Opelilla on kolme uutuusmallia ensiesittelyssä Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä. Osaston vetonauloja ovat kuudennen sukupolven Opel Corsa -mallisto ja sen täyssähkömalli Corsa-e.
Katumaasturipuolta edustaa 300-hevosvoimainen ladattava hybridi Grandland X PHEV. Uudistuva Astra-mallisto on saanut uudet voimanlähteet.
Yksi Opelin osaston vetonauloista on täyssähköinen Corsa-e, joka on Opel Goes Electric –strategian ensimmäinen tulokas.
Uutuuden toimintamatka on WLTP-mittaustavalla 330 kilometriä ja siinä on tehoa 136hv.
Ajotiloja on jo perusmallissakin kolme – normaali, Eco ja Sport. Sport-ajotilassa Corsa-e vastaa kaasuun herkemmin. Eco-tila puolestaan pidentää toimintamatkaa ajomukavuudesta tinkimättä.
136-hevosvoimaisen moottorin ja 260 Nm:n välittömän väännön ansiosta Corsa-e on ketterä ja nopeasti reagoiva. Corsa-e kiihtyy nollasta 100 km/h nopeuteen 8,1 sekunnissa.
Corsa-e-mallistossa on kolme varustetasoa: Comfort, Innovation Plus ja Executive.
Jo Comfort-varustetasoon kuuluu muun muassa täys-led-ajovalot, automaatti-ilmastointi, nahkaverhoiltu ja lämmitettävä ohjauspyörä ja 7-tuumainen värikosketusnäyttö.
Innovation Plus -varustelussa on lisäksi täysin digitaalinen, 7-tuumainen infonäyttö kuljettajalle, 16 tuuman kevytmetallivanteet ja peruutustutka taakse.
Halutessaan Innovation Plus -tason auton ulkonäköä voi vielä täydentää 17-tuumaisilla kevytmetallivanteilla ja valitsemalla joko mustan tai valkoisen katon korostamaan auton näyttävää ulkonäköä.
Kaikkein kattavin varustetaso on Executive, jossa on Opelin kiitellyt LED Matrix –ajovalot ja nahkaverhoillut istuimet. Lisäksi kuljettajan istuimessa on hieromatoiminto.
Opel Corsa-e:n hinnat Suomessa:Opelin uutuudet Frankfurtin autonäyttelyssä: Corsa, Corsa-e, Grandland X PHEV, Astra
Opel Corsa-e Comfort 136 automaatti 33 711,64 €
Opel Corsa-e Innovation Plus 136 automaatti 35 250,99 €
Opel Corsa-e Executive 136 automaatti 36 790,31 €
Yksityisleasing –sopimuksella Corsa-e Comfort maksaa vain 399€/kk (48 kk/ 40 tkm).
Corsa-malliston kuudes sukupolvi
Frankfurtin autonäyttelyssä saa ensi-iltansa siis myös täysin uusi Opel Corsa -mallisto. Täysin uuden Corsan ajomukavuutta lisää se, että kuljettaja istuu matalalla.
Sporttista ajotunnelmaa korostaa auton keveys – kevyin 5-ovinen malli painaa vain 980 kg, joka on 108 kg edeltäjää vähemmän.
Auton koosta ei kuitenkaan ole tarvinnut tinkiä – uutuus on täsmälleen edeltäjänsä pituinen, 4,06 m. Korkeutta on edeltäjään verrattuna 48 mm vähemmän, mutta se ei kuitenkaan ole vaikuttanut kuljettajan pääntilaan sillä hän istuu 28 mm aiempaa alempana.
Corsa-malliston vakiovarusteluun kuuluu lukuisia kuljettajaa avustavia järjestelmiä kuten etutörmäysvaroitin automaattisella hätäjarrutustoiminnolla ja jalankulkijan suojauksella.
Opelin edistykselliset, häikäisemättömät IntelliLux Led Matrix –ajovalot ovat ensimmäistä kertaa saatavilla Corsan kokoluokan autossa. Ne sopeuttavat valot etukameran avulla aina vallitsevaan liikenteeseen ja tilanteeseen.
Lisäksi Corsassa on liikennemerkkien tunnistus ja mukautuva vakionopeudensäädin, katvealueen varoitin ja 180-asteen näkymän tarjoama takakamera. Myös kaistavahti on saatavana Corsaan ensimmäistä kertaa.
Corsan perinteisempään polttomoottorivalikoimaan kuuluu edeltäjää taloudellisemmat moottorit. Tutun 1,2-litraisen bensiinimoottorin (75hv) yhdistetty WLTP-kulutus on 5,3 l/100km ja CO2-päästöt 120 g/km.
Perusmallissa on aina 5-portainen manuaalivaihteisto.
Tehokkaammasta, kolmisylinterisestä turbomoottorista (valittu Vuoden moottoriksi vuosina 2015-2018) on tarjolla kaksi tehovaihtoehtoa: 100 hv ja 130 hv. Ensin mainitun moottorin yhteyteen on valittavissa joko 6-portainen manuaalivaihteisto tai 8-portainen automaattivaihteisto, joka on tarjolla ensi kertaa Corsa-kokoluokan segmentissä.
