Tällainen on luksusluokan SUV — Bentley Bentayga

Bentley on julkaissut uuden ylellisen SUV:n, Bentaygan, yksityiskohtaiset tiedot.

Autoa on uudistettu merkittävästi sekä sisältä että ulkoa: uudessa mallissa käytetään uusimpia teknologisia ratkaisuja ja ohjaamoa on parannettu, todetaan Bentleyn tiedotteessa.

Bentayga yhdistää suorituskykyisen Grand Tourerin, ylellisen limusiinin, tilavan perheauton sekä maastoauton ominaisuudet. Edeltäjänsä tapaan Bentayga on suunniteltu, valmistettu ja viimeistelty käsityönä Crewessa, Englannissa.

Alkuperäinen Bentayga esiteltiin marraskuussa 2015. Lanseerauksensa aikaan Bentayga oli Bentleyn mukaan maailman nopein, tehokkain ja ylellisin SUV.

Luksusbrändien ensimmäinen SUV-malli syntyi 840 miljoonan punnan investointien tuloksena ja se loi samalla 1 500 työpaikkaa Isoon-Britanniaan.

Autoalan historian suurimmalla investoinnilla tavoiteltiin superauton suorituskykyä, limusiinin ajomukavuutta, osittaista autonomista ajamista ja erilaisia voimalinjavaihtoehtoja yhdistettynä maasto-ominaisuuksiin. Bentaygan piti pystyä kilpailemaan parhaiden premium-SUV-mallien kanssa ja säilyttää Bentleyn käsityötaito, ylellisyys ja laatu.

Kuva: Bentley.

Bentaygan menestys onkin Bentleyn mukaan ollut erinomaista: vuonna 2019 sen osuus Bentleyn maailmanlaajuisesta myynnistä oli 45 prosenttia. Alkuperäisen lanseerauksen jälkeen Bentaygan luomaan segmenttiin on tullut useita kilpailijoita, mutta Bentleyn mukaan Bentayga on edelleen myydyin luksusluokan SUV.

Bentayga on liikkunut kaikissa kuviteltavissa olevissa maastoissa ympäri maailmaa: se on kilpaillut leijalautailijoiden kanssa Tanskan hiekkarannoilla, sillä on ylitetty aavikoita Chilessä ja Boliviassa, vaellettu Islannin yli, surffattu dyyneillä Lähi-idässä ja saavutettu uusi SUV-mallien ennätys Pikes Peak -ylämäkikilpailussa.

Erikoisversioita on varustettu perhokalastukseen, kenttäurheilulajeihin ja jopa haukkametsästykseen. Bentayga Speed on edelleen maailman nopein SUV: auton huippunopeus on 305 km/h.

Kuva: Bentley.

Uusi ulkoasu

Uuden Bentaygan ulkoasu on päivitetty kokonaan. Jokaista koripaneelia auton keulassa ja takaosassa on muutettu niin, että ilme on linjakkaampi ja modernimpi, mutta ilmanvastus ja muut aerodynaamiset ominaisuudet kuten noste eivät heikennä ajo-ominaisuuksia.

Muotoilun lukuisat yksityiskohdat saivat inspiraation Bentley-perheen uusimmista jäsenistä, kuten kolmannen sukupolven Continental GT:stä ja uudesta Flying Spur -limusiinista. Uuden ilmeen ydin on keulan uusi, aiempaa suurempi ja pystympi matriisietusäleikkö. Sen ansiosta auton profiili on hallitsevampi ja pystympi ja keulan led-valot ovat sekä aiempaa kauempana toisistaan että korkeammalla (30 mm).

Uudet ellipsin muotoiset ajovalot nähdään Bentley-mallissa ensimmäistä kertaa. Brändille tunnusomainen kristalli-design saa ne kimaltamaan myös silloin, kun valot eivät ole päällä. Mukana on myös nykyaikainen tervehdysvalosignaali.

