Autotoday testasi: Skoda Superb Combi PHEV — yllätyksetön lippulaiva

Škoda Superb Combia voisi kutsua perhefarkkujen lippulaivaksi tilojen ja hinnan puolesta. Perhefarkuksi ulkonäkö on herkullinen, ja koeajoauton steel grey erikoisväri tekee suuresta farmarista sporttisen tummanpuhuvan.

Octavian kanssa hyvin samankaltaisen muotoilun jakava Superb näyttää kuitenkin kokonsa puolesta jo täysikasvuiselta aikuiselta.

Kuva: Antti Järveläinen.

Sähköllä liikkeelle

Škodan iV tuotemerkin alle kätkeytyy Škodan sähköistettyjen autojen mallit. Škoda Superb iV saa kunnian olla Škodan historian ensimmäinen ladattava hybridimalli.

Superb on jo saanut rinnalleen muita sähköistettyjä malleja, ja Škodan tarjoamat iV mallivaihtoehdot tulevat kasvamaan yli kymmeneen malliin vuoden 2022 loppuun mennessä.

Lista Superbin voimalinjavaihtoehdoista näyttää paljon perinteisemmältä kuin pikkuveljellään Octavialla.

Kuva: Antti Järveläinen.

Siinä missä uunituoreeseen uuteen Octaviaan on valittavissa voimalinjoja kaasun, kevythybridin, lataushybridin ja perinteisten polttomoottorivaihtoehtojen väliltä, löytyy Superbin listalta koeajetun lataushybridin lisäksi bensiini- ja dieselmoottorivaihtoehdot.

Superb iV:n ajoakun 13 kWh bruttokapasiteetista on käytettävissä noin 10 kWh. Koeajon aikana päästiin parhaimmillaan 46 sähköllä ajettua kilometriä täydellä akulla, mikä on varsin normaali lukema tämänkokoiselle akulle ja autolle.

Auton hybriditekniikasta vastaavat tehokas 85 kW sähkömoottori ja 1,4-litrainen nelisylinterinen bensiinimoottori.

Bensiinimoottorin maksimiteho on 157 hevosvoimaa ja järjestelmän maksimi yhteisteho on 218 hevosvoimaa. Ainoastaan etuvetoisena saatava lataushybridi Superb iV olisi mukava kokea myös nelivetoisena mallina.

Ajossa on hankala huomata eroa bensiinimoottorin ja sähkömoottorin välillä. Pelkällä sähkömoottorilla ajettaessa auton E-noise järjestelmä tuottaa moottorin ääntä, jolloin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden on helpompi havaita pelkällä sähköllä kulkeva auto.

Kuva: Antti Järveläinen.

Akun lataus sähköverkosta tai moottorista

Sähköverkosta ladattuna akusto saadaan nopeimmillaan täyteen noin 3,5 tunnissa Mode 3 -latausjohdolla 3,6 kW teholla. Väliaikaiseen lataamiseen on mahdollista käyttää myös kodin pistorasiaa, josta saadaan nopeimmillaan akku täyteen noin viidessä tunnissa. Auton latauspistoke löytyy etupuskurista.

Ajossa akkua on mahdollista ladata jarrutusenergialla. DSG-vaihteisto löytyy B-asento, jolloin auton hidastuminen normaalissa ajossa tapahtuu pääosin sähkömoottorilla, ja talteen otettu jarrutusenergia varastoidaan akkuun.

Akkua on mahdollista ladata ajossa myös suoraan polttomoottorilla, jolloin haluttu varaustila voidaan asettaa kosketusnäytölle. Polttoaineen kulutuksessa tosin on havaittavissa selvä nousu, ja taloudellisiin saavutuksiin tällä menetelmällä ei ole mahdollista päästä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Tilaa tavaroille

Superb tunnetaan valtavista takapenkin jalkatiloista ja suuresta tavaratilasta. Superb iV -mallissa tavaratilan koosta on jouduttu nipistämään litroja taka-akselin etupuolella olevalle litiumioniakustolle. Farmari iV-mallin tavaratilassa on litroja 510 ja pelkällä polttomoottorilla varustetussa Superbissa peräti 660 litraa.

Sedanmallisen Superbin tavaratilat vakuuttavat myös 485 (iV) ja 625 litralla (ei iV). Yli 500 litrallaan farmari Superb iV on kilpailijoihin nähden listan kärkipäässä ja se helpottaa huomattavasti suuremmankin perheen tavaroiden pakkaamista.

Kuva: Antti Järveläinen.

Muotoilusta pisteet

Ulkokuoren yksinkertaiset ja kulmikkaat muodot ovat yksi Superbin parhaita puolia. Turha muotojen pyöristely loistaa poissaolollaan, ja terävät, leikkaavat ja suorat linjat tekemät autosta sporttisen nuorekkaan.

Koeajoauton Sportline-varustepaketin mukana tulevat kiiltävän mustat yksityiskohdat tuovat esille sporttista ulkonäköä. Mustat yksityiskohdat yhdistettynä auton mustiin vanteisiin, tummennettuihin takalaseihin ja steel grey erikoisväriin tekevät ulkonäöllisesti perhefarkusta erittäin herkullisen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Katso tästä muita Skoda-koeajoja.

Sporttinen ulkonäkö jatkuu sisällä. Ohjaamo on muotoilultaan pidetty yksinkertaisena ja tummanpuhuvana. Materiaalit ovat pääosin käsin kosketeltuna laadukkaan tuntuisia.

Keskikonsoli ja kojelauta ovat varsin perinteistä ja yllätyksetöntä. Kojelaudan kosketusnäytön koko vaihtelee varustetasosta riippuen 8-9,2 tuuman välillä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Lunastaa lippulaivatittelin hiljaisuudellaan

Luksusautosta ei kuitenkaan ole kyse, mutta laadukkuutta nostaa huomattavasti auton alhainen melutaso ajossa. Superbissa ohjaamon rengasmelu pysyy varsin alhaisella tasolla, ja pidemmän matkan kumppanina Skodan lippulaiva on miellyttävä.

Sporttisesta ulkonäöstään huolimatta sporttisuus ei välity ratin taakse. Ajettavuudessa parhaimpia puolia ovat alustan tuntuma, joka vakuuttaa jämäkkyydellään tasaisella tiellä. Huonokuntoisella tiellä alustan laadukkuus häviää tien kuoppien aikaansaamaan kolinaan. Mukavuuspainotteisesta kevyestä ohjauksesta uupuu tarkin herkkyys ja tuntuma.

Kuva: Antti Järveläinen.

Hintahaitariltaan Superb tarjoaa vaihtoehtoja monelle kuluttajalle. Halvimmillaan sedanmallisen Superbin saa alle 30 tuhannella eurolla ja kalleimmillaan alkaen hinta on yli 60 tuhatta euroa, kun halutaan nauttia esimerkiksi Laurin & Klement:n tarjoamista hierovista ja ilmastoiduista istuimista.

Kuva: Antti Järveläinen.

Škoda Superb Combi 1.4 TSI PHEV Sportline iV DSG.

  • Moottori: 1395 cm³, 4-sylinterinen, bensiini
  • Polttomoottorin teho: 157 hv. / 115 kW. @ 5000-6000 rpm.
  • Polttomoottorin vääntö: 250 Nm. @ 1550-3500 rpm.
  • Sähkömoottorin teho: 85 kW.
  • Sähkömoottorin vääntö: 330 Nm.
  • Maksimiteho yhteensä: 160 kW, 218 hv.
  • Maksimivääntö yhteensä: 400 Nm.
  • Ajoakun kapasiteetti: 13 kWh
  • Ilmoitettu toimintamatka yhdellä latauksella: 57 km.
  • Koeajettu toimintamatka yhdellä latauksella: 46 km.
  • Kiihtyvyys: 7,8 sek. (0-100 km/t)
  • Yhdistetty kulutus: 1,3 l/100km.
  • CO₂-päästöt: 30 g/km.
  • Kulutus koeajossa: 5,6 l/100km.
  • Omamassa: 1752-1926 kg.
  • Vetotapa: Etuveto
  • Tavaratila: 510 l.
  • Vetokyky: 1600 kg.
  • Alkaen hinta: 42 536 (1.4 TSI PHEV Ambition iV DSG.)
  • Koeajoauton hinta: 55 361 euroa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!