Autotoday testasi: Volvo XC40 P8 — ei tarvitse ainakaan jalkoihin jäädä

Ulkoisesti viattoman näköinen XC40 P8 -täyssähkömalli kätkee sisäänsä varsin kunnioitettavia teholukemia ja kokoisekseen kohtuullisen suuret matkustustilat. Herää kuitenkin kysymys, onko P8-täyssähkömallin kohdalla yritetty turhaan ujuttaa uusi voimanlähde ennestään hyvin toimivaan polttomoottorimalliin, toivoen parasta lopputulosta.

XC40 on Volvon tämän hetkisen malliston pienin malli, joka tarjoilee selvästi kokoaan suuremman vakaan ajomukavuuden ja ison auton tuntuman. Kompaktissa SUV:ssa istuu korkealla ja näkyvyys ulos on hyvä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Muodikkaasti Milanossa vuonna 2017 ensiesitelty XC40 on korimalliltaan pysynyt lähes muuttumattomana, ja ulkoisesti näkyvin muutos P8-täyssähkömallissa on etupuskurin grillin muuttuminen umpinaiseen malliin.

Sisällä muutokset ovat vähäisiä. Suurimpana ja merkittävimpänä muutoksena on tietoviihdejärjestelmä muuttuminen Android-pohjaiseksi. Uusi käyttöjärjestelmä mahdollistaa järjestelmän yksilöimisen ja Googlen palveluiden käyttämisen, kuten Google Maps, Google Assistant ja Google Play Kauppa. Ohjelmistopäivitykset tulevat langattomasti ulkoisen nettiyhteyden kautta.

Kuva: Antti Järveläinen.

Mittaristona toimii täysin digitaalinen kapselin muotoinen mittaristo, joka on ilmeeltään suuri ja odotettu parannus muuhun Volvon mallistoon verrattuna. Siin missä muiden mallien mittarit näyttävät pahasti ikääntyneeltä, löytyy XC40 P8:n mittaristosta kaivattua selkeyttä, yksinkertaisuutta ja miellyttävää ulkoasua.

Ei käynnistysnappia

XC40 P8:n käyttö on tehty mahdollisimman vaivattomaksi. Autoa ei tarvitse erikseen lukita, avata tai käynnistää, vaan XC40 P8 on aina ”käyttövalmis” kun autolle saapuu avain taskussa. Kuljettajan penkille hypättyään, riittää vaihteen valitseminen, ja auto on valmiina ajoon.

Kuva: Antti Järveläinen.

Ajokokemuksena XC40 P8 tarjoaa normaalissa ajossa hyvinkin tuttua Volvoa – hyvässä mielessä. Alusta on tuntumaltaan tunnokkaan mukava – napakkuutta löytyy, mutta akkujen tuoma lisäpaino tekee menosta vakaata ja mukavaa.

Ohjaustuntuma on kohtuullisen tarkka, hyvinkin tuttua ja linjassa malliston muiden mallien kanssa. Ajotuntuma on kokonaisuutena tuttua ja turvallista, yllätyksetöntä Volvoa – vai onko?

Fiilikset ovat ristiriitaiset. Kaupunkiajossa ja hitailla nopeuksilla meno on sivistynyttä, mutta jalkaa vähänkin ojennettaessa ”kaasupolkimelle”, auton kulkupuoli nousee aivan uudelle tasolle.

Kuva: Antti Järveläinen.

Voimanlähteenä toimii kaksi sähkömoottoria. Molemmilla akseleilla on omat moottorit, joista tehoa irtoaa peräti 150 kW per moottori. Yhteisteho nousee näin ollen 300 kW eli reiluun 400 hevosvoimaan.

Hevosvoimien lisäksi vääntöä löytyy kuin pienestä kylästä. Maksimi vääntö 660 Nm. todella tuntuu kiihdytyksessä ja meno on erittäin vaivatonta. Nollasta sataan taittuu 4,9 sekunnissa.

Sähköa kuluu yllättävän paljon

Hurjat teholukemat ajavat muun ajettavuuden kovemmassa ajossa äärirajoille. Auton menohalut voiman puolesta ovat sen verran kohdillaan, että alustalla on tekemistä pysyä mukana kovemmissa nopeuksissa mutkaisella tiellä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Korkeahko painopiste lisää kallistelua mutkapätkillä, ja siinä missä akkujen tuoma lisäpaino tuo vakautta suoralla tiellä, lisää paino haasteita sporttisemmassa ajossa mutkapätkillä. Normaalissa arkiajossa ”ongelmia” ei tule, mutta samalla voi kyseenalaistaa ovatko kaikki yli 400 hevosvoimaa tarpeen tähän konseptiin.

Ajoakku on kokonaiskapasiteetiltaan kiitettävän kokoinen 78 kilowattituntia. Sähkön kulutus pysyi koeajon aikana valitettavan korkealla. Kulutus vaihteli 22-28 kWh/100km. välillä. Pidemmän aikavälin kulutus noin 800 kilometrin aikana oli auton mittarin mukaan 26,7 kWh/100km.

Kuva: Antti Järveläinen.

Koeajokuluksen lukemilla yhdellä täydellä akulla ajaa noin 300 kilometriä – sähköä pihistellen kohtuullisilla nopeuksilla reilut 350 kilometriä.

Sähkön kulutus herättää kysymyksen, onko valmiiksi toimivaan alun perin polttomoottorimallille tehtyyn CMA pohjalevyyn yritetty nyt ujuttaa sähköauton tekniikka, ottamatta huomioon kaikkia sähköautoiluun liittyviä yksityiskohtia. Sähkön kulutus saisi tässä kokoluokassa olla alhaisempi ja kirittävää riittää moneen muuhun täyssähkömalliin.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kokonaisuutena XC40 P8 on normaalissa arkikäytössä mukava. Hyppäys perinteisestä polttomoottori Volvosta on siedettävä ja uusimmista malleista tuleville jopa pieni. Tutut elementit on säilytetty, mutta kaikki on silti uutta ja ihmeellistä.

Katso tästä  muita Volvo-koeajoja.

Päivittynyt Android-käyttöjärjestelmä ja täyssähkön tuoma tehokkuus tekevät kokemuksesta kokeilemisen arvoisen. Sähköautoilussa ihastus vie helposti mennessään ja paluu siihen perinteiseen polttomoottoriin saattaa olla hankalaa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Volvo XC40 P8 Recharge

  • Maksimiteho yhteensä: 300 kW, 408 hv.
  • Maksimivääntö yhteensä: 660 Nm.
  • Ajoakun kapasiteetti: 78 kWh
  • Ilmoitettu toimintamatka yhdellä latauksella: 400-418 km.
  • Koeajettu toimintamatka yhdellä latauksella: 350-280 km.
  • Kiihtyvyys: 4,9 sek. (0-100 km/t)
  • Yhdistetty kulutus: 23,8-25,0 kWh/100km.
  • CO₂-päästöt: 0 g/km.
  • Kulutus koeajossa: 22-28 kWh/100km.
  • Omamassa: 2188 kg.
  • Vetotapa: Neliveto
  • Tavaratila: 413 + 31 (edessä) l.
  • Vetokyky: 1500 kg.
  • Alkaen hinta: 60 613 euroa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!