Tekniikan Maailma valitsi taas Vuoden Talviauton

Clas von Bell

Opel Insignia Grand Sport (Arkistokuva.)

22.2.2018 14.50

Tekniikan Maailma on jo vuodesta 2005 valinnut Vuoden Talviauton. Viime vuonna kärjessä olivat Audi Q2 ja Volvo S90 ja tänä vuonna kärkipaikan vei yksikseen Open Insignia.

Opel Insignia sai vertailutestin ainoana mallina täydet viisi lumihiutaletta ja yleisarvosanan 8,8.

Talviauton arvonimeä tavoitteli tänä vuonna 14 ehdokasta, kaikki viime vuoden aikana esiteltyjä uutuusmalleja suosituimmalla moottori- ja vaihteistoversiolla.

Lue myös: Tekniikan Maailma: ”Surkeiden talviautojen aika on ohi”

Toiseksi tulivat tänä vuonna BMW 530e ja Skoda Karoq. Molemmat saivat 8,7 pistettä.

Viimeiselle sijalle jäi Nissan Micra. Pistemäärä jäi 7,1 pisteeseen.

Monipuoliset testit

Tekniikan Maailman vertailu toteutettiin reilun kuukauden aikana muun muassa Tekniikan Maailman autolaboratoriossa ja Ivalon alueen testiradoilla ja maanteillä.

Tekniikan Maailman loppuarvostelun mukaan ”Insignia menestyy kaikissa talvisissa ajokokeissa erinomaisesti”.

 

Insignia sai testissä täydet arvosanat lämmityslaitteesta, hallittavuudesta ja jarruista sekä kiitosta siitä, että se on hieno ja levollinen ajettava pidemmälläkin maantietaipaleella haastavassakin kelissä. Voiton varmisti ryhmän tehokkain lämmityslaite ja pätevät sähkölämmittimet.

– Opelit ja ylipäätään GM-pohjainen tekniikka on menestynyt TM:n talvitestien liki 40-vuotisen historian aikana hyvin. Opelin voitosta on kuitenkin jo kulunut aikaa: Vectra oli TM Talviauto vuonna 2003, muistelee Tekniikan Maailman toimituspäällikkö Veli-Matti Honkanen.

– Opel Insigniassa tärkeimmät talvella tarvittavat ominaisuudet ovat hyvässä tasapainossa. Parantamisen varaakin vielä jää, mutta ne ovat enimmäkseen yksityiskohtia, jotka ovat melko helposti hoidettavissa kuntoon.

-Kymmeniä erilaisia mittauksia ja testejä sisältävä Tekniikan Maailman talvivertailu paljastaa armotta auton mahdolliset heikkoudet kylmissä, pimeissä ja liukkaissa olosuhteissa. Vertailussa on vaikeaa menestyä, jos yhdessäkään osa-alueessa on isoja puutteita, Honkanen päättää

Tekniikan Maailman Talvivertailuun 2017 osallistuneet autot (paremmuusjärjestyksessä)

1. Opel Insignia Grand Sport Innovation 1,5 T 121 kW AT6

2. BMW 530e A iPerformance ja

Škoda Karoq 1,5 TSI Exclusive DSG

4. Seat Arona 1,0 Eco TSI 115 Xcellence DSG

5. Volkswagen T-Roc Style 1,0 TSI 85

6. Ford Fiesta 1,0 Ecoboost 100 hv Titanium ja

Kia Stonic 1,0 T-GDI ISG 120 hv EX Ecodynamics

8. Mazda CX-5 2,0 Skyactiv-G Premium Plus

9. Honda Civic 5D Elegance 1,0 Turbo CVT ja

Hyundai i30 Fastback 1,4 T-GDI Style ja

Renault Scenic TCe 130 Bose

12. Opel Grandland X Enjoy 1,2 Turbo AT6

13. Citroën C3 Aircross Puretech 110 Shine A

14.Nissan Micra IG-T 90 S/S N-Connecta

Edellisten vuosien TM Talviautot:

2017: Jaettu voitto: Audi Q2 Business 1,4 TFSI Stronic ja Volvo S90 D3 Business A

2016: Audi A4 2,0 TDI Quattro S tronic

 

2015: Jaettu voitto: Mercedes-Benz C 220 BlueTec T A ja Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

 

2014: BMW 318d GT A

 

2013: Volvo V40 D2

 

2012: Mercedes-Benz B 180 BE

 

2011: Volvo S60 D3

 

2010: Jaettu voitto: Mazda3 1,6, Škoda Yeti 1,2 TSI ja Toyota Prius

 

2009: Škoda Superb 1,8 TSI

 

2008: Volvo V70 2,0D

 

2007: Cadillac BLS 2,0T A

 

2006: Hyundai Sonata 2,4 GLS

 

2005: Volkswagen

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here