Koronaviruspandemian aiheuttamalla taloudellisella epävarmuudella on ollut vakavat vaikutukset eurooppalaiseen autoteollisuuteen, kuten moniin muihinkin teollisuuden aloihin. Kriisillä on ollut suuret vaikutukset myös orastaviin sähköautojen markkinoihin.
Pitkän aikavälin vaikutukset eivät vielä ole tiedossa, mutta YouGovin viimeisimmässä whitepaper-tutkimuksessa valotettiin kuvaa Euroopan sähköautoteollisuudesta ennen pandemiaa.
Yli puolet (53 %) eurooppalaisista autonomistajista omistaa yhden tai useamman bensiinikäyttöisen auton, siinä missä vain vähemmistöllä (3 %) on sähköauto.
Whitepaper-tutkimus tarkastelee kuluttajien asenteita sähköautoja kohtaan yhdeksässä Euroopan maassa. Muiden asioiden ohella valotetaan sitä, mikä motivoi tai hillitsee kuluttajien aikeita ostaa sähköautoja, ja kuinka eri maat eroavat toisistaan.
Mikä hillitsee eurooppalaisia ostamasta sähköautoja?
Huolet hinnasta ja toiminnallisuudesta estävät eurooppalaisia ostamasta sähköautoa. Useimmat ovat huolissaan sähköauton ostamisen kustannuksista (62 %), siinä missä 58 % on huolissaan akun kestosta ja 53 % latausasemien rajallisesta tarjonnasta.

Entä mikä heitä motivoi?
Yli puolet (51 %) eurooppalaisista on motivoitunut ostamaan sähköauton, koska se on hyväksi ympäristölle. Kuitenkin vain 6 % ilmoittaa ympäristöasiat ainoaksi motivaatiokseen.
Joka kolmas (31 %) vetoaa alhaisiin huolto- ja latauskustannuksiin, kun taas joka neljäs (27 %) mainitsee sähköauton ostamisesta tai leasingista koituvat edut verotuksessa.

Sähköautomarkkinat Saksassa ja Norjassa
Whitepaper-tutkimuksessa perehdyttiin sähköautomarkkinoihin erityisesti Saksassa ja Norjassa, kahdessa autoteollisuuden kannalta keskeisimmässä Euroopan maassa.
Peräti 84 % saksalaisista kuluttajista omistaa auton, ja erityisesti bensiiniauton omistajien osuus on selkeästi eurooppalaista keskiarvoa korkeampi. Yli kolme neljästä (78 %) ajaa bensiiniautolla, verrattuna muuhun Eurooppaan, jossa keskiarvo on 65 %.
Norjalaiset automarkkinat poikkeavat myös Euroopan normeista, joskin päinvastaisella tavalla kuin Saksassa. Maasta löytyy enemmän sähköautoja asukasta kohden kuin mistään muussa Euroopan – tai itse asiassa koko maailman – maasta.
Lähes viidennes (18 %) Norjan autoista kulkee sähkövoimalla, verrattuna Euroopan 4 % keskiarvoon.
Vaikka ympäristö onkin tärkein motivaatio sähköauton ostamiselle koko Euroopassa, pätevät Norjassa myös muut syyt. Siellä motivaationa toimivat ensisijaisesti edullisemmat käyttökustannukset (65 %), edut verotuksessa (42 %) ja parempi vastine rahoille bensiini- tai dieselautoihin verrattuna.
Tiedot perustuvat YouGov BrandIndexin ja YouGov Profilesin lukuihin. Lisäksi haastateltiin edustavasti valitun joukon yli 18-vuotiaita henkilöitä YouGov-paneelin kautta aikavälillä 17.-27.01.2020. Heistä 2118 asui Isossa-Britanniassa, 2180 Saksassa, 1036 Ranskassa, 1008 Espanjassa, 1036 Italiassa, 1002 Tanskassa, 1023 Ruotsissa, 1004 Suomessa ja 1011 Norjassa.
Katso tästä muita YouGov-juttuja.
BrandIndex on päivittäin toteutettava seuranta, jossa tutkitaan suomalaisten käsityksiä yli 200 brändistä monissa eri sektoreissa. BrandIndexin asiakkaana saa paitsi reaaliaikaisen kuvan brändistä, myös tietoa kilpailijoiden ja koko sektorin tilasta.
Sähköautolla ajaminen on erityisesti Suomessa edullista. Monessa Euroopan maassa sähkön hinta on Suomea korkeampi. Olisi mukava nähdä hintavertailukin.