Verho on nostettu uuden Volkswagenin edestä: Volkswagen julkisti uuden logon ja brändi-ilmeensä Frankfurtissa autonäyttelyn ensimmäistä lehdistöpäivää edeltävänä iltana.
Volkswagenin tulevaisuus on sähköinen ja digitaalinen – hiilineutraaliutta unohtamatta.
Uusi sileä ja kaksiulotteinen Volkswagen-logo on aiempaa selkeämpi ja pelkistetympi. Uusi brändi-ilme ja logo toimivat joustavammin myös digitaalisissa sovelluksissa.
Volkswagenin brändi-ilmeen uudistus on yksi maailman suurimmista uudelleenbrändäyksistä. Uuteen brändi-ilmeeseen siirrytään asteittain vuoden 2020 puoliväliin mennessä.
Uusi Volkswagen näkyy ja tuntuu autojen muotoilussa, asiakaskohtaamisissa ja koko yritysilmeessä, ja se koskee sekä Volkswagen-henkilöautoja että Volkswagen Hyötyautoja.
Uudistus tehtiin yhtiön omalla väellä
Uuden brändi-ilmeen toteutti Volkswagenin oma suunnittelu- ja markkinointitiimi.
Yhdeksän kuukauden ennätysajassa tehtyyn suunnittelutyöhön integroitiin kaikki yrityksen yksiköt.
Apuna oli Volkswagenin erityisesti tätä tarkoitusta varten kehittämä konsepti ja hankkeeseen osallistui 19 sisäistä tiimiä ja 17 ulkoista toimistoa.
Uuden brändi-ilmeen kansainvälinen käyttöönotto alkoi Frankfurtin autonäyttelystä ja samanaikaisesti uusi logo paljastettiin Wolfsburgissa, Volkswagenin pääkonttorissa.
Seuraavaksi logot vaihdetaan useassa vaiheessa: ensimmäisessä aallossa ovat mukana Euroopan toimipisteet ja jälleenmyyjät, Kiina on vuorossa lokakuussa, Pohjois- ja Etelä-Amerikka ja muu maailma vuoden 2020 alusta alkaen.
Tavoitteena on saada muutos valmiiksi vuoden 2020 puoliväliin mennessä.
Yksi maailman suurimmista
Volkswagenin uudelleenbrändäys on yksi maailman suurimmista tämäntyyppisistä muutoksista autoteollisuudessa.
Kaiken kaikkiaan muutos toteutetaan 171 markkina-alueella 154 maassa ja maailmanlaajuisesti vaihdetaan noin 70 000 logoa yli 10 000 jälleenmyyjän sekä huoltoliikkeen tiloissa.
Symboli ja tavaramerkki on entistä nykyaikaisempi, selkeämpi ja yksinkertaisempi logo. Pelkistetty logo esitetään uudessa muodossa, sileänä ja kaksiulotteisena kuviona.
Logoa voidaan käyttää monipuolisesti ja se on välittömästi tunnistettavissa myös digitaalisessa mediassa.
Uusia värivaihtoehtoja
Tähän päivään asti logo on ollut sinivalkoinen. Nyt mukaan on lisätty uusi sinisen sävy, ja myös muut värivaihtoehdot ovat mahdollisia.
Koska digitaalisten sovellusten yksinkertaiset ja käyttäjäystävälliset käyttöliittymät ovat tulleet entistä tärkeimmiksi, logoa voidaan nyt käyttää uudessa liikkuvassa kehyksessä entistä joustavammin.
Ensimmäistä kertaa brändillä on myös äänilogo, joka korvaa aiemman brändilupauksen. Volkswagen erottuu brändinä tulevaisuudessa myös akustisesti, sekä autoissa että viestinnässä.
Valo tulee olemaan avainasemassa autojen lisäksi myös viestinnässä. Valo on uusi kromi. Tulevaisuudessa logo on valaistu niin autoissa, brändin toimipisteissä kuin jälleenmyyjilläkin.
Myös jälleenmyyjäliikkeissä logo, liikkuva kehys ja valo ovat avainasemassa. Jälleenmyyjäliikkeiden sisustukseen ei tule arkkitehtonisia muutoksia ja muutosten kustannukset pidetään muutenkin alhaisina.
Volkswagen on useiden vuosikymmenien ajan käyttänyt autojen esittelyssä sekä mainoksissa miehen ääntä, mutta nyt brändi puhuu naisen äänellä: lähes kaikilla markkinoilla Volkswagen puhuu lämpimällä, miellyttävällä ja itsevarmalla naisen äänellä.