Cupran 300 hv:n katumaasturi Ateca uudistuu

Jokaista Cupraa arvioidaan moottorin perusteella. Uudistetun Atecan suorituskyvystä vastaa tehokas kaksilitrainen TSI-moottori.

Turboahdettu nelisylinterinen moottori tuottaa 221 kW (300 hv) tehon ja 400 Nm vääntömomentin, joka puskee huipputehokkaan SUV:n jopa 247 km/h huippunopeuteen.

Seitsenvaihteisella DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla varustettu uusi Cupra Ateca ei laahusta liikenteessä, vaan kiihtyy 0–100 km/h vain 4,9 sekunnissa.

Atecan nelivetojärjestelmä on varustettu uusimman sukupolven sähköhydraulisilla monilevykytkimillä, jotka välittävät voiman pyörille hallitusti. Järjestelmä tarkkailee ja analysoi olosuhteita jatkuvasti varmistaakseen maksimaalisen pidon ja suorituskyvyn – ja mahdollistaa luvatun kiihtyvyyden.

Kuva: Cupra.

Järjestelmä on integroitu taka-akselin yhteyteen. Painon jakautumista ja reagointinopeutta on parannettu sijoittamalla kytkin takatasauspyörästön eteen, joten uusi Cupra Ateca pystyy reagoimaan muuttuviin tilanteisiin entistä varmemmin.

Progressiivisen ohjauksen ja kaasun responsiivisen vasteen ansiosta auto reagoi erittäin ketterästi. Kuljettaja saa täsmällistä tietoa auton liikkeistä ohjauspyörän optimoidun palautteen ansiosta.

Mukautuvan, millisekunneissa säätyvän DCC-alustan ansiosta Cupra Ateca reagoi ajotyylin ja tien pinnan muutoksiin tarjoten kuljettajalle parhaan ajokokemuksen tilanteessa kuin tilanteessa.

Kuva: Cupra.

Kuuden eri ajoprofiilin ansiosta SUV voidaan mukauttaa matkan tyypin tai kuljettajan toiveiden mukaisesti. Normaali, Sport, Cupra, Individual, Snow ja off-road -ajoprofiilit muuntavat ajon luonnetta, arkipäiväisestä ajamisesta suorituskykyyn keskittyvään.

Cupra Atecan mitoilla on myös osuutensa ajoneuvon kyvykkyyteen: ne tarjoavat perustan turvalliselle ajamiselle. Huippusuorituskykyinen SUV on 4 386 milliä pitkä (uuden puskurimallin ansiosta +10 mm edelliseen sukupolveen verrattuna), 1 599 mm korkea (-2 mm), 1 841 mm leveä ja sen akseliväli on 2 630 mm. Raideleveys on edessä 1 575 mm ja takana 1 549 mm.

Vakaan alustan ja sitä täydentävien Brembo-jarrujen ansiosta auto sekä taittuu mutkiin että kiihdyttää niistä intuitiivisen dynaamisesti ja jarrutusteho vastaa kiihtyvyyttä.

Kuva: Cupra.

Keulaan uudenlainen puskuri

Keula on saanut uudenlaisen puskurin lisäksi uudet täys-led-valot. Ylemmän hunajakennosäleikön keskellä on tummalla kromiviimeistellyllä kehyksellä varustettu Cupra-logo.

Alemmassa hunajakennosäleikössä on tumma alumiininen diffuusori, kun taas sumuvalojen välissä olevan keulasäleikön viimeistely korostaa huippusuorituskykyisen SUV:n ilmettä.

Kylkilistat sekä kattokaiteet on viimeistelty kiiltävän tummalla alumiinilla, samoin kuin ovien ulkopeilit, jotka heijastavat maahan Cupra-logon.

Kuva: Cupra.

Sivuprofiilia korostavat vakiovarusteisiin kuuluvat 19-tuumaiset, koneistetut kevytmetallivanteet, mutta muilla uusilla vaihtoehdoilla auton voi personoida omaan tyyliin sopivaksi.

