Ford Mustang Mach-E on käynyt läpi kovat testit

Ford on testannut autoja jo 118 vuotta. Nyt tätä osaamista on hyödynnetty havainnollistamaan, kuinka kestäviä sähköautot voivat olla ja hälventämään niihin mahdollisesti liittyvää epävarmuutta, todetaan Fordin tiedotteessa.

Fordin insinöörit testasivat Mustang Mach-E:tä huomattavasti auton normaalia käyttöä rankemmissa olosuhteissa useilla eri tavoilla, tehokkaista autopesuista robottipeppuihin ja teräväkivisillä sorateillä ajamiseen.

Mustang Mach-E selviytyi tiedotteen mukaan sekä ulko- että sisätiloiltaan testeistä, joita Ford tekee yleensä kovaan käyttöön tarkoitetuille avolava-autoilleen.

Testausta kovalla vedenpaineella

Tutkimuksen mukaan noin 13 prosenttia*1 eurooppalaisista eivät ole varmoja, miten sade vaikuttaa sähköautoihin. Vielä epävarmempia he ovat siitä, voiko sen viedä autopesuun.

Ford pesi Mustang Mach-E:n 60 kertaa tehokkaassa vaahdottomassa automaattipesussa, jossa käytettiin vesiruiskuja, harjoja ja kuivaajia. Määrä vastaa pesua kahden viikon välein yli kahden vuoden ajan.

Kuva: Ford.

Tiimi testasi autoa myös vuotojen ja veden aiheuttamien ulkoisten vaurioiden varalta ruiskuttamalla muun muassa ovikehyksiä, verhouksia, mallimerkintöjä, ajo- ja takavaloja sekä liimauksia korkeapaineisella, jopa 60 celsiusasteen lämpötilaa ja 1700 PSI:n painetta kestävällä vesiruiskulla.

Näin suurella paineella voidaan poistaa öljytahrat ajotieltä käytettäessä pesuainetta. Vesi ruiskutettiin alle metrin etäisyydeltä auton ulkopinnasta.

Kovaa kulutusta kestävät istuimet

Ford testasi lähes kaikkea, mikä saattaisi kuluttaa auton istuimia. Fordin insinöörit muun muassa tutkivat, miten erikokoisten ihmisten istuinten käyttö vaikuttaa niiden kulumiseen. Testaamista varten kehitettiin ”robottipeppu”, jonka avulla simuloitiin autoon istuutumista ja sieltä nousemista noin 25000 kertaa.

Lisäksi testattiin, miten Mustang Mach-E:n istuinten ActiveX-verhoilumateriaali kestää päivittäistä käyttöä ja mahdollisia vahinkoja. Testit sisälsivät kemiallisen testauksen eri aineiden, kuten käsidesin, vaikutuksesta materiaaliin sekä kulutustestauksen, jolla mitattiin viimeistelyn kestävyys simuloidulla 10 vuoden käyttöajalla ja materiaalin pinnan kestävyys taivuttelemalla pintaa 100 000 kertaa.

Rakennettu kovaan päivittäiseen käyttöön

Älypuhelimen lasin rikkoutuminen on harmillista, mutta auton kosketusnäytön rikkoutumista ei voi hyväksyä ollenkaan – varsinkin, jos siinä on yhtä paljon toimintoja kuin Mustang Mach-E:ssä. Mustang Mach-E:n 15,5-tuumaisessa kosketusnäytössä käytetään kestävää Dragontrail-lasia, ja näyttö on sijoitettu erittäin lujan vetämistä ja törmäyksiä kestävän magnesiumkiinnikkeen päälle.

Kuva: Ford.

– Mustang Mach-E:n näyttö on ratkaisevassa asemassa ajokokemuksen kannalta. Se on ohjaamon keskipiste ja katse kohdistuu siihen automaattisesti, toteaa Fordin Donna Dickson.

– Tämän vuoksi meidän on oltava ehdottoman varmoja sen kestävyydestä päivittäisessä käytössä – vaikka siihen osuisi laukku, lemmikki hyppäisi näyttöä vasten tai lapset leikkisivät sillä.

Valmiina ajoon sekä asfaltilla että sorateillä

Mustang Mach-E -asiakkaiden on pystyttävä luottamaan myös siihen, että auton maalipinta kestää ajoa sielläkin, missä päällyste loppuu ja soratie alkaa.

Tämän vuoksi autoa testattiin 483 kilometriä sorapinnalla, jotta pystyttiin arvioimaan pienten kivien ja kivituhkan vaikutus auton maalipintaan.

Ford käytti testissä kahta erilaista sorakiveä ammattilaiskuskien ajaessa usean kilometrin pituisella soralla päällystetyllä tiellä mutkitellen 96 kilometrin tuntinopeudella lähes 200 kertaa.

Ensimmäisen testijakson päätyttyä sorakivet vaihdettiin entistä terävämpiin ja testi toistettiin.

# # #

*1 Tutkimuksen on tehnyt tutkimuksiin ja analytiikkaan erikoistunut konsulttiyhtiö PSB kesäkuussä 2019. Tutkimukseen osallistui yhteensä 3000 henkilöä Euroopasta, Yhdysvalloista ja Kiinasta 6.-15.6.2019 välisenä aikana.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!