yritys, joka rakentaa tänä vuonna Euroopan suurimman polttokennoja valmistavan tehtaan Ranskaan, Lyonin kupeessa sijaitsevaan Saint-Fonsiin.

Symbion tavoitteena on kasvaa yhdeksi maailman johtavista polttokennojärjestelmien valmistajaksi paitsi autoihin, myös veneisiin ja muihin kuljetusvälineisiin.

– Olemme tutkineet polttokennoteknologiaa jo runsaan 15 vuoden ajan, kertoo Peyman Sabet, liiketoiminnan kehitysjohtaja, Michelin Pohjois-Eurooppa.

– Tavoitteenamme on laajentaa tuotantoa valmistuskustannusten vähentämiseksi. Toimimme läheisessä yhteistyössä Faurecian kanssa, jotta yhteinen tytäryhtiömme Symbio kehittyisi johtavaksi polttokennojärjestelmien toimittajaksi. Tarkoituksena on saavuttaa 12 prosentin markkinaosuus ja 1,4 miljardin euron vuotuinen liikevaihto vuoteen 2030 mennessä.

Symbio kehittää tällä hetkellä neljännen sukupolven polttokennojärjestelmäänsä. Yritys työllistää 250 henkilöä ja tähtää 20 000 polttokennon tuotantokapasiteettiin vuonna 2025.

Menestystä ensiasennuksissa

Lupaavaa menestystä on saatu StackPack S -järjestelmällä, joita on vuodesta 2019 ensiasennettu Renault’n kahteen vetykäyttöiseen automalliin, Kangoo Z.E Hydrogen ja Master Z.E Hydrogen.

Symbio varustaa myös PSA-yhtymän ensimmäisen vetykäyttöisen hyötyajoneuvokaluston StackPack-järjestelmällä.

PSA tuo vielä kuluvan vuoden aikana markkinoille uusia, yritysasiakkaille tarkoitettuja vetykäyttöisiä malleja. Symbio tekee useassa projektissa yhteistyötä autonvalmistajien kanssa, jotta uudet, innovatiivisilla ja tehokkailla polttokennomoottoreilla varustetut mallit saadaan nopeammin markkinoille.

MissionH24 – kestävyystesti Le Mansissa

Michelin, Faurecia ja Symbio haluavat saada tuloksia myös autourheilussa. Niinpä ne ovat pääsponsoreina mittavassa MissionH24 -ohjelmassa, jonka puitteissa Symbio saa demonstroida millaista huippusuorituskykyä vetyteknologialla saavutetaan maailmankuulun Le Mansin 24 tunnin endurance-ajojen ankaralla radalla.

Symbio kehittää ja testaa polttokennojärjestelmää sveitsiläisen kilpa-autonvalmistaja GreenGT:n Le Mans Prototype eli LMP-kilpurissa.

Kilpurin sähkömoottori, vaihteisto ja akku tulevat GreenGT:ltä.

Symbion panostus moottoriurheiluun tarkoittaa myös, että se osallistuu kestävyysajoihin H24Racing-kilpatiimin kanssa. Vuodesta 2024 alkaen vetysähköautoilla tulee olemaan oma prototyyppiluokkansa Le Mansin 24 tunnin endurance-ajoissa.

Symbion StackPack-järjestelmä

Symbio valmistaa tavaramerkillä Symbio StackPack System polttokennojärjestelmiä, joissa käytetään eri ajoneuvokategorioille tehon ja energiantarpeen mukaan suunniteltuja, esivalidoituja avainkomponentteja.

  • S-versio tuottaa 7-40 kW tehon ja on tarkoitettu kevyisiin hyötyajoneuvoihin ja pakettiautoihin
  • M-versio tuottaa 40-80 kW sopii kookkaampiin kevyisiin hyötyajoneuvoihin ja antaa lisää tehoreserviä suuremmille pakettiautoille, huolintaliikkeiden kalustolle ja kaupunkimaastureille
  • L-versio tuottaa 80 kW-0,5 MW ja on suunniteltu kevyisiin kuorma-autoihin ja isoihin, painaviin henkilöautoihin

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!