Uusi pidempi ilmanottoaukko on sijoitettu lokasuojan yläosan kylkilinjan yläpuolelle, oven alaosan listoitukset ja hienovaraisen tyylikkäät V8-merkinnät ovat täysin uusia.

22-tuumaisista vanteista on tarjolla kaksi viimeistelyvaihtoehtoa, joka laajentaa saatavana olevien, uniikkien vannevaihtoehtojen lukumäärän viiteen. Auton dynaamista ilmettä on kohennettu siirtämällä pyörien sivuttaissijaintia pyöränkaarissa sekä tiivistämällä renkaan ja lokasuojien väliin jäävää tilaa kaikissa neljässä kulmassa.

Ehkä dramaattisin muutos näkyy auton takaosassa, joka eroaa radikaalisti edellisestä Bentaygasta. Continental GT:n tapaan siinä on ensimmäistä kertaa ellipsin muotoiset takavalot, joiden sälekuviointi on valojen syttyessä korumainen. Valoissa on myös animoitu tervetuloa-toiminto ja vilkuissa dynaaminen, kääntymissuuntaa korostava animaatio.

Valot on sijoitettu täysin uuteen, täysleveään takaluukkuun. Rekisterikilpi on siirretty alas puskuriin, minkä ansiosta yläpuolelle mahtuvat huomiota herättävät Bentley-kirjaimet. Takavalojen muoto toistuu entistä suuremmissa, ovaalinmuotoisissa urheilullisissa pakoputkissa. Uusi pidempi kattospoileri antaa Bentaygalle visuaalisesti pidemmän ja tyylikkään profiilin tehden koko autosta urheilullisemman näköisen.

Lukuisat yksilöimisvaihtoehdot korostavat dynaamista ulkonäköä entisestään. Tarjolla on esimerkiksi nykyaikaista urbaania viehätystä hehkuva Blackline-tyylipaketti, jossa kaikki ulkopintojen kromiosat ovat mustia.

Kuva: Bentley.

Uudelleen suunniteltu matkustamo

Bentaygan käsityönä valmistettu matkustamo on suunniteltu uusiksi.

Bentaygan sisustuksen suurimpia muutoksia ovat uusi ohjauspyörä ja ovien somistukset sekä uudelleensuunniteltu kojelaudan keskiosa ja digitaalinen mittaristo. Näitä täydentävät uudet istuimet, jotka ovat jo erinomaisena pidettyä aiempaa mallia mukavammat.

Kojelaudan uudistetussa keskiosassa on viimeisimmän sukupolven infotainment-näyttö. Näyttö on istutettu kojelaudan ilmettä leimaavien Bentleyn siipien suojaan.

Kojelaudan keskellä perinteisten pyöreiden ”häränsilmäventtiileiden” pari on korvattu yhdellä veistoksellisella tuloilmaventtiilillä, jota kiertää krominhehkuinen kehys.

Venttiili on sijoitettu infotainment-näytön yläpuolelle ja sen muotoon integroituu pyöreä Breitling-kello. Keskikonsolin sivulle sijoitettuun pitkään taskuun mahtuu esimerkiksi matkapuhelin, kun taas langaton induktiivinen puhelimen latauspiste on sijoitettu suoraan vaihteenvalitsimen eteen.

Uuteen Bentaygaan on saatavana kolme vaihtoehtoista istuinkonfiguraatiota. Viiden istuimen (vakio) lisäksi valittavana on nelipaikkainen versio, jossa kahta erillistä takaistuinta erottaa keskikonsoli. Näiden lisäksi on valittavana käytännöllinen ja joustava seitsenpaikkainen vaihtoehto, jossa istuimet ovat kolmessa rivissä.

Viisipaikkaisen Bentaygan istuinten uuden rungon ansiosta takapenkkejä voi kallistaa entistä selvästi enemmän. Kaikki istuimet on nyt muotoiltu voimakkaammin etenkin olkapäiden kohdalta. Uudet pehmusteet ja pintamateriaalit ovat vakiona, lisää yksityiskohtia tarjoavat kontrastiompeleet sekä käsityönä tehdyt ristipistot.

Ensimmäistä kertaa saatavilla on myös mikrotereet. Viisipaikkaisessa versiossa on mahdollisuus myös takaistuinten ilmastointiin nelipaikkaisten versioiden tapaan.

Nelipaikkaisessa Bentaygassa on 30 milliä enemmän tilaa polville, kun istuimet ovat pystyasennossa ja niiden ollessa kallistettuna lähes 100 milliä.

Mullner Driving Specification -varustelussa on uusi tikkausmalli ja asiakkaat voivat valita kahdeksasta kestävästi valmistetusta puulistasta. Tarjolla on myös Bentaygan kaksi aivan uutta suorasyistä vaihtoehtoa, Koa ja Crown Cut Walnut.

Uuteen Bentaygaan saa ensimmäistä kertaa lisävarusteena tumman, timanttikuvioidun harjatun alumiiniviimeistelyn. Viimeistely on saanut innoituksen Bentley-matriisietusäleikön muotoilusta: hieno pinnoitus on valmistettu monimutkaisella prosessilla, jonka aikana alumiinia harjataan tarkasti useista suunnista modernin kolmiulotteisen vaikutelman aikaansaamiseksi.

Kuva: Bentley.

Uusi infotainment-järjestelmä

Bentaygan uudessa infotainment-järjestelmässä on suurempi ja kirkkaampi, korkearesoluutioinen 10,9-tuumainen kosketusnäyttö, joka on nyt koko kojelaudan keskiosan levyinen. Siinä on heijastamaton ja häikäisemätön pinnoite ja kosketustoimintoa on parannettu huomattavasti.

Päänäytön sisältö voidaan valita joko näytön alapuolelle sijoitetuilla pikanäppäimillä tai näytön päävalikosta. Räätälöitävälle näytölle voi myös valita kolme suosikkiasetusta, esimerkiksi puhelin, navigointi tai medianäyttö.

Edistyksellinen navigointijärjestelmä ymmärtää vapaata tekstiä ja sillä voi hakea sekä osoitteita että kiinnostavia kohteita.

Navigointia on täydennetty kolmiulotteisella kaupunkinäkymällä, satelliittikartoilla, uuden sukupolven tuulilasinäytöllä sekä monilla muilla hyödyllisillä ominaisuuksilla.

Tuulilasinäyttöön voidaan nyt heijastaa myös liikennetiedot, kadut ja nimistö sekä etäisyys määränpäähän.

Tavallisten medialähteiden lisäksi uudessa Bentaygassa on nyt ensimmäistä kertaa vakiona langallisen järjestelmän lisäksi myös langaton Apple CarPlay Android Auton tapaan. Kun puhelin on kytketty johonkin auton usb-c-liittimistä, infotainment-näyttö peilaa älypuhelimen näytön.

Uudessa Bentaygassa on nyt täysdigitaalinen mittaristo samaan tapaan kuin Continental GT:ssä ja Flying Spurissa. Ohjaamon nykyaikaista ilmettä korostava digimittaristo voidaan räätälöidä kuljettajan vaatimusten mukaiseksi ja siinä on reaaliaikaiset valotehosteet tyylikkäillä animaatioilla.

Korkearesoluutioisen näytön perusvalinnat ovat klassinen tai laajennettu mittaristo. Klassisessa näytössä on perinteiset kaksi mittaria: nopeusmittari ja kierrosnopeusmittari. Laajennetussa versiossa oikeanpuoleinen mittari korvataan kartta- ja mediatiedoilla.

My Bentley -palveluiden uusimmat versiot ovat nyt käytössä sekä autossa että etänä sen ulkopuolella. Palveluita käytetään sisäänrakennetun SIM-kortin datayhteyden kautta uuden Continental GT:n tapaan, eli online-palveluiden käyttö ei enää edellytä datayhteyttä asiakkaan mobiililaitteesta.

Keskeiset ominaisuudet, kuten reaaliaikaiset liikennetiedot ja satelliitin kautta saatavat karttapäivitykset ovat kaikkien Bentleyn asiakkaiden käytössä paikasta riippumatta.

Markkina-alueesta riippuen tarjolla on myös erilaisia sijaintiin liittyviä tietoja, kuten online-musiikki, liikennevalojen vihreän aallon ennakointi ja paikalliset vaaratiedotteet.

Etäpalvelut – alueellisesta tarjonnasta riippuen – ovat käytettävissä My Bentley -sovelluksen kautta ja niitä kehitetään edelleen: sekä teknologiatasoa että ominaisuuksia, joita asiakkaat nyt odottavat, kuten “löydä autoni” ja “lukitse autoni” -toiminnot sekä auton tila ja tilastot. Sovellus on lisäksi integroitu muihin toimintoihin, kuten pysäköintilämmittimeen, jos sellainen on käytössä.

Kuva: Bentley.

Ylellisesti varusteltu

Uudessa Bentaygassa on kaksi vaihtoehtoista äänentoistolaitetta. Bentley Signature Audio on nyt vakiona ja se tarjoaa erinomaisen äänenlaadun 590 W teholla 12 kaiuttimen kautta.

Lisävarusteena on puolestaan saatavilla Naim for Bentley -järjestelmä, joka tuottaa 1780 W tehon 20 kaiuttimen kautta. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa molempien etuistuinten alle on sijoitettu aktiiviset bassokaiuttimet ja A- ja B-pilareissa sijaitsevat superdiskanttikaiuttimet toistavat korkeimmat taajuudet.

Ilmastointijärjestelmän ionisaattoreilla tuotetaan negatiivisesti varautuneita hiukkasia, jotka puhdistavat auton sisäilmaa ja lisäävät asiakkaiden hyvinvointia.

Ilman epäpuhtaudet, kuten pöly ja allergeenit, saavat staattisen varauksen, joka saa ne tarttumaan lähimpään pintaan ja epäpuhtaudet poistuvat hengitysilmasta.

Uuden Bentaygan takaistuimilla matkustavat pääsevät nauttimaan tuoreesta teknologiasta uuden, suuren kosketusnäytöllä varustetun tablettikaukosäätimen avulla. Samanlainen laite on käytössä uudessa Flying Spurissa.

Viisituumaisen näytön grafiikka on modernisoitu ja se toimii entistä jouhevammin sisäänrakennetun neliytimisen prosessorin ja 1 Gt:n RAM-muistin ansiosta. Laitteella voi ohjata useita toimintoja takaistuimen lämmityksestä ja hieronnasta mediajärjestelmään ja navigointiin, tunnelmavalaistukseen ja ikkunoiden pimennykseen.

Uuden Bentaygan kuljettajaa avustavien järjestelmien valikoima on kattava. Myös ajovalojen teknologia on uutta: autossa on kolme automaattista tilaa lähivaloille sekä matrix-järjestelmä, jonka avulla kaukovaloja voi käyttää jatkuvasti häikäisemättä muita tienkäyttäjiä.

Kuva: Bentley.

Uudenlaiset ajovalot

Molemmissa matrix-ajovaloissa on 82 tehokasta lediä. Ne mahdollistavat uudenlaisen valojen toiminnallisuuden ja parantavat liikenneturvallisuutta, kun valojakaumaa voidaan muotoilla jatkuvasti sammuttamalla automaattisesti osa ledeistä. Näin valoa kohdentuu sinne missä sitä tarvitaan eikä vastaantulijoita häikäistä.

Käytössä on kolme mukautuvaa ajovaloasetusta. Town-asetus toimii alle 50 km/h nopeuksissa ja sen lyhyt, leveä valokuvio on hyvä kaupunkialueilla.

