Lamborghini-sarja: Juuso Puhakalle hopeaa ja Mikko Eskeliselle pronssia Lamborghini Super Trofeo ratasarjoista

Jake Rattenbury ja Mikko Eskelinen. Kuva: Jani Kekoni .

Espanjan Jerezin radalla ajettavassa kansainvälisen Lamborghini Super Trofeo ratasarjan kilpailukauden huipentumassa sen hallitsevat Aasian mestarit ja samalla ainoat suomalaiskuljettajat, kirkkonummelainen Juuso Puhakka ja jyväskyläläinen Mikko Eskelinen.

Puhakalle ja hänen japanilaiselle tiimikaveri Takashi Kasaille tarjolla ollut Aasian mestaruussarjan kultamitali jäi lopulta vain 0,247 sekunnin päähän ja Eskelisen kohtalona oli ensiksi sukeltaa syvälle rengaskasaan, josta hän sai ambulanssikyydin palkintokorokkeelle ja pronssimitalijuhliin.

Näin suomalaiskuljettajien huikea kuuden kilpailukauden mittainen Lamborghini Super Trofeo ratasarjan mitaliputki sai jatkoa kun Juuso Puhakka tuo Suomeen Aasian mestaruussarjan hopean ja Mikko Eskelinen Euroopanmestaruussarjan pronssin.

Puhakka starttasi Aasian mestaruussarjan kahteen viimeiseen osakilpailuun kahden pisteen sarjajohdossa ja oli vain ajatuksen päässä mestaruudessa kun hän ja japanilainen tiimikaveri jäivät kauden 11. osakilpailussa vain 0,247 sekuntia voittoon ajaneesta, taiwanilaisesta Evan Chenistä ja hänen uusiseelantilaisesta tiimikaveri Chris van der Driftistä.

Samalla Chen ja der Drift nousivat yhden pisteen sarjajohtoon.

Neljä tuntia myöhemmin ajetussa kauden finaalikilpailussa Juuso raivasi itselleen 15 sekunnin johtoaseman, jota kuitenkaan tiimikaveri ei pystynyt maaliin saakka pitämään. Lopulta Puhakka ja Kasai saapuivat maalilipulle 6,320 sekuntia Cheniä ja der Drifitä hitaampana ja näin vuoden 2018 PRO-AM luokan suomalaismestarin on tänä vuonna tyydyttävä PRO-luokan hopeamitaleihin.

– Kaikkeni annoin, mutta siltikin mestaruus jäi karvaasti vain 0,247 sekunnin päähän. Jerezin ensimmäisessä kilpailussa tiimikaverini toi auton minulle kuusi sekuntia pahimpia kanssakilpailijoita perässä, jonka eron umpeen sain kuitenkin ajettua umpeen ja pääsin kolme kertaa yrittämään ohitusta. Matka kuitenkin loppui kesken kun Chen joka kerta erinomaisesti puolusti ohitusyritystäni. Näin yleiskilpailun kakkossijaan oli tällä kertaa tyytyminen. Sitten neljää tuntia myöhemmin puristin vielä hieman lisää itsestäni ja sain viimeisessä osakilpailussa tehtyä 15 sekunnin johtoaseman, joka kuitenkaan ei kestänyt maalilipulle saakka kun Kasai omalla ajovuorollaan juuttui ruuhkaan eli hitaampien kierroksella ohittamiseen. Drift tuli ja peilit ryskyen paineli Kasaista ohitse ja siten kuittasi mestaruuden, Puhakka kertoo ja jatkaa,

– Huomenna sitten yritämme uudestaan kun MM-kilpailut alkavat.

Eskelisellä ja tiimikaveri Rattenburyllä panoksena oli EM-sarjan hopeamitali, jossa he olivat kiinni aina 11. osakilpailun viimeiselle kierrokselle saakka kun hopeasijalla ollut slovakialainen Robert Zwinger sortui ulosajoon.

Eskelinen oli matkalla maalilipulle kunnes viittä mutkaa ennen maalilippua autosta hävisivät jarrut ja toinen hallitseva Aasian PRO-AM luokan suomalaismestarin status muuttui kuljettajasta matkustajaksi.

Törmäys ratavalliin oli auton tiedonkeruun mukaan 118 km/h ja sen myötä kilpurin runko vääntyi korjaamattomaan kuntoon. Koska ulosajo sattui viimeisellä kierroksella ja näytti niin vakavalta, keskeytti tuomaristo koko kilpailun ja näin sen hetkiset tulokset jäivät voimaan.

Koska Eskelinen ja Rattenbury olivat ulosajon hetkellä AM-luokan kolmannella sijalla, saivat he siten kolmanneksi korkeimmat mestaruuspisteet. EM-pronssimitalin kohtalo ratkesi muutamaa tuntia myöhemmin ajetussa sarjan viimeisessä kilpailussa, johon Mikko ja Jake eivät startanneet. Näin Zwinger nappasi hopean Eskelisen ja Rattenburyn jäädessä pronssille.

– Enpä ole 12-vuotisella autourheilu-urallani vielä kertaakaan ajanut ulos siten, että ambulanssikyydillä pääsen matkaamaan palkintokorokkeelle. Minulla oli vitosvaihde laatikossa ja vauhtia noin 220 km/h kun huomasin, että auton jarrujärjestelmä oli hajonnut. Kyllä siinä ristinmerkit vilisi silmissä kun tiesin, että ratavalliin tulee autoni tarina päättymään. Osuma oli niin kova, että seuraava asia mitä muistan, oli se, että että poimin auton sivupeilin sylistäni. Sitten hetkeä myöhemmin ambulanssikyyti vei minut ensiapuun, josta lähdin saman tien suihkuttelemaan shampanjaa palkintokorokkeelle. Hieman on epätodellinen olo kun rysäys oli ehdottomasti yksi pitkän autourheilu-urani pahimpia, Eskelinen kertoo.

– Osumassa autoni vahingoittui niin pahasti, että tuskinpa siitä kipuria enää tulee. Näin ollen huomenna alkavat MM-kilpailut ovat osaltamme vaarassa jäädä väliin. Lisäksi pitää vielä katsoa oma vointini kun kuitenkin äkkipysäys ratavalliin oli sellainen, että tällä hetkellä kehoani kolottaa joka paikasta.

Lamborghini Super Trofeo World Finals eli MM-kilpailujen aika-ajot ajetaan lauantaina noin puolen päivän aikaan ja ensimmäiset osakilpailut ajetaan Suomen aikaa klo 17 alkaen.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here