Valittavana on yhteensä kuusi 19-tuumaista kevytmetallivannevaihtoehtoa. Aivan uutta ilmettä tuovat koneistetut, kuparilla tai hopealla viimeistellyt aero alley design -vanteet, joiden lisäksi tarjolla on myös uusi, koneistettu Sport Black and Copper -vaihtoehto.

Katso tästä muita Cupra-juttuja.

Mustien Cupra-vakiojarrusatuloiden vaihtoehtona ovat kuparinväriset 18-tuumaiset Brembo-jarrut.

Takana uudistuneessa Cupra Atecassa on täys-led-valot. Niiden dynaamiset vilkut antavat muille kuljettajille selkeän signaalin siitä, minne auto on menossa.

Kuva: Cupra.

Tarjolla kaksi istuinvaihtoehtoa

Heti oven avautuessa matkustajat toivotetaan tervetulleeksi maahan heijastuvalla Cupra-kuviolla. Tunnelmaa vahvistaa kynnyslistan valaistu Cupra-teksti.

Kuljettajan istuessa autoon alla on kuppi-istuin. Autossa on alumiiniset poljinpinnat ja digitaalinen mittaristo.

Ratin Cupra-painikkeella voi valita haluamansa ajotilan: lyhyellä painalluksella voidaan vierittää ja valita Normal-, Sport-, Cupra- ja Individual-ajotilat, kun taas pidemmällä painalluksella pääsee suoraan Cupra-ajotilaan.

Tumman alumiinin väriset kehykset löytyvät mm. ilmastoinnin aukoista, radiosta sekä neljästä valaistusta usb c-liittimissä, joista kaksi on edessä ja kaksi takana.

Sisätilojen tunnelma riippuu asiakkaan valitsemasta istuinvaihtoehdosta.

Saatavana on kaksi erilaista vaihtoehtoa: vakiovarustelu sisältää Dinamica-kuppi-istuimet, joissa on PVC-sivutuet, kojelauta ja keskikonsoli muotoiltua mustaa alumiinia sekä IMD-tekniikalla valmistetut PVC-ovipaneelit kuparinvärisillä ompeleilla.

Valittavana on myös Genuine Cupra -vaihtoehto, joka sisältää nahkaverhoillut sähköisesti säädettävät Petrol Blue -väriset kuppi-istuimet muistitoiminnolla sekä nahkaverhoillut ovipaneelit.

Kuva: Cupra.

Ääniohjaus käynnistyy komennolla ”Hola Hola”

Digitaalisessa ohjaamossa yhdistyvät 10,25 tuuman mukautettava mittaristo sekä infotainment-järjestelmä.

Suuri 9,2-tuumainen infotainment-järjestelmä tarjoaa myös navigoinnin ja luonnollisen ääniohjauksen käytön helpottamiseksi. Omat laitteet voi liittää auton järjestelmiin ja ne voi ladata vaivattomasti valaistujen usb c -liittimien avulla.

Ääniohjaus on ehkä yksi helpoimmista ja luonnollisimmista tavoista olla vuorovaikutuksessa laitteiden kanssa, etenkin kun monet ovat jo kotona tottuneet ääniohjattaviin elektronisiin avustajiin.

Äänentunnistus mahdollista kielen luonnollisen ymmärtämisen, joten käyttäjä voi toimia tieto- ja viihdejärjestelmän kanssa luonnollisilla komennoilla, tehdä korjauksia ja viitata aiempiin komentoihinsa.

Kun on tarve löytää navigointiohjeita tai etsiä musiikkia, se on nopeaa ja helppoa. Järjestelmä tarvitsee vain herätyskomennon ”Hola Hola”, jolloin se on toimintavalmis.

Full Link -järjestelmän avulla käyttäjät saavat yhdistettyä digitaalisen elämänsä autoon laitteesta riippumatta: sekä Android Auto- että Apple CarPlay ovat käytössä langattomasti Bluetoothin tai wlanin kautta.

Kuva: Cupra.

Full Link -järjestelmä on portti, jonka avulla käyttäjät voivat kytkeä mobiililaitteensa auton infotainment-järjestelmään ja siten tuoda digitaalisen ekosysteeminsä mukaan ajoneuvoon. Käyttäjä voi halutessaan tuoda ajoneuvoon esimerkiksi yhteystietoja ja ajomatkalle sopivaa musiikkia.

Kaikki tämä on käytettävissä hallitusti, intuitiivisesti ja turvallisesti infotainment-järjestelmällä tai ohjauspyörään integroitujen hallintalaitteiden kautta – siten, että se häiritsee kuljettajan ajamiseen keskittymistä mahdollisimman vähän.

Sisäänrakennetulla eSIM-kortilla varustettu online-palvelu tarkoittaa sitä, että yhteys digitaalisen maailmaan säilyy koko ajan ja se tarjoaa tulevaisuudessa kuljettajalle uusimmat, jatkuvasti päivitetyt infotainment-sovellukset. Tämä tarkoittaa sitä, että auton omat sekä online-palvelut laajentuvat koko ajoneuvon elinkaaren ajan digitaalisen ekosysteemin laajentuessa.

eSIM-kortin ansiosta saatavana on myös eCall-palvelu, joka ottaa hätätilanteessa suoraan yhteyttä hätäkeskukseen ja nostaa siten auton turvallisuustasoa vielä yhden asteen.

Palvelu ei ainoastaan tarjoa mahdollisuutta soittaa hätäpuhelua (manuaalisesti tai automaattisesti), vaan se helpottaa auttajien työtä lähettämällä hätäpalveluun tärkeät tiedot auton sijainnista, moottorityypistä, auton väristä ja matkustajamäärästä.

Lisäksi sisäänrakennetun eSIMin online-yhteys sallii myös joidenkin infotainment-järjestelmän toimintojen reaaliaikaisten tietojen haun pilvipalveluista.

Tämä tuo uuden ulottuvuuden perinteiseen navigointiin, kuten online-liikennetiedot, pysäköintipaikat, huoltoasemien sijainnit ja niiden aukioloajat sekä päivän hinnat.

Connect-sovellus avaa etäpalveluillaan täysin uuden mahdollisuuksien maailman. Sovellus voidaan ladata älypuhelimeen, joka sitten toimii kaukosäätimenä monissa toiminnoissa, mikä auttaa maksimoimaan ajokokemuksen kokonaisuutena myös auton ulkopuolelta ja parantaa myös turvallisuutta.

Käyttäjät pääsevät autonsa tietoihin myös etänä: ajotiedot, pysäköinnin paikkatieto, ajoneuvon tiedot mukaan lukien ovien ja valojen tila, nopeustiedot – voit saada ilmoituksen, jos ajoneuvoasi käyttävä henkilö ajaa liian kovaa – alue- ja varashälyttimet, ovien avaaminen ja lukitus etänä ja myös äänimerkin käyttö kauko-ohjaimella sekä vilkkujen näyttö, jolloin auto on helpommin havaittavissa.

Kuva: Cupra.

Uusia turvaominaisuuksia

Uudistunut Cupra Ateca tarjoaa valikoiman uusia edistyneitä kuljettajaa avustavia järjestelmiä.

Auto on kehitetty havainnoimaan ympäristöään paremmin ja reagoimaan tielle tuleviin esteisiin. Näiden teknologioiden ansiosta se voi aistia ympäristöään tarjoten optimoitua suojaa olosuhteista riippumatta.

Järjestelmät, kuten törmäyksenestoavustin, ennakoiva ja mukautuva vakionopeudensäädin, Travel Assist -järjestelmä sekä kaistanvaihto- ja kaistaltapoistumisavustin toimivat yhteistyössä matkustajien ja ajoneuvon suojaamiseksi.

Törmäyksenestoavustin valmistelee ajoneuvoa ja matkustajia tilanteessa, kun törmäyksen mahdollisuus on todennäköinen. Järjestelmät toimivat yhteistyössä: etuistuinten turvavyöt esikiristetään, ikkunat ja kattoluukku suljetaan ja lisäksi hätävilkut aktivoidaan mahdollisen onnettomuuden seurausten lieventämiseksi.

Ennakoiva ja mukautuva vakionopeudensäädin hyödyntää navigointijärjestelmän GPS-tietoja ja voi mukauttaa ajoneuvon nopeuden mm. mutkat, liikenneympyrät, risteykset, nopeusrajoitukset ja tietyömaat huomioiden. Etukameran ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän avulla se voi säätää nopeutta rajoitusten muuttuessa.

Travel Assist -järjestelmän teknologian käyttöönoton myötä auto mahdollistaa osittain automatisoidun ajamisen. Ohjauspyörän painikkeesta käynnistettävä edistyksellinen järjestelmä hyödyntää vakionopeudensäätimen ja kaistanpitoavustimen tietoja ja pitää auton aktiivisesti kaistan keskellä sekä säätää nopeuden liikennevirran mukaiseksi jopa 210 km/h nopeuteen asti.

Turvallisuuden sekä lainsäädännön vaatimusten täyttämiseksi kuljettajan tulee valvoa jatkuvasti järjestelmää sekä ympäristöään pitämällä ainakin toinen käsi ohjauspyörässä.

Jos ajoneuvo havaitsee, että kuljettaja on irrottanut molemmat kätensä ohjauspyörästä yli 15 sekunnin ajaksi, se varoittaa asiasta äänimerkillä sekä visuaalisesti ja painaa tarvittaessa jarrupoljinta. Mikäli kuljettaja ei reagoi varoituksiin, hätätilanneavustin voi pysäyttää auton kokonaan.

Cupra Atecan uusin järjestelmä on Exit Assist: pysäköintipaikalta poistuttaessa ajoneuvo varoittaa äänimerkillä ja visuaalisesti, jos ajon jatkuessa on riski törmätä muihin ajoneuvoihin tien puolella – tai pyöräilijöihin tai jalankulkijoihin pientareen puolella. Tarpeen vaatiessa auto jarruttaa automaattisesti.

Cupra Atecassa on myös Side Assist -kaistanvaihtoavustin, joka pystyy tunnistamaan ajoneuvot jopa 70 metrin päästä ja varoittaa niistä peilin led-merkkivalolla.

Cupra Atecan Trailer Assist -teknologia puolestaan avustaa kuljettajaa perävaunun kanssa peruutettaessa ja pysäköitäessä. Peruutuskamerakuvan avulla autoa ja perävaunua on helpompi ohjata haluttuun paikkaan.

Järjestelmä on helppokäyttöinen: kuljettajan tulee vain valita peruutusvaihde, painaa pysäköintiavustinpainiketta ja kääntää peilien säätökytkin suuntaan, johon halutaan ohjata. Tämän jälkeen kuljettajan tarvitsee ainoastaan painaa kaasua sekä jarrua ja vaihtaa vaihteita – järjestelmä hoitaa loput.

Uutta Cupra Ateca -mallia ei vielä ole hinnoiteltu Suomessa. Nykyinen malli maksaa vajaat 59 000 euroa.

Tekniset tiedot

  • Cupra Ateca 2020
  • Moottori 2,0 TSI 221 kW (300 hv)
  • Sylinterit/Venttiilit 4-syl. 16 v
  • Moottoritilavuus 1,984 cm3
  • Sylinterin halkaisija / iskun pituus 82,5 x 92,8
  • Puristussuhde 9,3:1
  • Maksimivääntö 400 Nm
  • Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 sekuntia
  • Huippunopeus 247 km/h

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!