Tällainen on Toyotan uusi katumaasturi, Corolla Cross

Toyota on julkistanut uuden Corolla-mallin nimeltään Toyota Corolla Cross.

Uutuus toimii luontaisena jatkeena hatchback-, sedan- ja Touring Sports -korimalleille. Lisäksi se täydentää Toyotan SUV-mallien tarjontaa, mistä tuleekin laajin valikoima Euroopan markkinoilla (Aygo X, Yaris Cross, C-HR, Corolla Cross, RAV4).

Kuva: Toyota.

Corolla Cross hyödyntää TNGA-alustarakennearkkitehtuurin GA-C -kokoluokan versiota, mikä tuo ennestään tuttuja ja siten odotettuja ominaisuuksia myös uutuusmalliin.

Design ja tilankäyttö

Toyotan uuden SUV-mallin voimakas ulkonäkö on erityisesti eurooppalaiseen makuun räätälöity. Uutuusmalli on 4 460 mm pitkä, 1 825 mm leveä, 1620 mm korkea ja sen akseliväli on 2 640 mm. Mittojensakin puolesta Corolla Cross sijoittuu Toyota C-HR- ja RAV4-mallien väliin suoraan segmentin sydämeen.

Kuva: Toyota.

Sisätilat tarjoavat erinomaisen näkyvyyden ulos niin kuljettajalle kuin kaikille matkustajille, väljät istuintilat kaikille sekä suuret oviaukot kulkua helpottamaan. Tavaratilan lastauskynnys on matala, ja suuri lastausaukon koko helpottaa isompienkin tavaroiden lastaamista.

Uusi, viidennen sukupolven hybridijärjestelmä

Corolla Cross on ensimmäinen Toyotan malli, jossa käytetään täysin uutta, viidennen sukupolven hybridijärjestelmää. Järjestelmä kehittää edeltäjiään suuremman vääntömomentin, käyttää entistä useammin ja tehokkaammin pelkkää sähköä liikkumiseen. Järjestelmän energiatehokkuus ei palvele ainoastaan taloudellisuutta vaan myös nautinnollista ajokokemusta.

Kuva: Toyota.

Muita muutoksia ovat mm. voimansiirron voitelujärjestelmän muuttaminen sekä rakenteellisesti että matalaviskositeettisen voiteluöljyn käytön kautta. Tämä tukee energiatehokkuutta ja vähentää niin mekaanisia kuin sähköisiä häviöitä.

Uusin litiumioni-akkuteknologia mahdollistaa entistä tehokkaamman korkeajänniteakun, joka on kuitenkin samalla 40 % aiempaa kevyempi. Sekä polttomoottorin että sähkömoottorien tehoa on kasvatettu 8 %.

Kaksilitraiseen polttomoottoriin perustuvan järjestelmän suurin ulostuloteho on nyt 146 kW / 197 hv. Se sysää etuvetoisen mallin paikaltaan 100 km/h -nopeuteen 8,1 sekunnissa.

Kuva: Toyota.

Corolla Cross on saatavilla myös AWD-i -nelivetojärjestelmällä. Neliveto on toteutettu taka-akselilla sijaitsevalla erillisellä 30,6 kW:n tehoisella sähkömoottorilla.

Järjestelmää on myös hienosäädetty ajettavuuden osalta. Liki neljännesvuosisadan kokemus hybridijärjestelmistä on mahdollistanut järjestelmän kehittämisen siten, että kuljettaja kokee kaikissa ajotilanteissa erittäin lineaarisen, ennustettavan ja ohjattavissa olevan tunteen.

Kehittynyttä teknologiaa

Corolla Cross on pakattu täyteen edistyksellistä teknologiaa. Siinä käytetään mm. uusinta Toyotan multimediajärjestelmää, joka rakentuu 10,5-tuumaisen kosketusnäytön ympärille. Mittaristo puolestaan on ensimmäistä kertaa Toyotan Euroopan mallistossa täysin digitaalinen koostuen 12,3-tuumaisesta näytöstä, jonka näyttämää informaatiota voi muokata hyvinkin joustavasti.

Kuva: Toyota.

Multimediajärjestelmän entistä tehokkaamman suorituskyvyn ansiosta niin teräväpiirtonäytön kuin älypuhelinten integraatiomahdollisuuksien käyttö on sujuvaa ja intuitiivista. Apple CarPlay toimii järjestelmässä myös langattomasti, ja luonnollisesti sekä Apple CarPlay että Android Auto usb-johdon avulla.

Järjestelmä mahdollistaa älykkäitä palveluita, kuten pilvipohjaisen navigoinnin reaaliaikaisilla liikennetiedoilla, puheohjauksen sekä over-the-air -päivitykset. Lisäksi kehittyneiden etäkäyttöpalveluiden kautta voidaan esimerkiksi tutkia ajotietoja, auton sijaintia sekä ohjata esilämmitystä tai -viilennystä ja keskuslukituksen toimintaa.

Turvallisuus

Täysin uusi Toyota Corolla Cross on varustettu T-Mate -järjestelmällä, joka yhdistää uusimman sukupolven Toyota Safety Sense -turvavarustelun muihin älykkäisiin ajoavustimiin.

Näin Toyota T-Mate toimii aina ja kaikissa tilanteissa kuljettajan partnerina tehden ajamisesta helpompaa ja turvallisempaa, mutta samalla se suojelee niin auton sisällä olevia ihmisiä kuin muita tienkäyttäjiä mitä moninaisimmissa liikennetilanteissa.

Kuva: Toyota.

Pre-Collision -järjestelmä sisältää mm. kiihdytyksenhallintatoiminnon, mikä pyrkii estämään esim. liian voimakkaan kiihdytyksen aiheuttamia peräänajoja. Lisäksi PCS-järjestelmä sisältää risteävän liikenteen varoitus- ja jarrutustoimintoja ohjaavan logiikan risteysajossa ja käännyttäessä.

Muita aktiivisia turvavarusteita ovat mm. uudistettu EDSS-hätäjarrutusjärjestelmä, täyden nopeusalueen uudistettu adaptiivinen vakionopeudensäädin, joka toimii yhteistyössä uudistettujen kaistallapitotoimintojen sekä RSA-liikennemerkkien tunnistuksen kanssa.

T-Mate tarjoaa lisäksi kehittyneitä ajoavustimia, kuten kuolleen kulman vahdin ovenavausassistentilla, mikä varoittaa takaa tulevasta liikenteestä ovia avattaessa, kehittyneen pysäköintiavustinjärjestelmän sekä panoraamakamerajärjestelmän.

Kuva: Toyota.

Kaiken turvallisuuden pohjana on tietenkin Corolla Cross -mallin erittäin jäykkä GA-C -alustarakenne, joka alustaa passiivisen turvallisuuden aktiivisen turvallisuuden perustaksi tarjoten mm. etuistuinten välisen turvatyynyn.

Ensiesittelystään vuodesta 1966 lähtien Toyota Corollaa on myyty maailmanlaajuisesti yli 50 miljoonaa autoa. Uusi Corolla Cross tulee vahvistamaan Toyotan asemaa Euroopan kilpailluimmassa autokategoriassa, SUV-malleissa, ja tukee samalla kunnianhimoista 400 000 myydyn auton ja 9 % markkinaosuuden tavoittamista vuonna 2025.

Kuva: Toyota.

Tilava SUV tarjoaa kehittyneellä hybridijärjestelmällään, liitettävyydellään ja turvallisuudellaan ison nipun vastauksia niihin haasteisiin, mitä tämän päivän perhe-elämän liikkuvuus esittää sekä arkisin että juhlapäivinä.

Täysin uusi Toyota Corolla Cross saapuu Eurooppaan ja Suomeen syksyllä 2022.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

1 KOMMENTTI

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here