Renault Group uskoo vahvasti vetyyn

Renault Group ja Plug Power Inc., joka on maailman johtava yritys vedyn käytössä ja polttokennoteknologiassa, ovat perustaneet yhteisyrityksen, jonka nimi on HYVIA.

Suunnitelmasta kerrottiin alustavasti jo aiemmin tänä vuonna tammikuun 12. päivänä. Kumppanit ovat mukana yhteisyrityksessä tasaosuuksin ja sen pääjohtajaksi on valittu David Holderbach, jolla on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus strategiasta, tuotannosta ja kansainvälisestä myynnistä Renault Groupissa.

Uuden yhtiön nimi HYVIA on yhdistelmä vedyn englanninkielisestä nimestä (HY=hydrogen) ja latinankielien sanasta tie eli VIA.

Nimi kuvaa täydellisesti kunnianhimoista tavoitetta edetä hiilidioksidivapaaseen liikkumiseen. Tavarankuljetuksissa käytettävissä ajoneuvoissa, kuten pakettiautoissa ja kevyissä kuorma-autoissa tarvitaan pitkää toimintamatkaa ja lyhyttä tankkausaikaa. Vedyllä toimiva polttokenno täyttää molemmat vaatimukset ja auto on luonnollisesti täysin päästötön.

HYVIA toimii Ranskassa jo olemassa olevissa Renault’n tuotanto- ja tuotekehitystiloissa.

  1. Uuden yhteistyöyrityksen pääkonttori ja tutkimus- sekä kehitystoiminnot ovat Villiers-Saint-Frédéricissä, missä on jo entuudestaan Renault Groupin kevyiden tavara-autojen tuotekehityskeskus. Tämä mahdollistaa parhaan mahdollisen synergian eri tiimien kesken.
  2. Tuotanto- ja logistiikkatoiminnot ovat Flinsissä osana Re-Factory -projektia. Siellä on tarkoitus myös aloittaa polttokennojen ja tankkausasemien valmistus ennen vuoden 2021 loppua.
  3. Ensimmäiset Renault Masteriin perustuvat polttokennoautot valmistetaan Batillyn tehtaalla.
  4. Polttokennot yhdistää autoon PVI, Renault Groupiin vuodesta 2017 kuulunut alihankkija, joka toimii Gretz-Armainvilliersissä.

Ensimmäiset autot tänä vuonna markkinoille

HYVIAn integroitu polttokennoteknologia täydentää Renaultin E-TECH -valikoimaa. Markkinoille saadaan hyötyautoja, joiden toimintamatka on 500 kilometriä ja joiden vetysäiliö voidaan täyttää kolmessa minuutissa.

Nämä ominaisuudet ovat äärimmäisen tärkeitä etuja varsinkin kevyiden tavara-autojen käyttäjille. Uudella tekniikalla saadaan myös täytettyä useiden kaupunkien vaatimukset hiilidioksidivapaista kuljetuksista keskusta-alueilla.

Ensimmäiset kolme polttokennoautoa, jotka HYVIA tuo markkinoille, perustuvat Renault Masteriin. Ne saadaan Euroopassa myyntiin ennen vuoden 2021 loppua.

Kokonaisuuteen kuuluvat vedyn tankkausasemat sekä lisäksi vihreän, ympäristöystävällisen vedyn toimitus asemille. Tavarankuljetuksiin tarjolle saadaan umpipakettiversio sekä ohjaamollinen alusta päällirakentajille. Henkilökuljetuksiin puolestaan valmistetaan Masterin linja-autoversiota.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän