Toyota perustaa Eurooppaan vetyteknologiaan keskittyvän yksikön!

Toyota Motor Europe (TME) perustaa paikallisen liiketoiminnan Hydrogen Factory Europe -yksikön varmistaakseen koordinoidun lähestymistavan vetyteknologian kaupallistamiseen. Tämä kattaa niin kehityksen, tuotannon, myynnin kuin jälkimarkkinoinninkin.

Tarkoituksena on saavuttaa hiilineutraalius Euroopassa vuoteen 2040 mennessä, kymmenen vuotta ennen Toyotan maailmanlaajuista tavoitetta. Euroopan odotetaan olevan yksi maailman suurimmista vetypolttokennojen markkinoista vuoteen 2030 mennessä kasvavan liikkuvuuden ja energiantuotannon sovellusten tasaisen kasvun myötä.

Investoinnit ja säädöstoimenpiteet, kuten EU:n 45 miljardin euron Green Deal -rahoitus vuoteen 2027 mennessä tukevat markkinoiden kasvua. EU:n liikenneinfrastruktuurirahasto on myöntänyt 284 miljoonaa euroa vetytankkausasemien rakentamiseen.

Uusiutuvan energian direktiivin mukaan 42 % Euroopan teollisuuden käyttämästä vedystä tulee olla kestävällä tavalla tuotettua vuoteen 2030 mennessä. EU:n AFIR-asetus edellyttää vetytankkausasemien rakentamista 200 km välein nk. ydinverkoston (TEN-T) alueella. Toyota jatkaa polttokennoautojen kehittämistä ja laajentaa panostusta raskaaseen liikenteeseen.

Myös hyötyajoneuvoihin

Toyota esitteli maailman ensimmäisen massatuotantoon suunnitellun vetykäyttöisen polttokennoauton, Toyota Mirain vuonna 2015. Toisen sukupolven polttokennoteknologia debytoi toisen sukupolven Mirai-mallissa vuonna 2020 ja esiteltiin Japanissa tänä vuonna uudessa Toyota Crown -mallissa.

Toyota laajentaa parhaillaan tuotekehitystään hyötyajoneuvoihin. Kuluvana vuonna esiteltiin ensimmäinen vetykäyttöinen Hilux FCEV Prototype -malli.

Toyota integroi polttokennoteknologiaa myös raskaaseen liikenteeseen ja on hiljattain astunut strategisille kuorma-automarkkinoille Euroopassa Hyliko-nimisen ranskalaisvalmistajan ja hollantilaisen VDL Groepin vetykäyttöisillä kuorma-autoilla. Toyota käyttää näitä kuorma-autoja omassa logistiikassaan vähentääkseen hiilidioksidipäästöjä.

Seuraavan sukupolven polttokennoteknologia on jo suunnitteilla, ja sen odotetaan tarjoavan johtavaa suorituskykyä pidemmällä käyttöiällä ja alennetuilla kustannuksilla.

Uusi polttokennoteknologia, joka on tarkoitus kaupallistaa vuonna 2026, sisältää vähemmän kennoja, mutta tuottaa aiempaa suuremman tehon suhteessa kokoonsa. Uuden polttokennojärjestelmän odotetaan lisäävän toimintamatkaa 20 %, ja tekniset edistysaskeleet sekä tuotantomäärien kasvu auttavat alentamaan kustannuksia yli kolmanneksella.

Lisätutkimus tarkastelee myös skaalautuvien polttokennojen mahdollisuuksia eri tehoversioina sekä monimutkaisempia muotoja omaavien polttoainesäiliöiden suunnittelua. Tämä auttaa edelleen teknologian viemistä muodoilla, jotka ovat yhteensopivia erikokoisten ajoneuvojen kanssa.

Lue myös: Toyotan vetykäyttöiset polttokennomoduulit vauhdittavat linja-autoja vuoden 2024 Pariisin olympialaisissa

Lue myös: Vetykäyttöinen Toyota Hilux –prototyyppi julkistettu

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän