Poliitikon puheenvuorossa otetaan kantaa heikkoon tienpitoon ja polttomoottoriautojen puolesta

Kuva: Matti Sulanto.

Eduskuntavaalit lähestyvät ja ehdokkailla alkaa kiireisimmät ajat.

Autotodayn palstalla Poliitikon puheenvuoro on viimeksi otettu kantaa muun muassa huonoon tienpitoon ja polttomoottoriautojen puolesta.

Seitsemän tähden liikkeen ehdokas Petri Partanen on huolissaan muun muassa maanteiden nykykunnosta.

– Maanteiden kunto on romahtanut vuoden 2000 jälkeen dramaattisesti koko maassa heti kun uudet yksityiset pääurakoitsijat tulivat markkinoille kaikissa tiepiireissä, Partanen toteaa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

– Monet Tielaitoksenaikaiset monivuotiset urakoitsijat lopettivat tienhoitohommat jo 2000 luvun alkuvuosina, kun näkivät miten elinkelvottomaksi koko elinkeino muuttui nykyisen kilpailuttamisen takia ja raha ei liiku, eikä noiden töiden hinnoilla saa enää menoja katettua eikä pysty ostamaan uutta kalustoa, Partanen sanoo.

Sitoutumaton Liberaalipuolueen Petri Suuronen ei halua vielä tappotuomiota polttomoottoriautoille.

– Valitettavan usein ideologisista syistä halutaan tehdä nopeita ja rajuja päätöksiä niiden tehokkuutta ja seurauksia sen kummemmin ajattelematta, Suuronen sanoo.

– Hyvä esimerkki tällaisesta on viime aikoina voimakkaasti tapetilla ollut uusien polttomoottoriautojen myynnin kieltäminen ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi, Suuronen toteaa.

Suurosen mukaan sähköautoihin siirtyminen ei mene hetkessä.

– Sähköautoihin siirryttäessä tulee myös muistaa, että Suomen autokanta on Euroopan vanhimpia, eikä sen uudistuminen tai siirtymä sähköautoihin tapahdu vanhemmasta päästä pakottamalla, Suuronen muistuttaa.

Suuronen haluaa myös sallia nestekaasun käyttö liikennepolttoaineena.

– Lisäksi Suomessa tulisi ehdottomasti sallia bensiiniä puhtaammin palavan nestekaasun käyttö liikennepolttoaineena monien muiden Euroopan valtioiden tapaan. Tällä hetkellä sen käyttö on kiellettyä verotusperustein, Suuronen painottaa.

Lue kaikki Poliitikon puheenvuorot tästä.

Katso tästä ohjeet aineiston lähettäjille.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here