Poliitikon puheenvuoro: Suvi Karhu, PS, Uusimaa

Suvi Karhu

Puolue: Perussuomalaiset
Vaalipiiri: Uusimaa
Ehdokasnumero: 325

Suomen koko elinkeinotoiminnan, yritysten ja työntekijöiden tärkein runko ja hermosto, on toimiva ja sujuva tieliikenne. SDP-vetoinen hallitus linjasi 9.9.2022 työ- ja elinkeinoministeriön julkaisemassa Suomen kansallisessa ilmasto- ja energiastrategiassa sivulla 105 seuraavasti: ”Lisäksi myös esim. liikkumisvapautta voi olla tarpeen tarkastella. Liikkumisvapaus ei kuitenkaan ole rajoittamaton, vaan esim. autoiluun kohdistettavia rajoituksia voidaan perustella mm. muiden tieliikenteen käyttäjien liikkumisvapauden turvaamisen kannalta. Toimenpiteisiin saattaa liittyä henkilötietojen keräämistä, jolloin on tarpeen arvioida asiaa yksityisyyden suojan kannalta. Mainitut perusoikeudet eivät lähtökohtaisesti estä linjausten mukaisten velvoitteiden, kieltojen, rajoitusten ja määräysten antamista. Olennaista perusoikeuksien kannalta ovat perusoikeuksien yleiset rajoitusedellytykset. Keskeistä on mm. rajoituksen taustalla oleva ympäristöperusoikeuteen kiinnittyvä ilmasto- ja energiapolitiikan tavoite vähentää liikenteen päästöjä ja rajoituksen suhteellisuus.”

Polttoaineen hinnasta n. 60 % on puhtaasti veroa ja veroluonteisia piilomaksuja on vielä tuossa loppuosassakin jonkin verran. Pelkkä valmistevero bensasta on 75,96 senttiä litralta. Tähän päälle tulee ALV, ja tuota ALV:ta maksetaan valmisteverollisesta hinnasta, eli maksat myös verosta veroa.

Piilossa olevia veroluonteisia maksuja ovat mm. polttoaineyhtiöiden maksamat satama- ja väylämaksut, kun eihän öljy tai valmiiksi jalostettu polttoaine itsestään tänne Suomeen ilmaannu.

Poliittinen päätös on myös biojakeluvelvoite, joka nostaa polttoaineen hintaa tällä hetkellä jotakuinkin 30 – 35 senttiä litralta. Jakeluvelvoite on nyt 12 %, ja jos jakeluvelvoite 1.1.2024 nousee 28 %:iin, kuten nykyhallitus on päättänyt, välitön hintojen nousu polttoaineissa lienee n. 50 senttiä litralta. Tämäkään ei ole mikään “luonnonvoima”, vaan puhdas poliittinen päätös.

Keskusta ilmoittaa virallisessa ohjelmassaan, että Suomessa täytyisi siirtyä täysin biopohjaiseen polttoaineeseen. Jokainen lyhyttäkin matematiikkaa osaava voi näistä luvuista laskea, mitä se tarkoittaisi bensapumpuilla, saati, että olisiko se edes käytännössä mahdollista.

Biopohjaista raaka-ainetta ei ole helposti saatavilla lähellekään sellaisia määriä, että niistä pystyisi tuottamaan edes Suomen tarpeeseen kaikkea polttoainetta, ja niidenkin hiilidioksidijalanjälki tuppaa olemaan samaa luokkaa tai suurempikin, kuin normaalin öljystä jalostetun polttoaineen.

Suunnitelmissa on ollut sallia myös ruuhkamaksut, vaikka pk-seudulla melkoinen osa liikenneruuhkista on tahallaan aiheutettu huonolla liikennesuunnittelulla.

Lisäksi Suomessa on sellainen hallituksen valitsema epädemokraattinen elin kuin ilmastopaneeli, joka on esittänyt raportissaan polttoaineita kansallisen päästökauppajärjestelmän piiriin. Ilmastopaneelin jäsenet ovat korkeakouluissa tai tutkimuslaitoksissa työskenteleviä ihmisiä, jotka sivutoimisesti ovat ilmastopaneelin jäseniä.

Tämä kansallinen päästökauppa nostaisi polttoaineiden hintoja entisestään vielä 34 – 88 senttiä per litra lisää! Biojakeluvelvoitteen määrä myös jatkaa nousuaan, jos asiaan ei puututa, ja jo vuonna 2030 jakeluvelvoite olisi 34 %, eli autoilijan kukkarolla ollaan hyvin ahnaasti.

Vähän ärsyyntynyt autoilija ja motoristi Korsosta haluaakin huomauttaa, että kevään eduskuntavaaleissa kannattaa äänestää sellaista puoluetta ja ehdokasta, joka pitää huolen siitä, että tällaiset päätökset sekä aikomukset biojakeluvelvoitteen sekä päästökaupan suhteen perutaan välittömästi. Lisäksi tärkeintä on saada eduskuntaan sellaisia ihmisiä, jotka ymmärtävät, että autoilija ei ilkeyttään aja, vaan aina tarpeeseen.

Teksti: Suvi Karhu.

Katso tästä muita Eduskuntavaalien Poliitikon puheenvuoroja.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän