Toyotan TNGA-alustarakenteesta pienempi versio

Kuva: Toyota.

Toyotan TNGA-alustarakenteen (Toyota New Global Architecture) ensimmäisenä esitelty GA-C -kokoluokan rakenne nähtiin uusimman sukupolven Prius-mallissa, sen jälkeen C-HR -mallissa ja viimeisimpänä tänä vuonna esitellyssä uudessa Corollassa.

Samaisen alustarakenteen isomman kokoluokan GA-K -versio on uusissa Camry- ja RAV4-malleissa.

Nyt Toyota tuo TNGA:n edut pienempään kokoluokkaan GA-B -alustarakenteen myötä.

Toyota käyttää useita eri tekniikoita uudessa alustarakenteessa. Ensinnäkin alustarakenteessa käytetään lukuisia erilaisia ja edistyksellisiä liitostekniikoita varmistamaan erittäin vääntöjäykkä ja toisaalta kevyt sekä kustannustehokas rakenne.

Toisekseen jousituksessa on useita vaihtoehtoja. Edessä MacPherson-joustintuissa käytetään aina matalakitkaisia iskunvaimentimia ja erilaisia jousia. Takana jousitus voidaan toteuttaa joko yhdystukiakselistolla tai monivarsituennalla riippuen ajoneuvon mallista ja luonteesta.

Viimeisimpänä, muttei vähäisimpänä GA-B tuo kuljettajan istuimen matalalle ja taakse, mahdollisimman lähelle ajoneuvon painopistettä.

Kuva: Toyota.

Älykäs tilankäyttö ja suunnittelun vapaus

Kuten isommissa sisaruksissaan, uusi GA-B -alustarakenne mahdollistaa älykkään tilankäytön ja siten tilavan sekä mukavan matkustamon.

Samoin TNGA sijoittaa näkymättömissä olevat komponentit siten, että sekä auton ulko- että sisädesignin suunnittelijoilla on vapaammat kädet. Tämä puolestaan johtaa matalaan perusolemukseen, jonka muodoissa ei ole tarvinnut tehdä kompromisseja.

Alustarakenteen perusfilosofiaan kuuluu myös mahdollisuus sijoittaa pyörät mahdollisimman lähelle ajoneuvon kulmia mahdollistan tehokkaan tilankäytön sekä lyhyet etu- ja takaylitykset.

Modulaarinen rakenne

Kuten TNGA-alustarakenne itsessään, myös GA-B -kokoluokan rakenne on suunniteltu ison mittakaavan modulaarisuuteen.

Tällöin mm. akseliväliä, ajoneuvon korkeutta tai raideleveyttä voidaan muuttaa joustavasti suunnittelijoiden toiveiden mukaisesti mahdollistamaan esimerkiksi erilaisten korimallien luomisen samalle perusrakenteelle.

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here