Autotoday tutustui: Volvo XC40 T5 TwE Business Inscription aut. — kolmisylinterisen murinaa ja sähkön ininää

Volvo XC40-mallia voisi kutsua jopa persoonallisen söpöksi katumaasturiksi. Ulkonäön ei kannata antaa hämätä kompaktiudellaan, XC40 on matkustustiloiltaan yllättävänkin lähellä isoveljeään XC60-mallia. Tämän koeajossa olleen T5-lataushybridimallin kanssa lyhyemmät matkat taittuvat pelkällä sähköllä jopa yli 40 kilometriin saakka.

T5-lataushybridi poikkeaa Volvon T8-malleista, joissa polttomoottorilta tulee tehoa etuakselille ja sähkömoottorilta taka-akselille. Uudessa T5-lataushybridissä sähkömoottori on sijoitettu vaihteiston yhteyteen, ja auto on kokonaan etuvetoinen. Vaihteisto on 7-vaihteinen kaksoiskytkin, mikä hoitaa tehtävänsä eleettömästi.

Kuva: Antti Järveläinen.

T5-lataushybridin 1,5-litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori on varsinainen tehopakkaus. Tehoa on tarjolla maksimissaan 180 hevosvoimaa ja vääntöä 265 Nm. Sähkömoottorin suoritusarvot ovat 82 hevosvoimaa ja 160 Nm.

Moottoreiden yhteisteho 262 hevosvoimaa ja 425 Nm. vääntöä tarjoavat kohtuullisen 7,3 sekunnin kiihtyvyyden reilut 1800 kiloa painavalle XC40:lle.

Kuva: Antti Järveläinen.

Akut sijoitettu keskelle autoa

Pelkällä sähköllä pääsee todellisuudessa 30-40 kilometrin matkan ajotyylistä riippuen, vaikka Volvo lupaileekin jopa 45 kilometrin kantamaa. 10,7 kilowattitunnin akulta ei ole odotettavissakaan juurikaan suurempia lukuarvoja.

Positiivisesti yllätti pienen bensiinimoottorin kulutuslukemat. Etenkin moottoritiellä 120 kilometrin nopeudessa kulutus pysyi maltillisessa 7,0-7,3 litraa/100 km tuntumassa.

Hauskuutta ajamiseen tuo molempien moottoreiden tuoma äänimaailma. Kolmisylinteristen moottoreiden hupaisaan murinaan alkaa jo vähitellen automaailmassa tottua, mutta XC40:ssä ”sähkövirran ininä” on selvästi normaalia selkeämmin kuultavissa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Haastaa XC60:n sisätilat

XC40 on päässyt yllättämään jo aiemmin sisätilojen tilavuudellaan. Auto tuntuu kuljettajan istuimella selvästi ennakko-odotuksia suuremmalta. Sisätilan mittoja tarkasteltaessa tarkemmin, huomaa XC40:n mittojen olevan lähellä isoveljen XC60:n mittoja.

Suurimmat tilansäästöt on tehty nipistämällä noin 40 milliä ohjaamon leveydestä ja noin 50 milliä takamatkustajien jalkatilasta. Sen sijaan XC40-lataushybridin 460 litran tavaratila häviää ainoastaan 8 litraa XC60-lataushybridille. Sentit on otettu tehokkaasti käyttöön, kun ottaa huomioon mallien välisen 26 senttimetrin eron kokonaispituudessa.

Sisätilojen koon lisäksi käytännöllisyyteen on panostettu. Keskikonsoli on käytännöllinen, johon mahtuu paljon tavaraa. Menosuuntaan sijoitettu kännykän langaton latausalusta on helposti käden ulottuvilla, ja kännykän asettaminen alustalle on esteetöntä ja vaivatonta.

Kuva: Antti Järveläinen.

Tavaratilasta löytyy kiitettävän kokoinen välipohja, johon saa latauskaapelit siististi säilöön ja piiloon. Takapenkin ja ovien välissä on pienet säilytyskaukalot takamatkustajien irtotavaroille.

Korotettu maavara mahdollistaa vaivattoman autoon nousemisen. Takaovet ovat auton kompaktin pituuden takia pienet ja tämän huomaa myös takapenkille noustaessa.

Maavara mahdollistaa myös hyvän näkyvyyden ulos. Peilit ja ikkunat ovat kookkaat. Ainoastaan takaoven ikkunan alakarmi nousee jyrkästi ylös, mikä hankaloittaa kuolleen kulman tarkkailemista.

Kuva: Antti Järveläinen.

Muotoilu kaipaa päivitystä

Volvon yksinkertainen ja tyylikäs muotokieli alkaa toistumaan mallista toiseen. Mallien väliset erot ovat vähäisiä, ja nykyistä muotoilua on nähty jo useampien vuosien ajan.

Visuaalisesti uutta ilmettä alkaa kaipaamaan etenkin mittariston osalta. Kojelaudan medianäyttö on toimivan yksinkertainen käyttää, mutta koko ohjaamon muotoiluun odottaa jo kokonaisvaltaista uudistusta tulevien uusien mallien kohdalla.

Katso tästä muita Volvo-koeajoja.

Kauniita yksityiskohtia ei ole syytä kuitenkaan unohtaa, joista yksi parhaimpia esimerkkejä on vaihdekeppi. Orrefors Sweden logolla varustettu vaihdekeppi tuntuu juuri siltä kuin kristallista tehdyn vaihdekepin olettaa tuntuvan – pieni muistutus siitä miksi nuorekas XC40 ensiesiteltiin aikoinaan muodin mekassa, Italian Milanossa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Volvo XC40 T5 TwE Business Inscription aut.

  • Moottori: 1477 cm³, 3-sylinterinen
  • Polttomoottorin teho: 180 hv @ 5800 rpm.
  • Polttomoottorin vääntö: 265 Nm @ 1500-3000 rpm.
  • Sähkömoottorin teho: 60 kW
  • Sähkömoottorin vääntö: 160 Nm
  • Maksimiteho (bensiini + sähkö): 192 kW, 262 hv.
  • Maksimivääntö (bensiini + sähkö): 425 Nm
  • Kiihtyvyys: 7,3 sek (0-100 km/t)
  • Yhdistetty kulutus: 2,0 l/100km
  • Ajoakun kapasiteetti: 10,7 kWh
  • CO2-päästöt: 46 g/km
  • Omamassa: 1812 kg
  • Vetotapa: Etuveto
  • Tavaratila: 460 l
  • Vetokyky: 1800 kg (jarrullinen)
  • Alkaen hinta: 48 179 euroa
  • Koeajoauto: 58 364 euroa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

1 KOMMENTTI

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here