Nokialainen moottoriurheilulupaus, Nikolas Pirttilahti, rakentaa menestyksekkäästi uraansa Aasian Lamborghini Super Trofeo -sarjassa. Viikonloppuna ajetussa Etelä-Korean osakilpailussa Pirttilahti sijoittui ajoparinsa kanssa kahdesti Pro Am-luokassa toiseksi.
Pirttilahti ajaa Hong Kongissa majapaikkaansa pitävässä DW Evans GT -tiimissä, ajokaverinaan Thomas Yu Lee. Kilpailukulttuuri ei juurikaan eroa eurooppalaisesta menosta.
– Toiminta sarjassa yleisellä tasolla on hyvin samanlaista kuin Euroopassakin. Tiimit tekevät työtä ammatikseen ja sarjaa operoidaan laadukkaasti. Itse kilpaileminen on hyvin aggressiivista ja kovatasoista, Nikolas kertoo.
– Yhteistyö DW Evans GT -tiimin kanssa lähti asioidenhoitajani kautta. Tiimiä vetää Daniel Wells sekä Josh Evans. Molemmat ovat huipputyyppejä ja kovan luokan ammattilaisia. Yhteinen sävel löytyi heti ja sopimukseen pääsimme nopeasti. Tiimissä on hyvä henki ja menestymisen mahdollisuudet korkealla, Pirttilahti jatkaa.
Viikonlopun osakilpailu ajettiin Etelä-Koreassa, Inje Speediumin radalla. Rata oli uusi tuttavuus Pirttilahdelle, joten harjoitukset menivät rataan tutustumiseen ja linjojen opetteluun. Kilpailuviikonloppuna ajetaan kahdet viralliset harjoitukset, kaksi aika-ajoa sekä kaksi kilpailulähtöä.
– Injen rata on todella haastava ja harjoitukset menivät rataa opetellessa. Löysin kuitenkin hyvät linjat ja aika parani koko ajan, mikä nosti odotuksia aika-ajoon, joka sitten menikin omalta osaltani hieman penkin alle. Nopeimmat kierrokseni hylättiin ratarajojen ylittämisen takia ja lähtöpaikka huononi muutamalla sijalla.
Itse kilpailulähdöt olivat Pirttilahden autokunnalle tasaisen varmaa ja nousujohteista suorittamista. Pirttilahti pääsi näyttämään ohitustaitojaan sekä kellottamaan nopeimpia kierrosaikoja.
– Ensimmäinen kilpailulähtö oli kokonaisuudessaan ihan onnistunut. Injen radalla on vaikea ohittaa ja jäin parin auton taakse liian pitkäksi aikaa, mutta maalissa olimme hienosti oman luokan kakkonen. Toinen kilpailulähtö oli omalta osalta kauden parasta ajoa. Ajopari tuli vaihtoon sijalla 12. ja onnistuin nousemaan kuudenneksi ja oman luokkamme toiseksi. Tasaisen varmaa ajoa ja nopeimpia kierrosaikoja. Niihin pitää olla tyytyväinen.
Seuraava osakilpailu ajetaan 16.-18.8. Fujin radalla, Japanissa. Pitkät lennot ja suuret aikaerot vaativat veronsa, jonka johdosta sekä palautuminen että valmistautuminen pitää olla systemaattista.
– Matkustan kisoihin aina Suomesta, joten aikaero on ollut keskimäärin noin 6 tuntia. Kyllähän se vaatii totuttelua aina kisapaikalla, mutta näillä mennään. Kisojen välillä teen fysiikkaharjoittelua sekä ajan simulaattorilla. Sarjan kaikki radat ovat uusia minulle, joten simulaattoriharjoittelu on isossa roolissa. Fujissa koitetaan nousta korkeimmalle pallille, Pirttilahti päättää.
Lue myös