Maailman ensimmäinen automatisoitu pysäköintipalvelu tulossa Stuttgartin lentokentälle

Bosch ja Mercedes-Benz ovat yhdessä kehittäneet automaattista pysäköintipalvelua (Automated Valet Parking, AVP), jota valmistellaan nyt kaupalliseen käyttöön.

Yhteistyössä Apcoan kanssa yritykset haluavat tuoda tulevaisuudessa täysin automaattisen pysäköinnin Stuttgartin lentoasemalle.

Valmistelut Stuttgartissa ovat jo käynnissä automaattisen pysäköintipalvelun pilotointia varten. Lentoaseman pysäköintihalli P6 tulee toimimaan pilottialustana kaupalliselle automaattiselle pysäköintipalvelulle.

Yritykset testaavat siellä, miten Mercedes-Benzin S-sarjan autoihin sisällytetty teknologia toimii yhdessä Boschin älyinfrastruktuurin ja pysäköintihallioperaattorin digitaalisen alustan kanssa.

Tavoitteena on, että ajoneuvon, infrastruktuuriteknologian ja pysäköintihallioperaattorin vuorovaikutus sujuu mutkattomasti ja on asiakaskokemuksena optimaalinen.

– Ajoneuvon jättö- ja noutopalvelu säästää aikaa ja poistaa pitkät kävelyt autolle. Automaattinen pysäköintipalvelu parantaa huomattavasti matkustajiemme mukavuutta, helpottaa heidän asiointiaan ja säästää aikaa, etenkin kun kiireessä pitäisi vain saada auto pysäköityä nopeasti, Stuttgartin lentoasema Flughafen Suttgart GmbH:n edustaja Walter Schoefer sanoo.

Boschilta älykäs infrastruktuuri

Stuttgartin lentoasemalla on pilottikäytössä Boschin uudet videokamerat, jotka voivat tunnistaa tyhjät pysäköintiruudut, seurata ajoväylää ja sen ympäristöä sekä tunnistaa esteitä ja ihmisiä ajoväylällä, minkä pohjalta lasketaan ajoneuvon reitti vapaaseen pysäköintiruutuun. Aiemmin näihin toimintoihin on käytetty valotutkasensoreita.

Älykäs pysäköintihalli-infrastruktuuri muodostaa pohjan tulevaisuuden laajalle kuljettajattomalle pysäköinnille.

Ajoneuvossa oleva teknologia muuntaa infrastruktuurin tuottaman tiedon automaattisesti ajoliikkeiksi.

Kameroiden tuottaman tiedon perusteella autojen on mahdollista ajaa itsenäisesti pysäköintihallissa jopa kapeilla rampeilla, mikä mahdollistaa kerrosten välillä liikkumisen.

Jos kamerat esimerkiksi havaitsevat odottamattoman esteen, ajoneuvo suorittaa hätäjarrutuksen turvallisesti.

Maailman ensimmäinen 4-tason pysäköintiominaisuus tuotantoautossa

Mercedes-Benzin S-sarjan autoihin on mahdollista hankkia lisävarusteena esiasennus yhtiön Intelligent Park Pilot -nimellä kulkevalle järjestelmälle. Siinä älypuhelimella annettujen komentojen pohjalta S-sarjan autot voivat ajaa itsenäisesti tietylle pysäköintipaikalle.

Nämä S-sarjan Mercedes-Benzit ovat ensimmäiset tuotantoautot, jotka sisältävät kuljettajattoman pysäköinnin mahdollistavaa AVP-teknologiaa (AVP=Automated Valet Parking).

Autot ovat myös ensimmäisiä tuotantoajoneuvoja, jotka sisältävät SAE-asteikolla tason 4 automaattisen ajamisen toimintoja.

Kun pysäköintihallit on varusteltu sopivalla infrastruktuurilla ja kansalliset lait mahdollistavat AVP:n, autoilijat pääsevät laajemmin nauttimaan automaattisista pysäköintipalveluista.

Automaattisen pysäköinnin yleistyminen riippuu myös pysäköintihallien ja lainsäädännön kehittymisestä.

Mitä tarkoittaa SAE?

Automaattisen ajon eri tasoja kuvataan kuusiportaisella SAE-asteikolla. Tasolla 0 ei ole mitään automaattisen ajon elementtejä ja tasolla 5 ajo on täysin automaattista.

Katso tästä muita juttuja autonomisesta liikenteestä.

4-tasolla auto kykenee itsenäisesti selviämään ilman kuljettajaa kaikista liikennetilanteissa määrätyissä olosuhteissa (esim. tietyillä teillä, mutta ei kaikissa sääolosuhteissa).

Tasot on määritellyt amerikkalainen Society of Automotive Engineers (SAE).

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän