Autotoday 10 vuotta sitten: "Liikennekuolemat vähenevät liian hitaasti – Tavoitteet saavuttamatta"

Autotoday

19.3.2018 22.35

Myös tasan kymmenen vuotta sitten oltiin Suomessa huolestuneita liikennekuolemien määrästä. Mainittakoon, että vasta 2014 päästiin vuoden 2010 tavoitteeseen, eli alle 250 liikennekuolemaa.  Viime vuonna luku oli 212 liikennekuolemaa.

Liikennekuolemat vähenevät liian hitaasti – Tavoitteet saavuttamatta

Aikavälillä 2001 – 2006 tieliikennekuolemat vähenivät Suomessa 22,4 prosenttia. Vuonna 2007 liikennekuolemissa oli kasvua 12 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Suomen liikennekuolemien muutostahti on EU:n keskimääräistä tasoa.

Kansalliset ja EU:n tavoitteet kuolemien vähentämisessä ovat kuitenkin jääneet saavuttamatta.

Liikennealan asiantuntijat kokoontuivat torstaina maaliskuussa Helsinkiin keskustelemaan Suomen liikenneturvallisuuden nykyisestä tilanteesta ja tulevaisuuden haasteista. Tilaisuuden järjestivät European Transport Safety Council ETSC, Liikennevakuutuskeskus sekä Liikenneturva.

Valtioneuvosto teki vuonna 2006 valtakunnallisen liikenneturvallisuussuunnitelman pohjalta periaatepäätöksen, jonka mukaan vuonna 2010 liikennekuolemien määrä on oltava alle 250.

Pidemmän aikavälin tavoitteena on vähentää liikennekuolemien määrä alle sataan vuoteen 2025 mennessä. Vuonna 2007 liikenteessä kuoli ennakkotietojen mukaan 377 ihmistä, joka osoittaa tavoitteen olevan edelleen kaukana.

EU:n tavoitteet

EU:n tavoitteena on puolittaa liikennekuolemien määrä vuosien 2001 – 2010 välisenä aikana. Suomessa tämä tarkoittaisi, että vuonna 2010 liikennekuolemia pitäisi olla alle 200. EU:n tavoitteeseen päästäkseen liikennekuolemien määrä olisi pitänyt vähentyä Suomessa keskimäärin 7,4 prosenttia vuodessa.

Liikennekuolemia on kuitenkin saatu vähennettyä vain noin viisi prosenttia vuodessa, mikä pudottaa Suomen ETSC:n tekemässä Euroopan maiden vertailussa EU-maiden keskikastiin.

Suomen maanteillä mitatut ajonopeudet ovat pysyneet muuttumattomina usean vuoden ajan. Vuodesta 1999 vuoteen 2006 ajonopeudet ovat pudonneet vain 1,1 – 1,4 prosenttia. Ylinopeudella ajettujen onnettomuuksien osuus kuolemaan johtaneista moottoriajoneuvo-onnettomuuksista on sen sijaan kasvanut kolmessa vuodessa 33 prosentista 42 prosenttiin.

Lisäksi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat ovat arvioineet ajonopeuden myötävaikuttaneen jopa joka toisen kuolonkolarin syntymiseen.

Kaahaamiseen yhdistyy usein myös muita liikennettä vaarantavia tekijöitä, kuten rattijuoppoutta. Liikennevakuutuskeskuksessa työskentelevän liikenneturvallisuustutkija Esa Rädyn mukaan enimmillään joka toisen ylinopeudella ajetun kuolonkolarin pääaiheuttaja on ollut rattijuoppo. Rattijuoppojen osuus kuolonkolareiden aiheuttajista on viime aikoina kasvanut keskimäärin kolme prosenttia vuodessa.

Juttu oli Autotodayssa 19.3.2008



Katso myös


Autotoday 10 vuotta sitten: ”Suzuki Kizashi 3 -konseptiauto New Yorkiin”

Autotoday 10 vuotta sitten: ”Dieselpäästöt vaarallisia aivoille”


Autotoday 10 vuotta sitten: ”Rahtarit juhlivat 35-vuotista taivalta”


Autotoday 10 vuotta sitten: ”Suomalainen autonostaja miettii jo päästöjä”

Autotoday 10 vuotta sitten: ”Sähköauto on vesisyöppö”


Autotoday 10 vuotta sitten: ”Poliisille lisärahoitusta toiminnan vakiinnuttamiseksi”


Autotoday 10 vuotta sitten: ”Suomalainen sähköauto pohjautuu Toyota Corollaan”

Autotoday 10 vuotta sitten: ”Mitsubishin Lancer Sports Sedanin myynti vauhtiin Suomessa”

Autotoday 10 vuotta sitten: ”Taksin matkustajaa epäillään rattijuopumuksesta”

Autotoday 10 vuotta sitten: ”GM uskoo hybridiin” – mutta kuinka kävikään?

Autotoday 10 vuotta sitten: ”Auton ylipitkä takuu sitoi kohtuuttomasti”

Autotoday 10 vuotta sitten: Mitähän näistäkin olisi tullut? ”Saab esittelee kaksi konseptiautoa”

Autotoday 10 vuotta sitten: ”Dodge Challenger SRT8:sta 228 143 dollaria huutokaupassa”

Autotoday 10 vuotta sitten: ”Taas valitaan vuoden auto ”


Autotoday 10 vuotta sitten: ”Irlannissa kaavaillaan yksityisiä kameroita nopeusvalvontaan”

Autotoday 10 vuotta sitten: ”Ron Dennisille potkut?”

Autotoday 10 vuotta sitten: ”Väärinkäytöksiä autotuotannon siirtämisessä Itä-Eurooppaan”

Autotoday 10 vuotta sitten: ”Ensimmäinen kaasulla toimiva ralliauto kehiin”

Autotoday 10 vuotta sitten: ”Autot sysäsivät dieselöljyn myynnin isoon kasvuun”

Autotoday 10 vuotta sitten: ”Canal+ näyttää lisää autourheilua”

Autotoday 10 vuotta sitten: ”Autoliitto: Suojateiden liikennesäännöt pitäisi yhdenmukaistaa”

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here