Suurempiin, 50–100 km/h -nopeuksiin tarkoitetulla Country-asetuksella valokuvio on kapeampi. Motorway-asetus nostaa valokeilaa edelleen ja lisäksi lisää valotehoa näkyvyyden parantamiseksi.

Näkyvyyttä ja mukavuutta edistävät myös uudet pesuvarrella varustetut tuulilasinpyyhkijät, joiden molemmissa varsissa on 22 lämmitettyä pesusuutinta. Järjestelmä ei tuota häiritsevää suihkua ja se parantaa näkyvyyttä merkittävästi pitämällä lasin mahdollisimman puhtaana.

Uusi Bentayga tarjoaa edelleen kaikki ne tärkeimmät ominaisuudet, jotka tekivät alkuperäisestä mallista menestyksen, aina handsfree-takaluukusta ja pullonviilentimestä turvallisuutta lisäävään City Specification -pakettiin ja peruutuskameraan.

Ensiksi V8-moottorilla, myöhemmin ladattava hybridi

Uuden Bentaygan voimanlähteenä on hyväksi todettu neljälitrainen 32-venttiilinen kahdella twin-scroll-turbolla varustettu V8-bensiinimoottori, jossa yhdistyvät suunnaton teho ja vaikuttava polttoainetalous.

Kahdeksanvaihteiseen automaattivaihteistoon yhdistetty V8 tarjoaa superauton suorituskyvyn. Tehoa on 550 hv ja vääntöä 770 Nm, jolla auton huippunopeus nousee 290 kilometriin tunnissa ja se kiihtyy nollasta sataan km/h 4,5 sekunnissa.

V8-luokan huipputason suorituskykyä täydentää 639 km toimintamatka. Suhteutettuna auton kokoon ja tehoon moottori on taloudellinen: päästöt ovat 302 g/km ja yhdistetty kulutus 13,3 l/100 km. Taloudellisuutta parantaa sylintereiden lepuutustoiminto, joka voi sopivissa olosuhteissa deaktivoida neljä sylinteriä kahdeksasta normaalia ajettavuutta heikentämättä.

Katso tästä muut jutut Bentleystä.

Bentley Dynamic Ride – maailman ensimmäistä elektronista kallistuksenvakainteknologiaa – on parannettu uudessa Bentaygassa. Takana raideleveys on 20 milliä aiempaa suurempi, mikä helpottaa ohjaamista ja tekee vasteesta lineaarisemman.

Bentley Dynamic Ride kompensoi kaarteissa sivuttaisvoimat välittömästi ja varmistaa renkaiden maksimaalisen kosketuspinnan, mikä takaa huippuluokan vakauden matkustamossa sekä ajomukavuuden ja erinomaisen käsiteltävyyden.

Uudessa Bentaygassa on Bentleyn Drive Dynamics Mode -järjestelmän ja lisävarusteena saatavien All-Terrain Specification -asetusten ansiosta käytössä laajempi valikoima tie- ja maastoajo-asetuksia kuin missään muussa SUV:ssä. Käytössä on jopa kahdeksan ajoprofiilia – neljä tieliikenteeseen ja neljä maasto-olosuhteisiin – joista kuljettaja voi valita täydellisen dynaamisen kokoonpanon mille tahansa pinnalle tai olosuhteisin vain valitsinta kääntämällä.

Myöhemmin uusi Bentayga tulee saataville taloudellisena ladattavana hybridinä, joka on luksussegmentin ensimmäinen todellinen ladattava hybridi.

Se hyödyntää edellisen sukupolven mallista saatuja kokemuksia ja on Bentleyn kaikkien aikojen taloudellisin malli ja yhtiön ensimmäinen askel kohti sähköistämistä.

Tarjolle tulee myös suorituskykyyn keskittynyt vielä määrätietoisemmin muotoiltu Speed-malli, joka sijoittuu Bentayga-sarjan huipulle – voimanlähteenä toimii Bentleyn kuusilitrainen W12 TSI-moottori.

Suomeen uusi Bentley Bentayga on saapunut lokakuussa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here