Tehokkaampi, 130-hevosvoimainen versio on aina kahdeksanportainen automaattivaihteisto. Dieselmoottorin ystäville on tarjolla 1,5-litrainen, 102-hevosvoimainen vaihtoehto.
300-hevosvoimainen ja nelivetoinen Grandland X PHEV
Opel Grandland X PHEV on Opelin kaikkien aikojen ensimmäinen ladattava hybridi.
Uutuusmallissa on kaksi tehokasta sähkömoottoria ja voimakas, markkinoiden muihin ladattaviin hybrideihin verrattuna poikkeuksellisen tehokas, 200-hevosvoimainen ja 1.6-litrainen bensiiniturbomoottori. Nämä tuottavat yhdessä jopa 300 hevosvoimaa.
Polttomoottori on käytössä keskialueen ja korkeimmissa nopeuksissa, kun taas alhaisemmissa nopeuksissa voimanlähteenä käytetään sähkömoottoreita. Sähköisessä järjestelmässä on kaksi sähkömoottoria, nelivetojärjestelmä ja 13,2 kWh:n litiumioniakku.
Etummainen sähkömoottori on yhdistetty 8-portaiseen automaattivaihteistoon. Toinen sähkömoottori ja tasauspyörästö sijaitsevat taka-akselilla ja tarjoavat nelivedon tarvittaessa.
Pelkällä sähköllä ajaessa Grandland X PHEV:n toimintamatka on 59 km (WLTP-mittaustavalla). Uutuuden CO2-päästöt ovat 29 g/km.
Grandland X PHEViin kuuluu vakiona nahkaverhoillut urheiluistuimet ilmastoinnilla sekä sähköisesti säädettävä kuljettajan istuin muistitoiminnolla.
Kuljettajaa avustavia järjestelmiä on lukuisia. Vakiona ovat myös mm. Afl Led -ajovalot, navigointi, keyless go -järjestelmä ja 19” kevytmetallivanteet.
Grandland X PHEV:n ennakkomyynti Suomessa on jo alkanut. Opel Grandland X PHEV Executiven hinta on 49 381 euroa
Uudistuneen Astran moottorivalikoima erityisen taloudellinen
Opel Astra uudistuu loppuvuodesta. Ulkonäöllisesti muutokset ovat maltillisia mutta uudet moottorit kuluttavat huomattavasti edeltäjiään vähemmän ja sen myötä niiden CO2-lukemat ovat aiempaa pienemmät. Uuden Astra-malliston CO2-päästöt ovat jopa 21 prosenttia edeltävän malliston vastaavia alhaisemmat.
Kaikki uudet moottorit ovat kolmisylinterisiä. Uudesta 1,2-litraisesta bensiinimoottorista on tarjolla kaksi versiota – joko 110- tai 130-hevosvoimainen. Kolmas bensiinivaihtoehto on 1,4-litrainen moottori, jonka yhteydessä on automaattivaihteisto. 1,5-litraisen dieselmoottorin yhteyteen on saatavana myös uusi 9-vaihteinen automaattivaihteisto.
Uudistuneen Astran vahvuuksiin kuuluu myös parantunut aerodynamiikka. Esimerkiksi viisiovisen Astran aerodynamiikkaa mittaavaa cd-arvo on parantunut arvosta 0,29 arvoon 0,26.
Maailman ensimmäinen ralliluokka täyssähköautoille
Opel esittelee Frankfurtin autonäyttelyssä myös Opel Corsa-e:hen perustuvan täyssähköisen ralliauton.
Opel on ensimmäinen autovalmistaja, joka tarjoaa asiakkaille suoraan tehdasvalmisteisen, täyssähköisen ralliauton ja niille oman kilpailusarjan.
Uusi ralliauto on jo asiakkaiden tilattavissa. Vuonna 2020 Opel ja saksalainen autojärjestö ADAC käynnistävät ADAC Opel e-Rally Cup –sarjan, joka on maailman ensimmäinen merkkiluokka sähköautoille.
Uusi luokka ajetaan Saksan mestaruussarjan rallien yhteydessä ja ensimmäinen osakilpailu ajetaan kesällä 2020.
Polttomoottoriautojen ADAC Opel Rallye Cup on jo vuosien ajan toiminut ponnahduslautana nuorille kuljettajille.
Nopeimmat kuljettajat ovat tätä kautta edenneet ADAC Opel Junior Rallye –tiiimiin ja sitä kautta kansainvälisiin kilpailuihin.
Opelin tiimin juniorit ovat voittaneet Euroopan mestaruuden neljänä peräkkäisenä vuotena 2015-2018 Opel ADAM R2 -autolla.
136-heppainen Opel Corsa-e korvaa nyt ADAMin rallin pikataipaleilla.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //