Uudistunut Audi SQ7 TDI saapuu Suomeen syksyllä

Kuva: Audi.

Keväästä 2016 lähtien 435 hevosvoiman V8-dieselillä varustettu Audi SQ7 TDI on ollut Audi Q7 -malliston huippumalli.

Nyt tämän iso SUV-mallin vakiovarusteisiin kuuluvat muun muassa urheiluistuimet, MMI Navigointi plus -järjestelmä, korkearesoluutioiset kosketusnäytöt sekä performance-näkymällä varustettu Audi virtual cockpit -virtuaalinen mittaristo. .

Uudistuneen Audi SQ7 TDI -mallin biturbolla varustettu V8 4,0 TDI -dieselmoottori tuottaa 320 kW:n tehon (435 hv) ja 900 Nm vääntömomentin kierroslukualueella 1 250–3 250. Iso SUV kiihtyy 0–100 km/h 4,8 sekunnissa ja sen huippunopeus on sähköisesti rajoitettu 250 km/h.

Sähköistä ahdinta tukee rinnakkainen 48 voltin sähköjärjestelmä. Imukanavaan integroitu sähköinen ahdin auttaa kahta turboahdinta silloin, kun kiihdytyksessä tarvitaan paljon tehoa, mutta turbojen tarvitsemaa pakokaasujen virtausenergiaa on vasta vähän tarjolla.

Tämä takaa palotapahtuman tarvitseman riittävän ilman saannin sekä valtavan vääntömomentin myös alhaisissa nopeuksissa ja heti liikkeelle lähdössä. Kompakti sähkömoottori kiihdyttää kompressorin juoksupyörää jopa 70 000 kierroksen minuuttinopeuteen 250 millisekunnissa.

Kuva: Audi.

Kallistuksenvaimennus, nelipyöräohjaus ja urheilutasauspyörästö

Kahdeksanvaihteinen tiptronic-automaattivaihteisto ja jatkuva quattro-neliveto välittävät 4,0 TDI:n tehon tiehen. Autossa on mukautuva ilmajousitus Sport sekä progressiivinen ohjaus, jonka suhde muuttuu suoremmaksi, kun ohjauskulma kasvaa suuremmaksi.

Nelipyöräohjaus tekee ison SUV:n käsittelystä entistäkin helpompaa. Pienillä nopeuksilla ketteryyttä lisätään kääntämällä takapyöriä jopa viisi astetta vastakkaiseen suuntaan. Moottoriteillä taas vakautetaan kulkua kääntämällä takapyöriä hienoisesti samaan suuntaan ohjauksen kanssa.

Lisävarusteena on saatavilla sähkömekaaninen aktiivinen kallistuksenvakaaja. Se vähentää jousitetun massan tärinää ajettaessa epätasaisilla teillä ja vähentää optimaalisesti kallistelua urheilullisesti ajettaessa.

Kolmas huipputekninen järjestelmä on urheilutasauspyörästö, joka mahdollistaa auton entistä dynaamisemman käsittelyn, jakaen aktiivisesti voimaa takapyörien välillä nopeissa käännöksissä.

Näin Audi SQ7 TDI kirjaimellisesti imeytyy mutkiin ja taipumus aliohjautumiseen poistuu kokonaan. Liian jyrkästi käännettäessä urheilutasauspyörästö vakauttaa SUV:in siirtämällä vääntömomenttia kaarteen sisäpuoliselle pyörälle.

Kuva: Audi.

Tarjolla erikoisvärejä

Perusmallista S-mallin sen erottavat Singleframe-jäähdytinsäleikön kaksoissäleet, alumiinväriset peilikotelot ja pyöreillä kromireunoilla varustetut neljä pakoputkea.

Puskurin alareunan muoto on kolmiulotteinen ja takaosan pohjapanssari on vieläkin jykevämmän näköinen. Tehosteena käytetään lisäksi mattahopeaa.

Lisävarusteena Audi SQ7 -malliin on saatavana musta optiikka -ulkonäköpaketti. Saatavana on myös Audi exclusive -erikoisvärejä kuten Daytona-harmaa ulkoväri helmiäisefektillä sekä lukuisia Audille räätälöityjä ulkovärejä.

Audi SQ7 TDI on varustettu 20-tuumaisilla viisipuolaisilla alumiinivanteilla ja 285/45 renkailla. Suuren tehon takia eteen on asennettu 400 mm:n ja taakse 370 mm:n jarrulevyt.

Mustat jarrusatulat – valinnaisesti saatavana myös punaisina – on varustettu S-logolla. Saatavilla on myös erittäin kestävillä hiilikuitukeraamisilla jarrulevyillä varustettu 20 tuuman jarrujärjestelmä. Jarrulevyjen läpimitta on 420 millimetriä edessä ja 370 millimetriä takana. Jarrusatulat on maalattu antrasiittiharmaaksi.

Kuva: Audi.

Urheilullista suorituskykyä

Audi SQ7 TDI -mallissa sisustus on tummaa nahkaa ja Alcantaraa. Sisätilojen somistelistat on valmistettu mattaharjatusta alumiinista, vaihtoehtoisesti lisävarusteena on saatavilla myös hiilikuitusomistelistat, jotka korostavat urheilullista ilmettä entisestään.

Lisävarusteena saatavilla oleva tunnelmallinen laajennettu led-sisävalopaketti valaisee sisätilojen linjat ja pinnat, valittavissa on 30 eri värivaihtoehtoa.

Urheiluistuinten lisäksi S-malliin kuuluvat myös valaistut alumiiniset kynnyslistat S-logolla. Polkimet, jalkatuki ja takaluukun alareunan suoja ovat ruostumatonta terästä.

Lisävarusteena on saatavilla S sport plus -urheiluistuimet, joissa on integroidut pääntuet, selkänojan S-kohokuviointi, pneumaattinen lannetuen säätö sekä Valcona-nahkaverhoilu rombikuviolla.

Värivalikoima ulottuu mustasta ja harmaasta Arras-punaiseen, joka on varattu yksinomaan S-malleille. Keskikyynärnoja noudattelee samaa tyyliä. S sport plus -urheiluistuimiin voidaan lisätä myös ilmastointi ja hierontatoiminto.

Vakiovarusteinen, kosketusnäytöllinen MMI-navigointi plus -järjestelmä tarjoaa hyvän liitettävyyden. Järjestelmä on LTE Advanced -standardilla ja Wi-Fi-hotspot -tukiasemalla varustettu, sisältäen myös luonnollisen ääniohjauksen (ei suomenkielellä) ja laajan Audi connect infotainment –tarjonnan.

Audi connect infotainment sisältää ajantasaiset liikennetiedot, Google Earth -navigoinnin, hybridiradion sekä pilvipohjaisen Amazon Alexa -ääniohjauksen, joka on integroitu MMI-käyttöjärjestelmään.

Kuva: Audi.

Liikennevaloavustin

Uusi täydennys on myös liikennevaloavustin, joka yhdistää ajoneuvon liikennevaloja ohjaavaan infrastuktuuriin ja välittää tiedot kuljettajalle Audi virtual cockpit -virtuaalimittariston ja tuulilasinäytön kautta.

Järjestelmä edistää ennakoivaa ja taloudellista ajotapaa ja lisää liikenteen sujuvuutta. Kaikissa virtuaalimittariston näytöissä on käytössä S-mallien oma näkymä, jonka performance-näkymässä on erityisen urheilullinen kierroslukumittari keskellä näyttöä.

Autossa on nelivyöhykkeinen automaatti-ilmastointi, ovet pehmeästi sulkeva avustin, Bang & Olufsen 3D Advanced Sound System -järjestelnmä ja ilmanlaatupaketti tuoksuilla ja ionisaattorilla.

Vaihtoehtona dynaamisella kääntymissignaalilla varustetuille Led Matrix -ajovaloille on saatavana laser-kaukovalolla varustetut HD Matrix Led -ajovalot. Lisävarusteena on saatavilla lukuisia kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kuten mukautuva vakionopeussäädin, joka tuo ajoon mukavuutta erityisesti pitkillä ajomatkoilla.

Audi SQ7 TDI saapuu Suomen Audi-jälleenmyyjille loppusyksystä 2019.

Suomen hintoja, vakio- ja lisävarusteita ei ole vielä vahvistettu.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here