Autotoday tutustui: Volvo XC90 B5 AWD — dieselin ja sähkön kevythybridiyhdistelmä

Viime vuonna 2019 faceliftinsä saanut XC90 nähtiin nykyisessä korimallissa ensimmäisen kerran jo vuonna 2014.

Tämä toisen sukupolven XC90 on Volvo-malliston suurin malli, ja koeajetussa B5-kevythybridissä pieni sähkömoottori avustaa polttomoottoria.

Autossa sähkömoottorina toimiva käynnistingeneraattori tukee aina hetkellisesti polttomoottoria, millä saadaan pienennettyä päästöjä ja polttoaineen kulutusta.

Sähkömoottori saa voimansa 48 voltin akusta, jota ladataan auton jarrutuksessa talteen ottamalla energialla. Volvon mukaan kulutusta saadaan pienennettyä jopa 15 prosentin verran.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kevythybridillä ajettaessa sähkömoottorin toimintaa ei huomaa millään tavalla. Sähkömoottorin 14 hevosvoiman teho ja 40 newtonmetrin vääntö ovat sen verran pieniä, että auto ei kulje pelkän sähkön avulla, vaan toimii tukena polttomoottorille.

Polttomoottorina toimii kaksilitrainen, nelisylinterinen ja kahdella turboahtimella varustettu diesel. Moottori tuottaa 235 hevosvoimaa ja 480 Nm. vääntöä. Voima välittyy renkaille nelivedon kautta, ja automaattivaihteistona on kahdeksanvaihteinen Geartronic.

XC90 B5 kevythybridi tuntuu hyvällä tapaa tutulta ja turvalliselta diesel-Volvolta. Meno ei suorituskyvyltään päätä huimaa, mutta matka taittuu luotettavasti paikasta toiseen. Kiihtyvyys on B5-mallille 7,6 sekuntia (0-100 km/t.), joka on tämän kokoiselle katumaasturille urheilullisen sijaan kelpo lukema. Tehoa on tarpeeksi arkipäivän ajoihin, ja vääntöä löytyy tarvittaessa riittävästi.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kulutuslukema nousee kevyelläkin kaasujalalla sekalaisessa ajossa helposti lähelle yhdeksää litraa sadalla kilometrillä. Volvo lupailee WLTP:n mukaisen yhdistetyn kulutuksen olevan 6,8 l/100km.

Uudet B-moottorit ovat yksi osa Volvon meneillään olevaa koko malliston sähköistämisstrategiaa. Volvon tavoitteena on myydä miljoona sähköistettyä autoa vuoteen 2025 mennessä, ja samana vuonna tarkoitus olisi, että myydyistä autoista 50 prosenttia olisi täyssähköautoja.

Kuva: Antti Järveläinen.

Vaihtoehtona myös T8

XC90-mallia on saatavilla B5:n lisäksi T8-lataushybridin yhdistelmällä. T8-mallissa kaksilitraisen bensiinimoottorin pariksi autoon on istutettu 87 hevosvoimainen sähkömoottori, jolloin tehoa löytyy kokonaisuudessaan lähes 400 hevosvoimaa. Kapasiteetiltaan 11,6 kWh. Ajoakun kanssa matka taittuu myös pelkällä sähköllä, toisin kuin B5-mallilla.

Moottorin valinta XC90 kohdalla on näin ollen tehty helpoksi ostajalle, moottorivaihtoehtojen rajoittuessa kahteen. Dieselmoottorissa suurimmat hyödyt tulevat esille paljon pitkää matkaa ajavalle.

T8-mallin parhaat puolet tulevat esille enemmän lyhyitä matkoja ajavalle ja akkuja lataavalle pienempänä bensiinin kulutuksena. Maksimi vetokyky B5-mallilla on 2700 kiloa ja T8-mallilla 2400 kiloa.

Hybridiautojen kevyestä verotuksesta johtuen T8-mallin alkaen hinta on muutama sata euroa edullisempi kuin B5-mallin, vaikka autoveron osuus B5:llä on kuusinkertainen.

Kuva: Antti Järveläinen.

R-Design – se urheilullisin

Koeajoauton R-design varustelu tuo autoon selvästi lisää ryhtiä ja etenkin urheilullisuutta. Autoa voi ulkonäöltään pitää kaukana perinteisen katumaasturin olemuksesta. Ulkoasu on sporttisen menevä – vaikka kyseessä on 7-paikkainen perhemaasturi.

