Poliitikon puheenvuoro: Vilhartti Hanhilahti, Kesk, Tampere

Vilhartti Hanhilahti
Keskusta
Tampere
Äänestysnumero 6


Keskustelu yksityisautoilun rajoittamisesta kaupungeissa omituista – Ongelmana fossiiliset polttoaineet, ei itse autoilu

Viime aikoina kunnallisvaalien yhteydessä on ollut keskustelua yksityisautoilun rajoittamisesta tai kokonaan kieltämisestä kaupunkien keskustoissa. Erilaisista ruuhkamaksuista ja autottomista kaduista on tehty esityksiä, ja ne ovatkin herättäneet paljon julkista kritiikkiä.

Kantaa perusteellaan usein ilmastosyillä, mutta todellisuudessa tämä ei ole paras argumentti rajoituksille. Yksityisautoilu voi aiheuttaa melua ja lähipäästöjä kaupungissa, mutta ilmastopäästöihin pystytään puuttumaan ilman rajoituksia.

Yksityisautoilun ongelma ei oikeastaan ole autoilu itsessään vaan siinä käytettävä energianlähde eli fossiilinen öljy.

Kuten ilmastoguruksikin tituleerattu maailman ilmatieteen järjestön WMO:n pääsihteeri Petteri Taalas toteaa, niin ilmastonmuutoksen kannalta keskeistä on päästä eroon fossiilisista polttoaineista.

Ilmaston hiilikiertoon ei saisi päätyä enää yhtään lisää jo sieltä poistunutta hiilidioksidia.

Tämä pätee myös suomalaiseen liikenteeseen. Meillä on lähes 3 miljoonaa fossiilisella öljyllä toimivaa autoa, jotka pysyvät keskimäärin liikenteessä jopa 12 vuotta.

Puhdasta energiaa liikenteen käyttöön on saatavilla runsaasti. Keskeisin kysymys lienee se, miten saamme sen hyödynnettyä kustannustehokkaasti liikenteessä.

Tällä hetkellä sähköautoja pusketaan lujaa markkinoille. Osittain uuden teknologian viehätyksestä ja sen tuomasta uudesta markkinasta, mutta myös EU-tason sääntely ajaa yksioikoisesti kohti autokannan sähköistämistä.

Tässäkin tapauksessa pätee se vanha totuus, ettei suuriin ongelmiin ole yhtä hopealuotia vaan ne ratkeavat useilla erilaisilla tavoilla.

Todellisuudessa liikenteen päästöjä voidaan kaupungeissa ja miksei maaseudullakin vähentää useiden erilaisten käyttövoimien kirjolla.

Hyvätuloiset voivat ostaa uuden sähkö- tai kaasuauton. Hieman edullisempia vaihtoehtoja ovat uudet etanoliautot eli flexifuel-autot, käytettyjen autojen etanolipäivitykset ja uusiutuva diesel.

Näistä vaihtoehdoista löytyy varmasti jokaisen tarpeisiin ja kukkaroon sopiva tapa vähentää liikenteen päästöjä.

Erityisesti vanhojen autojen käyttövoimakonversiot ovat järkevä tapa tiputtaa edullisesti liikenteen päästöjä.

Samalla vähennämme riippuvuuttamme tuontipolttoaineisiin, kun kotimaiset biopolttoaineet korvaavat fossiilisen öljyn.

Suomessa on reilu 2 miljoonaa bensiiniautoa, jotka voisi hyvin muuntaa käyttämään E85-bioetanolia. Jokainen muunnettu auto vähentäisi välittömästi päästöjä osaltaan jopa 80 %.

Sen sijaan, että odottaisimme autokannan hidasta uusiutumista, voisimme leikata päästöjä heti.

Kunnilla on keskeinen mahdollisuus olla tukemassa liikenteen kustannustehokasta siirtymistä kohti kestävämpää tulevaisuutta. Kaavoitetaan enemmän tankkausasemia kuntiin ja hyödynnetään yhteiskuntajäte biopolttoaineiden ja -kaasun raaka-aineeksi.
Kunnat kaupungit voisivat muuntaa oman autokantansa esimerkiksi käyttämään bioetanolia.

Tapoja on useita. On tulevista kuntapäättäjistä kiinni, minkälaisilla toimilla tartumme liikenteen kestävyyshaasteisiin.

Katso tästä muita Poliitikon puheenvuoroja.

Teksti Vilhartti Hanhilahti
Kirjoittaja on Tampereen kaupunginvaltuutettu (kesk.) ja Etanoliautoilijat ry:n toiminnanjohtaja.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!