Muutama viikko sitten julkaisimme kymmenen vuotta sitten julkaistun jutun autojen melun mittauksesta, ”AKE: Ajoneuvojen melua liikenteessä voitaisiin mitata katsastuksessa”.
Jutussa kerrottiin, että ajoneuvojen aiheuttamaan meluun puuttui liikennettä valvova Ajoneuvohallintokeskus. Ja aivan aiheellisesti. Onhan yli desibelisuositusten menevä melu jopa haitaksi terveydelle. Melun vähentämisen keinoksi esitettiin mitata äänenvaimentimen melutaso vuosikatsastusten yhteydessä.
Ihmisten elämään liikkumisen aiheuttama melu on liittynyt aina siitä asti, kun vankkurit pyörän avulla saatiin liikkumaan. Jo itse rämisevä tuntematon vekotin sekä siitä lähtenyt moottorin aiheuttama meteli sellaisenaan oli täysin uusi ilmiö, joka aiheutti kauhua sekä pelkoa.
Ruudin työntövoima
Voimakas melu on ollut tuttua myös aseilla ammuttaessa ruudin räjähtäessä. Tähän ongelmaan oli jo 1900-luvun alussa ryhtynyt etsimään ratkaisua yhdysvaltalainen keksijä Hiram Maxim.
Aseisiin soveltuvalle äänenvaimentimelle hän sai patentin jo 1902. Se perustui pieniin kammioihin, joihin räjähdyksestä aiheutuneet laajentuneet kaasut ilmaa hitaammin purkautuivat.
Polttomoottorien keksiminen toi myös meluongelman esiin. Kuitenkaan moottorin keksijöiden Karl Benzin sekä Gottlieb Daimlerin keksintöjen historioissa ei kummankaan kohdalla mainita äänenvaimennusta. Olisiko ratkaisu voinut perustua Hiram Maximin keksintöön?
Millainen onkaan tilanne käytännössä kohta 2020-luvulle siirryttäessä?
Paljon on ehtinyt tapahtua viimeisen kymmenen vuoden kuluessa. Tunnetusti kovempaa melua aiheuttaneiden ilmajäähdytteisten autojen suhteellinen osuus on kaiken aikaa pienentynyt.
Kehittyneen moottoritekniikan ansiosta melua pystytään nyt paremmin hallitsemaan, pienimoottorisia, kuten yliviritettyä moottoripyöriä ja mopoja lukuun ottamatta.
Kaikkiin tällaisiin puuttumisiin nykyiset poliisin valvontaresurssit eivät riitä.
Sähköautosta melun poistaja?
Osasiko kukaan vielä 10 vuotta sitten kuvitella, että teillämme jo nyt ja lähitulevaisuudessa liikkuu yhä kasvava määrä lähes äänettömiä sähköautoja, joiden melunvaimennusta ei tarvitse miettiä!
Teksti: Usko Sipilä.
Ei se moottorin ääni vaan rengasmelu, kunajetaan maantienopeuksia. Olen viettänyt tunteja hiljaisella järven rannalla jonka ohi kulkee vilkas kantatie. Mielenkiintoista on kuulostella miten suuri ero on siinä miten kaukaa ja kovana ohiajavien autojen ääni kuuluu. Moottorin ääni kuuluu lähellä ja joistain autoista kovempaa kuin toisista, mutta suurin melu, ja ero melusta tuntuu tulevan renkaista. Lisäksi tiehen on jyrsitty kesiviivan urat, ja tämän ylityksen aiheuttava pärähdys kuuluu jopa kilometrien päästä, ennenkuin mitään muuta ääntä lähestyvästä ajoneuvosta kuuluu.