Poliitikon puheenvuoro: Petri Partanen, Seitsemän tähden liike, Satakunta 62

Kuva: CvB.

Petri Partanen

Puolue: Seitsemän tähden liike

Vaalipiiri: Satakunta

Ehdokasnumero: 62

 


Autoilusta ja maanteiden tilasta nyky-Suomessa

Meneillään oleva eduskuntavaalikamppailu on täydessä käynnissä ja autoilu ja maantiet on tietysti kestoaiheita kuten aiemmissakin vaaleissa.

Nyt on käynnissä keskustelu polttomoottoriautojen kieltämisen vuodesta että koska kielletään? Mielestäni tähän järjettömyyteen ei pidä erehtyä minkään ilmastohölynpölyn takia.

Sähköautot eivät oikeasti ole vielä vuosikausiin realistinen vaihtoehto Suomessa senkin takia että latausinfra on tekemättä ja sähköautojen säänkestävyydessä on vielä paljon toivomisen varaa ennen kuin ne ovat edes oikeita vaihtoehtoja maamme autokannan uudistamiseksi.

Vain sellaiset sähköautot kuin Chevrolet Volt ja Opel Ampera on realistisia sähköautoja Suomessa. Hybridit on myös hyvä vaihtoehto.

Myös diesel-sähköinen voimansiirto on hyvä vaihtoehto jossa diesel kehrää sähkön vetomoottoreille jos vain joku autonvalmistaja sen toisi tuotantoon.

Autoilun kustannuksia pitäisi leikata radikaalisti Suomessa koska tuo autoilusta kerättävä 11 miljardia menee suurin osa johonkin muuhun turhuuteen ja ei palaudu maanteiden kunnossapitoon tai uusien teiden rakentamiseen.

Suomen autoveron historia on melkein kuin mielisairauden historiankertomus joka alkoi vuonna 1958

Suomessa on aina ajettu muuta Eurooppaa huonommalla autokalustolla juuri sen takia että auton ostamisessa on paljon veroa. Nykyiset romutuspalkkiot on ollut niin naurettavan pieniä että ne eivät houkuttele ihmisiä luopumaan vanhasta autosta ja tuollaiset summat ei riitä mihinkään edes käsirahaksi.

Meidän nykyinen autovero on aiheuttanut sen että vanhoja romutuskuntoisia autoja hitsaillaan mig-hitsillä että saadaan pohja kuntoon ettei perse kastu kun penkin alla on reikä ulos.

Suomen autoileva kansanosa on ajettu niin köyhyyteen ja epätoivoon. Maanteillä näkyy kansalaisten eriarvoistumisen koko kirjo kun vertaillaan autokannan keski-ikää.

Autoilun verotuksesta kerättävät rahat täytyy suunnata uusien teiden rakentamiseen ja uuden virastomuotoisen Tielaitoksen perustamiseen koko maahan omine tukikohtineen sekä omine koneineen ja tienhoitoautoineen.

Maanteiden kunto on romahtanut vuoden 2000 jälkeen dramaattisesti koko maassa heti kun uudet yksityiset pääurakoitsijat tulivat markkinoille kaikissa tiepiireissä.

Nykyinen tienhoito on vaan sitä että pääurakoitsijat vahtii tarkoin ennen kuin päästää aliurakoitsijat töihin tienhoitotehtäviin ja ilman lupaa ei kukaan urakoitsija saa lähteä auraus- tai suolauskierrokselle.

Koko ajan juonitaan oikein viimeisen päälle että mitä teetetään aliurakoitsijalla ja mielellään ei mitään jos ei ole ihan pakko.

Tielaitoksen aikana taattiin tuntitakuu auto- ja konemiehille jos oli vähäluminen talvi ja haluttiin pitää kiinni hyvistä urakoitsijoista ja ammattitaitoa arvostettiin.

Raha ei enää liiku noissa ELY-keskusten alueurakoissa muille kuin isoille pääurakoitsijoille kuten YIT:lle, Destialle, NCC:lle ja Skanskalle.

Monet Tielaitoksenaikaiset monivuotiset urakoitsijat lopettivat tienhoitohommat jo 2000 luvun alkuvuosina, kun näkivät miten elinkelvottomaksi koko elinkeino muuttui nykyisen kilpailuttamisen takia ja raha ei liiku, eikä noiden töiden hinnoilla saa enää menoja katettua eikä pysty ostamaan uutta kalustoa. Tielaitoksen aikana suurin osa pystyi ostamaan uutta kalustoa määräajoin kun joku laite vanheni tai loppuun ajettiin.

Myös autoja ja koneita on nykyisin paljon vähemmän tien päällä kuin oli Tielaitoksen aikana eli yksiköitä on vähennetty ja kuvitellaan että autot ja koneet on tullut tehokkaammaksi kuin ennen, mutta vain tienhoitoautojen osalta on tapahtunut jonkin verran kehitystä 20 vuodessa.

Hintataso on mennyt jo niin alhaiselle tasolle että tiehöylät ja pyöräkuormaajat ovat hävinneet melkein kaikki tienpidosta. Traktorit on tullut tilalle sen takia että ne tekee 40 euroa plus alv tunti ja siihen ei tiehöylät ja pyöräkuormaajat pysty eikä tietystikään tienhoitoautot ja niitäkin on poistunut pienemmiltä teiltä ja korvattu traktoreilla.

Ruotsissa on ihan eri meininki kuin kehitysmaa Suomessa missä vain lisätään traktoreita tien päälle. Sen on huomannut myös maamme ainut tiehöylänvalmistaja Veekmas oy Kiteellä ja suurin osa sen tuotannosta menee vientiin Ruotsiin ja Norjaan kun Suomessa ei kukaan niitä enää pysty ostamaan.

Uusi tiehöylä maksaa 300 000 euroa ilman mitään lisävarusteita ja kellään ei ole varaa sellaista ostaa talveksi seisomaan hallin pihaan.

Itse olin tienhoitourakoitsija 1993-2007 ja lopetin nuo hommat ihan sen takia että ei 4 000 euron tienesteillä talvikuukausina elä ja ei ole varaa pitää kahta tiehöylää valmiudessa turhan takia.

Suomen tienhoidolla on edessään kurjistumisen ikävä kierre mihin pitäisi puuttua. Myös Konginkankaan onnettomuus oli nykyisen huonosti hoidetun tienpidon syytä kiistattomasti vaikka muuta väitetään ja valehdellaan härskisti.

Myös raskaan liikenteen ammattilaiset on todenneet saman että taso on laskenut Tielaitoksen jälkeen.

Yksi vaaliteemoistani on Tielaitoksen uudelleen perustaminen ja autoilun kulujen leikkaaminen nykyisestä tasosta.

Autokanta ei Suomessa käytännössä uusiudu Sipilän hallituksen lääkkeillä!

Teksti Petri Partanen.

1 KOMMENTTI

  1. Suomen päättäjät elävät norsunluutornissa ja pilvilinnoissa kuvitellen että päätökset tekemällä kansa toimii päätösten mukaan. Autoilijoilta peritään monella eri tavalla veroja, niillä vaan paikkaillaan rahanmenoreikiä, maksetaan täysin turhia miljarditukia esim. yritystuet ja tuulivoimatuet. Kansalaisaloitteet tyrmätään vaikka kansa on mielipiteensä näyttänyt täyttämällä vaaditut 50000 allekirjoittajaa. Kansalaisaloite ei saa vanhentua vaikka eduskunta vaihtuisi. Polttomoottoriautojen täyskielto on täysin mahdoton. Nykytekniikka mahdollistaa esim. diselkäyttöisten autojen päästöjen nollaamisen. Kehitys on jatkuvaa, sitä suomen päättäjät eivät tuhoisilla päätöksillään pysty estämään.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here