Autotoday tutustui: Range Rover P400e — herrasmiehen sähköistetty jokapaikanhöylä

Kuva: Antti Järveläinen.

Kun pikkurahasta ei ole puutetta, omaa nautintoa arvostaa korkealle ja autolta vaatii tinkimätöntä muuntautumiskykyä tilanteesta toiseen, on iso Range Rover luonnollinen valinta lunastamaan korkealle asetettuja odotuksia.

Suuri koko mahdollistaa huoletonta ja korkealaatuista menoa, ja näkymä ulos ohjaamosta on hulppea silmien asettuessa muiden henkilöautojen kattojen tasalle.

Kuva: Antti Järveläinen.

Luksus on käsin kosketeltavaa

Alkaen hinnan lähtiessä vajaasta 140 000 eurosta, voi hyvin olettaa sisätiloissa olevien paneeleiden tuntuvan siltä, miltä näyttää. Puu on puuta, metalli metallia ja nahka nahkaa. Materiaaleista ei ole tingitty.

Sisätiloissa vallitsee hyvin viimeistelty ja laadukas tunnelma. Ulkoisilta mitoiltaan suuri auto antaa mahdollisuudet tehdä sisätilat viimeisen päälle mukaviksi, ja tilaa löytyy kiitettävästi edestä ja takaa.

Katso tästä muita koeajoja.

Autoon lisävarusteena otettu etu- ja takaistuinten hierontapaketti saa viimeistään rentoutta menoon tarjoamalla normaaleiden hierontaohjelmien lisäksi kuumakivihieronnan.

Ulkonäöltään kulmikasta Rangea voi pitää maastoautojen ikonina. Muotoilu on ajatonta ja suoraviivaista. Auton kori on valmistettu täysin alumiinista, ja jopa puolet valmistusmateriaalista on kierrätysalumiinia.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kaupungista 90 sentin syvään veteen

Auton 2 500 kilon omamassa ja maastoautolle ominainen korkea painopiste asettaa jo fyysisesti tietyt rajat ajettavuuden suhteen. Tässä suurimmassa Range Roverissa vakiona tulee aina ilmajousitettu alusta.

Korkeussäädettävässä alustassa on säätövaraa kokonaisuudessaan 195 mm. Alustan korkeutta voidaan säädellä eri ajo-ohjelmien mukaan, mutta alusta säätelee myös itse korkeutta automaattisesti. Esimerkiksi normaaliasetuksesta (50 mm.) auto laskee korkeutta automaattisesti 15 mm. ilmanvastuksen pienentämiseksi, kun nopeus ylittää 105 km/t.

Ajo-ohjelmista Auto Terrain Response on lähtöasetus, kun autolla lähtee liikkeelle. Tällöin auto säätelee automaattisesti moottorin, vaihteiston, alustan ja tasauspyörästön toimintaa.

Auto Terrain Responsen lisäksi keskikonsolin pyörösäätimestä on kätevästi valittavissa tarvittava ajo-ohjelma seitsemän muun ohjelman joukosta. Ruoholle, mudalle, kivikkoryöminnälle ja dynaamiselle ajolle löytyvät muun muassa omat ajo-ohjelmat, joihin on helppo turvautua tilanteen muuttuessa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Keskikonsolissa ajo-ohjelmien valitsimen vieressä on kätevästi alustan korkeudensäädölle painike, josta saa vaivattomasti nostettua tai laskettua alustaa.

Vakuuttava 900 mm kahluusyvyys löytyy myös auton ominaisuuksista vesien ylittämiseen. Varmasti vähemmistöllä tulee kuitenkaan vastaan jatkuvasti kivikkoryömintää tai syvempien vesien ylittämistä. Normaalissa ajossa auto hoitaakin liikkumisen eleettömästi eri tiepinnoilla.

Ohjauspyörän takana tuntee selvästi auton massan ja suuren koon, mutta auto pysyy tiessä mallikkaasti tiukemmissakin kurveissa. Pehmeät 21-tuumaiset kitkarenkaat ovat kovemmassa ajossa ensimmäinen heikko lenkki.

Kuva: Antti Järveläinen.

Sähköstä säästöä luonnolle ja lompakolle

Hybriditekniikka on tullut myös Range Roverin suurempien moottoreiden rinnalle. Koeajoauton voimanlähteenä toimi kaksilitrainen bensiinimoottori yhdistettynä 105 kW sähkömoottoriin.

Maksimiyhteisteho 297 kW eli 404 hevosvoimaa ja 640 Nm:n vääntö takaavat voiman puolesta suurelle järkäleelle kelpo kyydit. Nollasta sataan taittuu alle seitsemässä sekunnissa.

Autolla voi ajaa joko pelkällä sähköllä, pelkällä bensiinillä tai näiden molempien avulla. Pelkällä bensiinillä ajettaessa keskikulutus sekalaisessa ajossa pyöri 12,0-12,5 litran välillä sataa kilometriä kohden. Ahkera akun lataaja saa kulutuksen tiputettua helposti ainakin puoleen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Auton akun kapasiteetti on 13 kWh, jonka mainostetaan riittävän jopa 48 kilometrin pelkällä sähköllä ajoon. Koeajon aikana meillä ei ollut mahdollista ladata akkua täyteen ja mitata todellista akun maksimikantamaa.

Tehokkaammalla kotilatausasemalla akku voidaan ladata täyteen nopeimmillaan 2,75 tunnissa. Normaalista kotitalousrasiasta lataamiseen menee noin seitsemän ja puoli tuntia.

Akkua ei ole mahdollista ladata moottorin avustamana ajon aikana. Akku latautuu vähän ajon aikana jarrutuksien yhteydessä ja akku on aina käytettävissä esimerkiksi avustamaan liikkeellelähdössä, vaikka varaustaso mittaristossa näyttäisi nollaa.

Akku on sijoitettu tässä mallissa taka-akselin päälle, ja se syö tavaratilan korkeudesta muihin malleihin verrattuna 42 mm. Tästä huolimatta tässä plug-in-hybridissä tavaratilan suuruus on silti mukavat 707 litraa kaikkien viiden istuimen ollessa ylhäällä. Takapenkit kaadettuna tavaratila vetää lähes 1 700 litraa.

Hintahaarukka on valtava eri moottoreilla ja varustetasoilla varustetuissa malleissa. Koeajossa olleen (P400e Plug-in Hybrid) lähtöhinta Vogue-varustetasolla on reilut 137 000 euroa. Kallein Autobiography ja pidennetyllä akselivälillä varusteltu V8 bensiini kustantaa jo lähtöhinnaltaan yli 400 000 euroa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Sähkömoottori löytyy vaihteistosta

Sähkömoottori on sijoitettu vaihteistoon, joka mahdollistaa sähköllä ajamisen, alennusvaihteiden käyttämisen ja jatkuvan nelivedon toiminnan kaikissa tilanteissa voimanlähteestä riippumatta.

Kahdeksanvaihteinen ZF:n valmistama vaihdelaatikko toimii varsin pehmeästi. Ainoastaan liikkeellelähdössä on havaittavissa pientä viivettä voimalinjan ja vaihteiston välillä.

Maksimi vetokykyä löytyy kiitettävät 2 500 kiloa tästä hybridimallista. Mikäli tämä ei riitä, tarjoaa esimerkiksi kolmelitraisella dieselillä varustettu Range Rover jopa 3 500 kilon vetokyvyn.

Kuva: Antti Järveläinen.

Työjuhta, josta hankala vaihtaa pois

Range Roverin omistajat ovat merkkiuskollista väkeä. Eikä ihme sillä tämän tasoisia oikeita maastoautoja aidoilla maasto-ominaisuuksilla yhdistettynä luksukseen ja laatuun on vähemmän tarjolla.

Tämä plug-in-hybrid tarjoaa vanhoille ja uusille asiakkaille mahdollisuuden nauttia aidosta ja tutusta Range Rover -laadusta unohtamatta ekologisuuden ja ilmaston merkitystä.

Kesäkuussa 50 vuotta täyttävä Range Rover -perhe ei ole sattumalta pysynyt näin kauan asiakkaiden maailmanlaajuisessa suosiossa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Range Rover P400e Plug-in Hybrid Autobiography

  • Moottori: 1997 cm³, 4-sylinterinen
  • Sähkömoottorin teho: 105 kW
  • Sähkömoottorin vääntö: 275 Nm.
  • Maksimiteho (bensiini + sähkö): 297 kW, 404 hv. @ 5500 rpm.
  • Maksimivääntö (bensiini + sähkö): 640 Nm. @ 1500-4000 rpm.
  • Kiihtyvyys: 6,8 sek. (0-100 km/t)
  • Yhdistetty kulutus: 3,3-3,8 l/100km.
  • Ajoakun kapasiteetti: 13,0 kWh
  • CO2-päästöt: 75-87 g/km.
  • Vetotapa: Jatkuva neliveto
  • Maksimi vetokyky: 2 500 kg.
  • Alkaen hinta: 137 041 euroa (P400e Vogue)
  • Koeajoauto: 170 222 euroa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Alusta alemmassa asennossa. Kuva: Antti Järveläinen.
Alusta ylemmässä asennossa. Kuva: Antti Järveläinen.
Alsuta alemmassa asennossa. Kuva: Antti Järveläinen.
Alusta ylemmässä asennossa. Kuva: Antti Järveläinen.

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here