Range Rover Electric -prototyypit ovat suorittaneet toisen onnistuneen testaus- ja kehityskauden napapiirin pakkasolosuhteissa.
Viimeisin talvikausi Pohjois-Euroopassa kesti jopa 45 000 mailin (n. 72 000 km) testimatkan jäätyneillä järvillä ja maanteillä, ja se on antanut insinööreille mahdollisuuden asettaa Range Rover Electricin edistynyt lämmönhallintajärjestelmä vaativaan testausohjelmaan.
Jäätyneet järviradat tarjosivat myös arvokkaat testausolosuhteet dynamiikalle, mukaan lukien yhden polkimen ajo-ominaisuudet ja kytkettävä kaksikammioinen ilmajousitus.
Keskeinen osa viimeisintä kehitysvaihetta Arjeplogissa, Ruotsissa, on ollut Range Rover Electricin uuden ThermAssistTM-teknologian validointi.
Edistyksellinen sisäänrakennettu lämmönhallintajärjestelmä vähentää lämmitysenergiankulutusta jopa 40 prosenttia ja pyrkii ottamaan talteen lämpöä käyttövoimajärjestelmän tai ohjaamon lämmittämiseksi jopa -10 celsiusasteen ympäristön lämpötiloissa.

Edistynyt lämmönhallintateknologia varmistaa, että Range Rover Electric tarjoaa optimaalisen ajomatkansa jopa kylmimmissä lämpötiloissa. Se minimoi myös äärimmäisten lämpötilojen vaikutuksen lataustehoon ja vakuuttaa asiakkaille, että latauskyky säilyy, kun he kytkevät auton latautumaan. Myös matkustajat hyötyvät tasaisen lämpimästä ohjaamosta ulkoisesta kylmyydestä huolimatta.
Korkeajännitteinen 800 V:n akku on ensimmäinen JLR:n itse suunnittelema ja valmistama akku – optimoitu energiatiheyden, toimintasäteen ja latausaikojen suhteen. Tämä sähköinen luksusmaasturi on suunniteltu tarjoamaan Range Roverilta odotettavaa vaivatonta suorituskykyä ja tavanomaista hienostuneisuutta, ja se hyötyy cell-to-pack -rakenteesta, jossa kennot pakataan suoraan akkupakettiin ilman erillisiä kennomoduleja.
Tämä tarjoaa parhaan mahdollisen suorituskyvyn. Range Rover Electricin 117 kWh:n akku on täysin koteloitu ja älykkäästi pakattu, ja se koostuu 344 prismaattisesta kennosta aseteltuna kahteen kerrokseen.
Maasto-ominaisuudet ja hienostuneisuus ovat Range Rover -kokemuksen ydinelementtejä, ja tämä jatkuu sähköisessä käyttövoimassa, jossa on käytössä edistyneitä teknologioita, kuten yksipoljinohjaus ja kytkettävä kaksikammioinen ilmajousitus.
Vaivaton ja tehoa sisältävä Range Rover Electric vie yhden polkimen ajon uudelle tasolle. Sen lisäksi, että se hidastaa ajoneuvoa ja syöttää latausta akkuun regeneratiivisen jarrutuksen avulla, se on myös optimoitu toimimaan Terrain Response -järjestelmän kanssa.

Yhdellä polkimella ajo pysäyttää auton kokonaan ja kytkee mäkilähtötoiminnon päälle, jolloin kuljettaja voi lähteä liikkeelle koskematta jarruihin missään vaiheessa. Range Rover Electricin yhden polkimen ominaisuuksien erottava piirre on kyky tehdä tämä äärimmäisessä maastossa, sillä Range Roverin insinöörit testasivat sen kykyä sekä 28 asteen että 17 asteen jaetuilla nousuilla arktisella testialueella.
Jotta Range Rover Electric säilyttäisi aidon Range Rover -lujuuden kaikissa olosuhteissa, erikseen ohjattua kaksikammioista ilmajousitusta on kehitetty laajasti hallitsemaan sähkömallin ominainen painonjako aiheuttamia korin liikkeitä.
Napapiirin jääradoilla ajo on osoittanut, kuinka Range Rover Electricin nelivetoteknologia pystyy käsittelemään kaikkia pintoja. Tarkan vääntömomentinjaon ansiosta, joka on tarkempaa kuin polttomoottorisovelluksissa, sen Intelligent Driveline Dynamics (IDD) -teknologia pystyy jakamaan taka-akselin vääntömomentin 100 prosentista 0 prosenttiin estääkseen pidon menetyksen.
Yhdessä integroidun pidonhallinnan kanssa pidon vakaus säilyy – moottorin nopeutta hallitaan 50 millisekunnissa ja luisto hallitaan jopa 100 kertaa nopeammin kuin vastaavassa polttomoottoriajoneuvossa.
Toisen Arjeplogissa vietetyn kauden jälkeen Range Rover Electric -prototyypit jatkavat vaativaa testaus- ja kehitysohjelmaansa ennen asiakkaiden ennakkovarauksia.
Lue muita juttuja Range Roverista.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //