Koeajossa oli A5 Avant TSFI quattro 150kW S tronic, joka oli täysin perinteisellä bensakäyttöisellä polttomoottorilla varustettu auto.
Koeajo ja teksti: Juha Remes
Audi tarjoaa laajan valikoiman autoja, jossa mukana on myös valikoima perinteisiä polttomoottoriautoja. Uusi mallisto jakautuu parillisiin ja parittomiin numerosarjoihin, joissa numerot ovat saaneet myös uuden merkityksen. Parilliset numerot ovat sähköautomallistoja, ja vastaavasti parittomat polttomoottoriautoja.

Uusi A5 mallisto pohjaa aiemman A6-mallisto alustarakenteelle, joka on kasvattanut auton kokoa aiemmasta mallivalikoimasta. Se, että Audi tuo markkinoille laajan malliston perinteisiä polttomoottoriautoja kuvastaa sitä, että polttomoottoriautoille on olemassa edelleen paljon kysyntää.
On maita joissa sähköautoja sekä hybridiautoja suositaan verotuksellisesti, mutta maissa joissa näitä etuja ei ole tarjolla, ovat polttomoottoriautot edullisimpia sähköautoihin verrattuna. Lisäksi latausinfrastruktuuri ei ole yhtä kattavaa. Kattava infra on saatavilla vain harvoissa maissa, sekä sähkön hinta on usein näissä maissa korkealla. Lisärajoituksena voi olla sähkön saatavuus, kiinteistöjen sähköliittymät estävät sähköautojen lataamisen, joten valittavaksi jää perinteisemmät polttomoottoriautot.

Audin ulkonäkö kunnioittaa aiempien vuosimallien linjoja kohtuullisen maltillisin muutoksin. Auton tunnistaa heti, kyllä Audiksi.
Tilavat sisätilat
Autoon istuttuani, penkki tuntuu tukevalta, ja siihen sai säädettyä hyvin niin pituuden, korkeuden sekä muut tarvittavat säädöt. Itse en pidä kun istuimessa on kiinteä niskatuki, joka ei tarjoa lainkaan säätömahdollisuutta, eli yksi puute ohjaamoon.
Mittaristo on konsolin keskeisin elementti, pitkä digitaalinen näyttökokonaisuus. Sitä on mahdollista jatkaa erillisellä, erikseen lisävarusteena hankittavalla apukuljettajan omalla mediaruudulla. Digitalinen mittaristo oli 11,9 tuuman kokoinen ja ajotietokoneen näyttö 14,5 tuumaa. Tämä tarjoaa mahdollisuuden apukuljettajan viihtymiselle katsomalla videoita pois tiemaisemista, sekä mahdollisuudella ohjata auton mediajärjestelmiä, kuten radiota sekä musiikkivalikoimaa.

Auton sisätilat ovat todella tilavat. Etuistuimissa sekä etuistuimien välissä on sopivasti tilaa kahden kyynärtuille molemmin puolin.
Ajohallintalaitteet ovat kohtuullisen mukavasti käsien ulottuvilla, tosin penkkien lämmittimet sekä ilmastoinnin hallina ovat digiruudun takana, mutta ihan hyvin löydettävissä.
Ohjauspyörään saa napakan otteen, ja median ohjaus sekä tukitoiminnot löytyvät ohjauspyörön molemminpuolista puolista sekä vivuista. Hyvin epänormaalia on kuitenkin se, että vakionopeussäätö on erillisessä ohjauspyörän vasemmalla puolella olevassa viiksessä, kello kahdeksassa. Viiksen toiminnot ovat kyllä ihan loogisia, mutta sen sijainti on vaikeasti löydettävissä, ja kokonaan kuljettajan näkökentän ulkopuolella. Tämä vaatii totuttelua, ellei ole aiemmin jo ajanut Audia, ja tämä on tuttua.

Autosta löytyy perinteisiä kytkimiä ihan mukavasti, sekä radion voimakkuuden ja ON/OFF- säätö on sijoitettu keskiöön kuljettajan ja apukuljettajan väliin, josta myös apukuljettaja pystyy tekemään tarvittaessa äänen voimakkuuden asettelua. Ihan näppärä ratkaisu, joka varmasti helpottaa yhteiseloa pidemmilläkin matkoilla.
Auton takana on hyvin tilaa kahdelle jopa kolmelle aikuiselle mikäli etuistuimet eivät ole maksimaalisessa taka-asennossa.
Navigaattori on selkeä ja ruudun koko hyvin havainnollinen. Ajotietokoneen takaa on tarjolla paljon lisämahdollisuuksia omien mieltymyksien mukaisille asetteluille.

Näkyvyys ulos on hyvä sekä taustapeilit antavat myös taakse hyvän näkyvyyden. Koeajoautossa ei ollut lisävarusteena kuolleen kulman varotusta mahdollisesta vierusliikenteestä, joka olisi ollut oiva lisä tämän hintaluokan varustelulle.
Auton sisustus on tyylikäs, ja materiaalit laadukkaita. Autossa on erityyppisiä led-valaistuksia lisäämään tunnelmaa.
Auto antaa hyvin arvokkaan vaikutelman niin sisustuksen kuin ulkonäkönsäkin puolesta. Mielestäni auto on hyvin onnistunut luomaan modernin muttei kuitenkaan liian futuristisen vaikutelman.

Tavaratilaa on ihan riittävästi 448 litraa takakontissa ja jos takaistuimet taitetaan alas tulee tavaratilaa noin 1400 litraa, jossa liikkuu tarvittaessa enemmänkin tavaraa paikasta toiseen.
Auton varustelu ja hinnoittelu
Koeajossa olleen mallin kokonaishinnaksi tulee 67 366 euroa veroineen.
Perusvarustelu oli kohtuullinen, johon sisältyivät (mm.):
Ajoavustin paketti, Audi Sound System, Audi Connect Navigation & Information System, virtuaalimittaristo, automaatti-ilmastointi, kaistavahti, kamerapohjainen nopeusrajoitustunnistus, kaukovaloautomatiikka, led-ajovalot, Land of Quatro (neliveto), mukautuva ajonopeussäädin, pysäköintiavustin, peruutuskamerat, risteävän liikenteen varotus, takaluukun sähköinen toiminta sekä lukuisia muita lisävarusteita.
Tässä on kyseessä on perinteinen polttomoottori auto, joten joitakin sähköautoihin liittyviä varusteita ei luonnollisesti kuulu varusteisiin.

Auton suorituskyky on suomalaiseen liikenteeseen riittävä. Auto kiihtyy hyvin 7,6 sekunnissa saavuttaen 100 km tuntinopeuden ja huippunopeus on 241 km/h. Auto soveltuu myös nelivetoisena kaikkiin suomalaisiin tieolosuhteisiin.
Koeajoon valmistautuessa
Koeajon suorittamisessa pyrin toimimaan ilman manuaaleja tai käyttöopastuksia, kuten aiemmat koeajoni lukijat tietävät. Auto on selkeä ja tilava, ja vaikka penkkien säädöt olivatkin tällä kertaa manuaalisia, asettuu ajoasento mukavaksi.
Kaikesta huokuu se, että auto on selkeästi ”Premium-luokaa”. Siksi ehkä istuimen sähkösäädöt kuuluisivat tämän auton varusteluun.
Koeajomme suoritettiin hyvin kesäisissä ja kuivissa sekä kosteissa olosuhteissa. Koeajomme yhteispituus oli 580 kilometriä, joka sisälsi niin perinteistä maantieajoa, moottoritieajoa, kaupunkiajoa sekä ajoa kuoppaisilla kelirikkoisilla hiekkateillä.

Keskimääräiseksi bensiinin kulutukseksi tuli 8,21 litraa sadalle kilometrille, eli kohtuullinen kulutus tämänkokoiselle polttomoottoriautolle. Erityishuomio kiinnittyy auton tarjoamaan 820 km toimintaetäisyyteen, mikä on etäisyytenä tutumpaa diesel-autoista.
Tämä oli itselleni pitkään aikaan koeajo polttomoottoriautolla. Auton liikkeelle lähtö, kiihtyvyys sekä vaihteiston käyttäytyminen tuntui poikkeavalta, hybridi- sekä sähköautojen ajoon tottuneelta.
Ajossa on heti havaittavissa ”pieni tukkoisuus” eli kaasupolkimeen reagointi tapahtuu pienellä viiveellä sekä vaihteisto toiminta, niin kiihdyttäessä, kuin hidastaessa reagoi hivenen myöhässä tai ainakin viiveillä.
Toisaalta nämä ovat normaalia polttomoottoriautolle ja syy miksi siihen kiinnittää huomiota on ajokokemukset sähköautoilla. Nuo viiveet ovat osa polttomoottoriautojen teknologiaa, siihen nähden Audi toimi ihan normaalisti.

Auto on suuremmaksi autoksi varsin ketterä ja ohjattavuus hyvä. Audi A5 on todella hyvin hallittava ja mukava ajettava kaikissa tieolosuhteissa. Ohjaus tottelee hyvin, ja pito tiehen on ryhdikäs. Ajotuntuma on oikein hyvä, ja autolla on miellyttävä ajaa. Se reagoi ohjausliikkeisiin hyvin ja kulkee todella tasapainoisesti, myös jyrkissä mutkissa, sekä epätasaisella tiellä.
Ajettavuus on myös hyvä soratiellä, epätasaisilla pinnoilla ohjattavuus säilyy hyvänä, vaikka tiellä oli irtosoraa ja renkaat pureutuu silti hyvin tienpintaan.

Koeajossa kaikki lisävarusteet toimivat suunnitellun mukaisesti. Muuten koeajo tarjosi odotuksia vastaava kokemuksen, kaistavahti toimi hyvin, automaattiset valo-ohjaukset sekä muut ajoa tukevat lisäominaisuudet.
Yhteenvetoa
Kokonaisuutena Audi A5 koeajo oli oikein hieno kokemus, ja samalla palautti muistiin sen millaista nykyaikainen polttomoottoritekniikalla varustetulla autolla ajaminen on.
Hyvä kokonaisuus, tilava, suorituskykyinen ja hyvä ajattavuus, joka soveltuu varmasti hyvin erityyppisiin käyttötarkoituksiin.
Audi A5 Avant TSFI quattro 150kW S tronic:
- Moottorin koko/teho: 1984 cm³ (yhteisteho 150 kW/204 hv) tuottaen 340Nm vääntömomentin
- 4-sylintereinen TFSI bensiinipolttomoottori, 7-vaihteinen automaattivaihdelaatikko
- Kiihtyvyys: 7,6 sek. (0-100 km/t) ja huippunopeus 241 km/h
- Valmistajan ilmoittama yhd. kulutus: 7,2 l/100km (CO2 päästöt 165g).
- Polttoainesäiliö: 56 litraa
- Omamassa: 1840 kg
- Tavaratila: 448 l.
- Toiminta matka yli 800 km yhdellä tankkauksella (bensiinikäyttöinen moottori)
- Akseliväli: 2896 mm
- Pituus: 4835 mm, leveys: 2099 mm peilit mukana (1601mm ilman) ja korkeus 1444 mm
- Vetokyky: 1700 kg (jarrullinen) 750kg (jarruton).
- Koeajossa olleen auton hinta: 67 366 euroa
- Lisävarusteet koeajoautossa 7040 euroa