Polttokennoteknologia ottaa Citroënilla uuden askeleen, kun ensimmäiset vety ë-Jumpyt valmistuvat tuotantolinjalta.
Yli 400 kilometrin toimintamatka ja kolmessa minuutissa tankattavat säiliöt tekevät yhdistetyn akku- ja polttokennoteknologian hyväksi vaihtoehdoksi pitkiä ajomatkoja ajaville sekä lyhyen tankkausajan tarvitseville asiakkaille.
Ensimmäinen vety ë-Jumpy on matkalla ensimmäiselle asiakkaalle, SUEZ Groupille, joka aloittaa mallin kattavan testauksen yhtiön Carcassonnen tuotantoalueella. Tällä pilotilla Suez haluaa tutkia päästötöntä vetytuotantoa, josta odotetaan tärkeää tekijää tulevien vuosien vähäpäästöiseen liikenteeseen.
Yksi lisävaihtoehto
Vety tuo uuden ratkaisun lisänä Citroënin jo olemassa olevaan laajaan täyssähköiseen hyötyajoneuvomallistoon.
Se on suunniteltu ratkaisuksi niille, joiden päivittäinen ajotarve on enemmän kuin 300 km, joille polttoaineen pikainen täydennys on tärkeässä roolissa päivittäisten työsuoritteiden toteuttamiseksi, tai jos yritykselle on tärkeää päästä ajamaan sisään päästörajoitettuihin kaupunginkeskustoihin yhtä lailla, kun tehdä siirtymiä korkeiden nopeusrajoitusten teillä.
Vety ë-Jumpy hyödyntää kahta toistaan täydentävää työntövoimajärjestelmää: energiavarastona ja sähkön tuottajana toimivaa akkua sekä polttokennoja, jotka muuntavat vedyn ja ilmassa olevan hapen sähköksi, vedeksi ja lämmöksi.
Niin kauan kuin vetyä on tarjolla, tämä voimantuottaja toimii loputtomasti.
Sähkömoottori, joka saa päävirtansa 45 kW:n polttokennoilta, kykenee tarjoamaan pidennetyn toimintamatkan jopa 350 km. 10,5 kWh litium-ion akku toimii järjestelmän varalla ja mahdollistaa 50 km:n (WLTP-arvo) lisän toimintamatkaan.
Lisäksi akku tuottaa tärkeää lisätehoa moottorille ja tuo dynaamisen suorituskyvyn erityisesti kiihdytyksiin. Se myös mahdollistaa energian talteenoton vauhdin hidastuessa ja jarrutettaessa. Yhdessä nämä tuottavat yli 400 km:n toimintamatkan.
Sama lastaustilavuus kaikilla voimalinjoilla
Vety ë-Jumpyn tankkaaminen käy 20 kertaa nopeammin kuin sähköauton lataus (verrattuna lataamiseen julkisella 100 kW:n latausasemalla). Kolmen vetysäiliön (4,4 kg) täyttö vie hädin tuskin kolmea minuuttia ja säästää näin aikaa ja lisää työajan tuottavuutta.
Kuten sähköpakettiautoissaan, Citroën on halunnut varmistaa, että myöskään vety ë-Jumpyn lastaustilavuus ei kärsi uudesta voimanlähteestä.
Hyötyajoneuvon tärkeimpiä, kantavuuteen ja lastaustilavuuteen liittyviä ominaisuuksia suojellakseen vety ë-Jumpyssa akusto on sijoitettu istuinten alapuolelle ja kolme vetysäiliötä lattian alapuolelle.
Mallin molemmat saatavilla olevat pituudet ovatkin ominaisuuksiltaan täysin samat täyssähköversioihin verrattuna: lastaustilavuus 5,3 m3 M-koossa ja ja 6,1 m3 XL-koossa. Vastaavasti kantavuus sekä vetomassat ovat jopa 1000 kg – aivan kuten Jumpyn bensiini- ja dieselversioissa.
Citroënin vety ë-Jumpy kootaan Ranskassa SevelNordin tehtaalla ja tämän jälkeen viimeistellään Stellantis-yhtiön polttokennoteknologian osaamiskeskuksessa Rüsselsheimissa, Saksassa.
Ensimmäinen auto koekäyttöön
Kansainvälisen vesi- ja jätehuoltoalalla toimivan ranskalaisen konsernin Suezin aikomus on tehdä vähäpäästöisestä liikkumisesta yhden tärkeimmistä osatekijöistä omassa päästöstrategiassaan. Tavoitteena on pienentää yhtiön CO2 -päästöarvoja 45 % vuoteen 2030 mennessä.
Tuottaessaan ratkaisuja energian talteenottoon vedestä sekä jätteistä, yhtiön on mahdollista optimoida asiakkaidensa energian kulutusta, edesauttaa potentiaalisten uusiutuvien energiamuotojen käyttöä ja vahvistaa osaamistaan vetytuotannossa ollen yksi alan pääpelureita.
Suez saa nyt ensimmäisen vety ë-Jumpy -pakettiauton testikäyttöön todellisiin olosuhteisiin. Käytännössä auto tulee kiertämään yhtiön lukuisissa päivittäisissä operationaalisen valvonnan käyttötarpeissa.