Hondalta älykkäitä sähköauton latausjärjestelmiä

Kuva: Honda.

Esitellessään Frankfurtissa ensimmäisen sähköautonsa Eurooppaan, Honda tarjoaa samalla useita järjestelmiä auton monipuoliseen lataukseen.

Honda Power Charger on kotikäyttöön tarkoitettu laturi. Tavallisella virralla sen teho on 7,4 kW ja kolmivaihevirralla 22 kW.

Laturilla Honda e:n omistaja saa autonsa akun täyteen neljässä tunnissa, mikäli käytössä on 32 ampeerin sulake. Lataus onnistuu paljon nopeammin kuin vain tavallista pistoketta käyttämällä.

Hondan laturissa on paljon älykkäitä toimintoja. Se esimerkiksi yrittää käynnistää toimintansa jopa viisi kertaa uudelleen, mikäli virrantulo on jostain syystä katkennut.

Laturin voi yhdistää kotona käytettäviin päästötöntä energiaa tuottaviin laitteisiin, kuten aurinkopaneeleihin. Silloin laturi ottaa huomioon, milloin se voi ladata päästötöntä energiaa.

Laturille voi määritellä, ketkä sitä saavat käyttää ja latauskaapelissa on lukitus. Latauksen voi myös säätää toimimaan esimerkiksi vain halvemmalla yösähköllä.

Kaupungeissa sähköauton lataaminen voi olla ongelmallista. Tähän ongelmaan etsitään ratkaisua yhdessä ubitricityn kanssa. Yhtenä keinona katulataukseen on virran ottaminen erikoiskaapelilla katulampuista. Järjestelmään liittyy myös laskutus.

Honda Power Manager Prototype on kahteen suuntaan toimiva latausjärjestelmä, jossa autot liitetään osaksi sähköjärjestelmää.

Sähköautojen akkuja voidaan silloin käyttää tasaamaan virrankulutuksen huippuja ja ladata ne, kun sähkön kokonaiskäyttö on alimmillaan.

Järjestelmä saadaan kaupalliseen käyttöön 2020-luvun alkupuolella.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here