R-Design -varustelun mukana autoon tulee paljon kiiltävän mustia yksityiskohtia, ja lisämuotoja lokasuojien ja puskureiden muotoiluun. Lisävarustelistalta löytyvä koeajoauton ulkoväri (728) Thunder Grey on tehty muistuttamaan ukkostaivaan syviä sävyjä.

Vakiovarustelista on kattava. XC90:een tulee aina vakiona nahkaverhoilu, kattavat turvallisuuteen liittyvät varusteet muun muassa jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja suurten eläinten havaitsemistoiminto, Volvo On Call kolmeksi vuodeksi ja seitsemän paikkaa.
Lisävarustelistan hinnoittelussa on käytetty järkeä, ja monet varusteet on helppo valita autoon valitsemalla useamman varusteen sisältävää paketti.

Kuva: Antti Järveläinen.

Koeajoautoon oli lisävarustelistalta otettu ilmajousitus, jonka avulla auton maavaraa saadaan säädeltyä 212-252 millimetrin väliltä.

Ajettavuudeltaan ilmajousitus tuo jämäkkyyttä, ja parhaimmillaan alustan toiminta pääsee esille mutkaisella maantiellä, jossa kallistelut saadaan olemattomiksi ilmajousituksen ansiosta.

Ilmajousituksen mukana tulee myös tavaratilassa oleva kytkin peräpään korkeudensäätöön lastaamisen ja perävaunun kiinnittämisen helpottamiseksi.

Vakiona XC90:een tulee varustetasosta riippuen joko 19 tai 20 tuumaiset vanteet. Koeajoauton lisävarustelistalta valitut 22 tuumaiset vanteet ovat ulkonäöltään suureen autoon kuin kirsikka kakun päälle.

Kuva: Antti Järveläinen.

Muotoilu kaipaisi vähitellen kohennusta

Volvon muotoilu alkaa olla jo hyväksi todettu useamman vuoden ajan. Mallit alkavat muistuttamaan turhan paljon toisiaan, ja päivityksiä sisätilojen ja ulkokuoren muotoiluun soisi tulevan piakkoin.

Sisällä XC90:ssä vallitsee laadukas tunnelma, ja materiaalit ovat monilta osin laadukkaamman tuntuisia kuin edullisemmissa Volvon malleissa. Ajoasennon saa helposti kohdilleen ja hallintalaitteet ovat helposti käytettävissä. Näkyvyys ulos on todella hyvä suurien ikkunapintojen ja peilien ansiosta.

Ohjaamon melutaso nousee etenkin huonokuntoisella tiellä yllättävän korkeaksi, joka osaltaan hieman laskee ohjaamon laadukkaiden pintamateriaalien tuomaan laadun tuntua.

Kuva: Antti Järveläinen.

Osasyynä ovat varmasti koeajoauton 22 tuumaiset renkaat, mutta myös dieselin murina kuuluu välillä selkeästi pienemmilläkin kierroksilla.

Katso tästä muita Volvo-koeajoja.

Volvo XC90 B5 on erinomainen kokonaisuutena sarjassaan varsin kilpailukykyisen hintalaatusuhteen ansiosta. Auto on hyvällä tapaa täynnä tuttua turvallista tekniikkaa ja toiminnallisuutta yhdistettynä uuteen kevythybriditekniikkaan. Ulkonäöltään autoa voisi kuvailla erittäin hyvän näköiseksi ja nuorekkaaksi vanhukseksi.

Volvo XC90 B5 AWD MHEV R-Design aut.

  • Moottori: 1969 cm³, 4-sylinterinen
  • Polttomoottorin teho: 235 hv. / 173 kW. @ 4000 rpm.
  • Polttomoottorin vääntö: 480 Nm. @ 1750-2250 rpm.
  • Sähkömoottorin teho: 10 kW.
  • Sähkömoottorin vääntö: 40 Nm.
  • Kiihtyvyys: 7,6 sek. (0-100 km/t)
  • Yhdistetty kulutus: 6,8 l/100km.
  • CO₂-päästöt: 178 g/km.
  • Kulutus koeajossa: 8,9 l/100km.
  • Omamassa: 2170 kg.
  • Vetotapa: Neliveto
  • Tavaratila: 680 l.
  • Vetokyky: 2700 kg.
  • Alkaen hinta: 86 094 euroa (XC90 B5 AWD MHEV Momentum aut.)
  • Koeajoauton hinta: 113 727 euroa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here