Autotoday 10 vuotta sitten: AKE: Ajoneuvojen melu voitaisiin mitata katsastuksessa

Kuva: Matti Sulanto.

Kymmenen vuotta sitten mietittiin onnistuisiko autojen melun mittaaminen katsastuksen yhteydessä. Siitä ei sitten tullut mitään, ja nyt lienee jo aika ajanut asian ohi. Nykyään autot ovat melko äänettömiä ja sähköautot jopa jossain tilanteissa liian hiljaisia.

AKE: Ajoneuvojen melu voitaisiin mitata katsastuksessa

Tulevaisuudessa melun mittaaminen voisi olla säännöllinen osa ajonevojen määräaikaiskatsastusta, selviää Ajoneuvohallintokeskus AKEn tutkimuksesta. Melumittaus tulisi kuitenkin suorittaa moottorin korotetulla joutokäyntinopeudella ajoneuvon ollessa paikallaan, sillä ohiajomittausten suorittaminen olisi tilankäytöllisesti hankalaa.

Ajoneuvojen melua on pyritty 1970-luvusta lähtien rajoittamaan ajoneuvojen tyyppihyväksyntämääräyksiin sisältyvien melupäästönormien avulla. Käytännön ongelmana on kuitenkin usein ollut, ettei käytössä olevien ajoneuvojen meluun ole juurikaan kyetty puuttumaan nykymuotoisella katsastuksella eikä valvonnalla.

Melun tasoon vaikuttavat ajoneuvon teho, vuosimalli ja käyttö

Ajoneuvojen melupäästö voidaan mitata periaatteessa kahdella eri tavalla: joko liikkuvalle tai paikallaan olevalle ajoneuvolle. Jos mittaus tehdään liikkuvalle ajoneuvolle, mittaustulos sisältää kaiken ajoneuvon tuottaman melun. Jos mittaus tehdään sen sijaan paikallaan olevalle ajoneuvolle, renkaiden ja tienpinnan kosketuksesta aiheutuva vierintämelu jää mittauksesta pois.

Tutkimuksessa laaditun mittausmenetelmän avulla ajoneuvojen ns. paikallaanolomelua on mahdollista mitata hyvällä tarkkuudella. Analysoinneissa havaittiin, että paikallaanolomelu riippui melko suoraan ajoneuvon tehosta, vuosimallista ja ajetusta kilometrimäärästä.

Yleensä melupäästörajoitukset koskevat ohiajomittauksilla mitattuja meluarvoja, mutta joissakin maissa on annettu melurajoja myös paikallaan olevien ajoneuvojen melupäästöille.

Tutkimuksen yhteydessä tehdyt mittaukset osoittivat, että mahdolliset paikallaan olevien ajoneuvojen melun raja-arvot olisivat joidenkin ajoneuvotyyppien kohdalla ristiriitaisia EU-maissa käytössä olevien ohiajomelulle annettujen raja-arvojen kanssa.

Jos Suomessa halutaan antaa paikallaan olevien ajoneuvojen melulle raja-arvoja, niiden tulisi perustua tyyppihyväksynnän yhteydessä mitattuihin, paikallaan olevien ajoneuvojen melutasoihin. Tällä hetkellä ei ole kuitenkaan vireillä säädösmuutoksia, jotka koskisivat ajoneuvojen melun mittausta määräaikaiskatsastuksessa.
Tutkimuksen taustaa

Tutkimuksessa selvitettiin, millaisilla menetelmillä ja tarkkuuksilla autojen melumittauksia voitaisiin tehdä katsastustoimipaikoilla ja minkälaisia laitteita mittauksiin tarvittaisiin. Tausta-aineistona on käytetty eri maissa käytettäviä menetelmiä ja käytössä olevia ajoneuvon meluun liittyviä määräyksiä ja melun raja-arvoja.

Työn yhteydessä on tehty myös noin 200 ajoneuvolle käytännön melumittauksia, joissa on tutkittu sekä paikallaan olevan että liikkuvan ajoneuvon melutasoja, sekä laadittu mittausohje, jonka perusteella melumittauksia katsastustoimipaikoilla voisi tehdä.

Tutkimuksen ovat toteuttaneet tutkijat Raimo Eurasto ja Denis Siponen VTT:ltä.

Juttu oli Autotodayssa 7.4.2009.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here