Hondan ensimmäinen sähköauto Eurooppaan — Suomeen vasta 2021

Uusi Honda e on kaksi vuotta sitten Frankfurtissa esitellystä Urban EV Conceptista kehitetty tuotantomalli.

Honda on työskennellyt määrätietoisesti viedäkseen eteenpäin Electric Vision -filosofiaansa.

Ensimmäisenä tuota linjaa noudatti viime syksynä myyntiin tullut Honda CR-V Hybrid ja nyt on vuorossa sähköauto Honda e.

Tulevissa uusissa Honda-malleissa on aina mukana sähköistetty versio. Honda on nopeuttanut muutosta Euroopassa myytävien autojen sähköistymisessä ja tavoitteena on, että vuonna 2025 kaikki täällä myytävät Hondan valmistamat autot ovat hybridejä tai sähköautoja.

Honda e vie tulevaisuuteen

Honda e kertoo monella tavalla siitä, mihin suuntaan japanilaisvalmistajan valmistamat autot ovat menossa.

Sähkömoottorin merkitys kasvaa nopeasti kaikkialla maailmassa. Muotoilussa puolestaan palataan yksinkertaisiin, selkeisiin linjoihin, jotka ovat samalla tehokkaita.
Ohjaamossa karsitaan nappulaviidakkoa ja keskitetään auton hallinta kosketusnäyttöihin.

Aivan uutena ajatuksena Honda e:ssä on Honda Personal Assistant, keinoälyyn perustuva henkilökohtainen avustaja.

Hondan suunnitellessa ensimmäistä Euroopassa myytävää sähköautoa, kehityksen tärkeimmät tekijät olivat muotoilun yksinkertaisuus ja käytännöllisyys.

Korin pinnat ovat hyvin tasaiset ja puhtaat, mihin on päästy muun muassa upottamalla ovien kahvat.

Ne nousevat esiin vain tarvittaessa, mikä samalla pienentää ilmanvastusta.
Perinteisten kookkaiden taustapeilien tilalla Honda e:ssä on pienet kamerat, joiden kuva välitetään kojelaudan laidoissa oleviin 6-tuumaisiin näyttöihin.

Honda e on luokkansa ensimmäinen auto, jossa ulkopeilit on korvattu kamerajärjestelmällä.

Pienemmän ilmanvastuksen lisäksi tällä parannetaan turvallisuutta ja nostetaan auton teknistä edistyksellisyyttä.

Honda on säilyttänyt uudessa e-mallissaan hyvin pitkälti ensimmäisen Urban EV Conceptin muodot.

Suurin ero on siinä, että käytännöllisyyden nimissä kori muutettiin nelioviseksi. Honda e:n linjat ovat modernit ja inhimillisen tuntuiset. Auto onkin kuin lemmikki, johon on helppo ihastua.

Viisi näyttöä

Ohjaamo edustaa aivan uutta ajattelua, sillä vanhanaikaisen kojelaudan sijaan edessä on viisi näyttöä, jotka kattavat koko kojelaudan leveyden. Niiden ohella sisustuksessa käytetään miellyttäviä materiaaleja, jotka saavat matkustajat rentoutumaan.

Pääosassa on kaksi 12,3-tuumaista kosketusnäyttöä. Ne ovat tieto-viihdejärjestelmän näytöt, joihin saa paljon sovelluksia ja reaaliajassa olevaa tietoa. Niiden avulla auto integroituu saumattomasti omistajansa elämäntyylin ollen kuin liikkuva olohuone.
Niinpä ajaja ja matkustajat voivat nauttia yhdistettävyyden suomista mahdollisuuksista, on auto sitten liikkeellä, pysäköitynä tai latauksessa.

Kosketusnäyttöjen naputtelun sijaan palveluita ja sovelluksia voidaan käyttää ääniohjauksella, johon kuuluu uusi Honda Personal Assistant -palvelu.

Keinoälyä hyödyntävä HPA pystyy käymään keskustelua ja yhdistämään useisiin reaaliajassa toimiviin palveluihin. HPA aktivoidaan yksinkertaisesti sanomalla ”OK Honda” ja jatkamalla kysymyksellä tai ohjeilla.

Omistaja voi olla yhteydessä autoonsa My Honda+ sovelluksella, joka toimii älypuhelimissa.

Vuonna 2017 ensimmäisen kerran esitellyn sovelluksen toimintaa on monipuolistettu. Nyt siihen kuuluvat helppo navigointi, ilmastoinnin kaukokäyttö ja auton paikantaminen.

Sähköautoon on lisätty tiedot toimintamatkasta ja akun lataustilasta sekä mahdollisuus etsiä sovelluksen avulla latausasemat ja syöttää ne suoraan navigaattoriin. Honda e:ssä älypuhelimen sovellusta voi käyttää myös auton lukitsemiseen ja avaamiseen.

Kaksi moottorivaihtoehtoa

Honda e:n pienten ulkomittojen ei pidä antaa hämätä, sillä se liikkuu sähäkästi. Valittavana on kaksi sähkömoottoria, joiden tehot ovat 100 ja 113 kilowattia (136 ja 154 hv). ’

Moottorien vääntömomentti on 315 Nm, mikä vastaa vapaasti hengittävän 3,0-litraisen tai 2,0-litraisen turbomoottorin vääntömomenttia.

Ajoakun energiasisältö on 35,5 kWh ja kooltaan akku on virtamäärään nähden erittäin pieni, joten se ei vie tilaa matkustajilta tai tavaroilta. Energia riittää 220 kilometrin ajoon. Pikalatauksella akkuun saa 80 prosentin energiasisällön puolessa tunnissa.

Ajossa taakse sijoitetut tehokkaat moottorit, joiden voima välitetään takapyörille, antavat hyvän suorituskyvyn ja urheilullisen tunteen ajoon. Tehokkaammalla moottorilla varustettuna Honda e kiihtyy paikaltaan 100 km/h nopeuteen kahdeksassa sekunnissa.

Honda e:n myynti alkaa Euroopassa vuoden 2020 puolella rajoitetusti Iso-Britanniassa, Norjassa, Ranskassa ja Saksassa.

Suomeen uusi Honda e saadaan vuoden 2021 alussa.

Honda e:n hinnat alkavat Saksassa 29 470 eurosta (hinnassa on mukana Saksassa sähköautoille myönnettävä tuki). Tehokkaammalla moottorilla varustetun Honda e Advance maksaa 23 470 euroa.

Hondalta on odotettavissa lisää uutuuksia ja sähköistettyjä malleja vielä tämän syksyn kuluessa, sillä lokakuussa on vuorossa Tokion autonäyttely.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän