Tällainen on Frankfurtissa esiteltävä Volkswagenin sähköauto ID.3

Kuva: Volkswagen.

Volkswagen aloittaa uuden aikakauden Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä esittelemällä täyssähköisen ID.3:n.

ID.3 1st -erikoismallin toimintamatka on jopa 420 kilometriä (WLTP) ja se tulee saataville kolmella varustelutasolla.

Kaikki ID.3 1st -erikoismallin versiot on varustettu kaikkein suosituimmalla akkukoolla, 58 kWh. Myöhemmin markkinoille tuleva tuotantoversio tarjoaa myös pienemmän akkukoon, 45 kWh, jonka toimintamatka on noin 330 kilometriä.

Tuotantoversio tulee saataville myös isommalla 77 kWh:n akulla, jolla toimintamatka on jopa 550 km.

Kiitos ID.3:n nopean latauskapasiteetin – 100 kW:n latausteholla toimintamatkaa tulee lisää 290 kilometriä vain 30 minuutissa – sillä saavutetaan merkittävästi enemmän toimintamatkaa kuin ennen on ollut mahdollista saman kokoluokan täyssähköautolla.

Volkswagen turvaa akun pitkäikäisyyden ja tarjoaa akulle takuun aina 8 vuoteen tai 160 000 kilometriin saakka.

ID.3 ei ole myöskään vain uusi malli. ID.3:n ulkomitat vastaavat Volkswagen Golfia mutta sen sisätilat ovat suuremmat.

Kuva: Volkswagen.

Ensimmäinen malli MEB-alustalle

Volkswagen ID.3. on Volkswagenin ensimmäinen täyssähköauto, joka on rakennettu juuri kehitetylle MEB-alustarakenteelle.

Kaikki tulevat ID.-mallit tulevat olemaan yksinomaan täyssähköautoja. Voimalinja on optimoitu akun ympärille jotta voidaan hyödyntää maksimaalisia toimintamatkoja ja tuotantokustannukset pysyvät samalla kohtuullisina.

Myös muotoiluelementit tuovat mukanaan useita etuja kuten ajokomponenttien ja lisävarusteiden sijoittelu sekä sisätilojen tilaratkaisut.

ID.3:n sähköinen voimalinja sisältää ensisijaisesti jatkuvamagneettisen synkronisen moottorin sisältäen tehoelektroniikan ja vaihdelaatikon, jotka on integroitu taka-akselille.

Korkeajänniteakku on sijoitettu alustaan tilan säästämiseksi. Lisälaitteita, kuten esimerkiksi ilmastoinnin kompressori on siirretty auton etuosaan.

Moottori, tehoelektroniikka ja vaihteisto muodostavat kompaktin yksikön. Akun sijainti alustassa tuo mukanaan positiivisia vaikutuksia auton ajo-ominaisuuksien kannalta, sillä ID.3:n painopiste on erittäin alhaalla, kuten kilpa-autoissa.

Volkswagen ID.3 on Volkswagenin ensimmäinen malli, joka tuotetaan CO2-neutraalisti läpi koko tuotantoketjun.

Kestävä kehitys otetaan huomioon Zwickaun tehtaan koko tuotantoketjussa. Mikäli tuotannossa syntyy CO2-päästöjä, ne kompensoidaan erilaisten ympäristöprojektien avulla.

Kuva: Volkswagen.

Valot tervehtivät kuljettajaa

Täyssähköauto ei vaadi isoja ilmanottoaukkoja, joten melkein kaikki muuttuu auton etuosassa.

ID.3:ssa staattiset ajovalot tekevät tilaa interaktiivisille matriisi-led-ajovaloille, joiden valoteho on 750 lumenia.

Tuulilasin kamera analysoi edellä menevää ja vastaantulevaa liikennettä. Tähän tietoon perustuen valokuviota mukautetaan automaattisesti yli 60 km/h nopeuksissa, ilman että vastaantulevat tai edessä ajavat häikäistyvät.

Tämä parantaa huomattavasti tien pinnan ja tienpientareiden valaistusta hämärässä ja pimeällä ajettaessa. Kohokohta on myös matriisi-led-ajovalojen kuljettajatervehdys, kun autoa lähestytään: pysäköidyn ID.3:n ajovalot kohdistetaan lähestyvään kuljettajaan ja valoja väläytetään.

Kuva: Volkswagen.

Uudet mittasuhteet

Sivusta katsottuna ID.3:n täysin uudet mittasuhteet on selkeästi havaittavissa. Sen lyhyet ylitykset voidaan saavuttaa vain täyssähköautoille suunnitelulla alustalla.

Pitkä akseliväli venyttää autoa ja johtaa vahvaan läsnäoloon. Timanttikuvioinen ID. Honeycomb -kalvo C-pilarissa on huomiota herättävä muotoiluyksityiskohta.

Lasinen takaluukku erottuu tumman värinsä ansiosta ja se levittyy koko auton pituudelle.

ID.3 1st -erikoismallin panoraamakatto on kooltaan isoin koko Volkswagen mallistossa ja luo tilavuuden tuntua entisestään.

Volkswagen ID.3 on suunnilleen yhtä pitkä kuin Golf mutta akseliväli on suurin kuin missään muussa autossa samassa kategoriassa.

Luvuilla ilmaistuna neliovinen ID.3 on 4 261 mm pitkä, 1 809 mm leveä, 1 552 mm korkea ja akseliväli on 2 765 mm.

Omapaino on 1 719 kg ja maksimi lastauskapasiteetti 416–541 kg, riippuen auton varustuksesta.

ID.3:n ilmanvastuskerroin on 0,267 ja sen kääntöympyrä on 10,2 metriä. Polkupyörän ja muiden tavaroiden kuljetusta varten on saatavilla erillinen pidike, johon voidaan kiinnittää pyöränkuljetus- tai muu teline, jonka maksimikuorma on 75 kg.

Volkswagenin Open Space -konsepti tarjoaa ilmavuutta niin kuljettajalle kuin neljälle matkustajallekin. Tavaratilan koko on 385 litraa.

Kuva: Volkswagen.

Vain muutama katkaisija

Volkswagen ID.3 on vuorovaikutuksessa kuljettajaan ja ympäristöön. Ohjaamon näytön lisäksi uudelleen suunniteltu keskitetty 10-tuumainen kosketusnäyttö tarjoaa kuljettajalle kaiken tärkeän tiedon.

ID. Light tukee kuljettajaa led-valonauhalla navigoinnin aikana ja voi esimerkiksi kehottaa jarruttamaan vaaran uhatessa.

Lisävarusteinen lisättyä todellisuutta sisältävä tuulilasinäyttö (AR-HUD eli Augmented Reality Head Up Display) heijastaa olennaista tietoa suoraan tuulilasiin – tämä tieto on visuaalisesti asemoitu 3–10 metrin päähän auton etupuolelle.

Kaikkia toimintoja – sisältäen sähköisesti säädettävän monitoimiohjauspyörän – käytetään koskettamalla kosketusherkkiä painikkeita.

Vain sähkösäätöiset ikkunat ja hätävilkut toimivat enää perinteisillä katkaisimilla.
ID.3:n toimintoja täydentää lisäksi puheohjaus ja App-Connect-älypuhelinliitännän ansiosta puhelin on liitettynä autoon vain sekunneissa.

ID.3:n multimedia-järjestelmä, joka sisältää navigoinnin, on päivitettävissä ja myös älypuhelimen langaton lataus on mahdollista.

Kuljettajaa avustavat järjestelmät

Avustavia järjestelmiä tukee tuulilasiin sijoitettu monitoimikamera, joka tunnistaa myös liikennemerkit.

Turvallisuusjärjestelmistä ID.3 sisältää ympäristönvalvontajärjestelmän hätäjarrutustoiminnolla ja jalankulkijatunnistuksella, kaistanpitoavustimen ja kaistanvaihtoavustimen.

Mukavuusjärjestelmistä tarjolla on pysäköintiavustin sisältäen peruutuskameran, avaimeton lukitus ja käynnistys, joka sisältää myös valaistut ovenkahvat. Vakiovarusteena oleva pysäköintitutka puolestaan pystyy estämään lähes kaikki pysäköintionnettomuudet: järjestelmä jarruttaa automaattisesti törmäyksen uhatessa aina pysähdyksiin saakka – peruutettaessa 1,5–10 km/h nopeudessa ja eteenpäin ajettaessa 2,5–10 km/h nopeudessa.

Volkswagen ID.3 1st -erikoismalli

ID.3 1st tulee saataville kolmella eri varustelutasolla. Tämän lisäksi asiakas voi valita eri ulko- ja sisävärejä.

ID.3 1st -erikoismallin sähkömoottori tuottaa tehoa 150 kW ja maksimivääntö on 310 Nm.

ID.3 1st -erikoismallin huippunopeus on 160 km/h ja akun nettokapasiteetti on 58 kWh joka tarjoaa noin 420 km toimintamatkan (WLTP). Akku voidaan ladata maksimissaan 11 kW:n teholla (vaihtovirta/AC) ja 100 kW:n teholla (tasavirta/DC). Pikalatauksella 30 minuutissa saadaan noin 290 km lisää toimintamatkaa.

ID.3 1st –erikoismallin perusversio sisältää navigaatiojärjestelmän, mukautuvan vakionopeudensäätimen, DAB+ digitaalisen radion, istuinlämmityksen ja ohjauspyörän lämmityksen, keskikyynärnojat edessä, Mode 2 –latauskaapelin ja 18-tuumaiset vanteet. Suomeen tulevissa autoissa on aina myös lämpöpumppu.

ID.3 1st Plus –erikoismallissa on lisäksi muun muassa peruutuskamera, avaimeton lukitus ja käynnistys Keyless Access Advanced sekä 19-tuuman vanteet.

Vakiovarusteisiin kuuluvat myös kaksi usb-c-liitäntää, design-istuimet sekä ambient-sisävalaistuksen ja matriisi-led-ajovalot.

Huippuversio ID.3 1st Max sisältää lisäksi lisättyä todellisuutta sisältävän tuulilasinäytön, Beats-äänentoistojärjestelmän, suuren panoraamakattoluukun sekä 20-tuuman vanteet.

Sarjatuotantomalleihin kolme akkuvaihtoehtoa

ID.3:n sarjatuotantomallit tulevat saataville kolmella eri akkukapasiteetilla, kun taas ID.3 1st -erikoismallit on aina varustettu keskikokoisella (58 kWh) akulla.

Pienimmän akkukoon nettokapasiteetti on 45 kWh, joka mahdollistaa noin 330 km toimintamatkan (WLTP). Akkua voidaan ladata maksimissaan 7,2 kW:n teholla (vaihtovirta/AC) ja 50 kW:n teholla (tasavirta/DC). 100 kW:n pikalatausmahdollisuus on saatavilla lisävarusteena.

Keskimmäisen akun nettokapasiteetti on 58 kWh, toimintamatka on noin 420 kilometriä (WLTP). Tämän version laturi on 11 kW (vaihtovirta/AC) ja pikalataus on mahdollista 100 kW:n teholla (tasavirta/DC).

Suurimman akkukoon nettokapasiteetti on 77 kWh, joka mahdollistaa noin 550 km toimintamatkan (WLTP). Akkua voidaan ladata maksimissaan 11 kW:n teholla (vaihtovirta/AC) ja pikalatauksella 125 kW:n teholla (tasavirta/DC).

Volkswagen ID.3:n tuotanto alkaa marraskuussa 2019 Zwickaussa ja ensimmäisten autojen toimitukset alkavat kesällä 2020.

Suomen hinnat ei vielä ole tiedossa. ID.3:n perusmallin hinta Saksassa alkaen alle 30 000 euroa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here