Tällainen on Seatin uusi lippulaivamalli, Tarraco

Kuva: Seat.

Seatin uusin, Espanjassa suunniteltu ja kehitetty, Saksassa Wolfsburgissa valmistettava Tarraco, on kolmas vaihe Seatin SUV-tuoteuudistuksessa.

Seatin SUV-malliston huipulle sijoittuva Tarraco on sekä isoveli Atecalle että Aronalle.

Tarraco on saanut nimensä Välimeren rannalla sijaitsevalta Tarragonan kaupungilta – historiallinen kulttuurikeskus, joka yhdistää inspiroivan arkkitehtuurin sekä nuorekkaan ja seikkailullisen ilmapiirin. Tarracon nimi äänestettiin voittajaksi yli 146 000 äänellä #SeatseekingName-kilpailussa.

Tarraco on 4 735 mm pitkä, 1 839 mm leveä ja 1 658 mm korkea.

Vaikka kulmikkaat led-ajovalot ovat edelleen Seatille tunnusomaisesti kolmikulmaisia, ne on sijoitettu nyt auton etuosassa entistä edemmäs. Tarracon takaosassa on panostettu alhaiseen kuormauskorkeuteen ja valaistuksella tuodaan esille SUV:n leveys ja käytännöllisyys.

Valoteknologia on Tarracossa tärkeässä roolissa – sekä Style- että Xcellence-varustelutason kaikissa ulko- ja sisävaloissa on led-tekniikalla toteutetut valot vakiovaruste. Led-valot mahdollistavat myös dynaamiset takavalot. Ledien hyödyntäminen on antanut myös suunnittelijoille lisää luovaa vapautta tarjoten samalla asiakkaalle kirkkaammat valot.

Reilun mitoituksen ansiosta sekä jalka- että päätilaa on hyvin myös viimeisen kolmannen rivin istuimilla, todetaan Seatin tiedotteessa. Tavaratilaa uudessa Tarracossa on 700–1775 litraa (7-paikkainen versio) ja 760–1920 litraa (5-paikkainen versio.)

Digitaalinen mittaristo

Tarracossa on suuri 8-tuumainen ”kelluva” kosketusvärinäyttö, joka tuo Seatin Full Link -teknologian avulla tärkeimpiä tietoja kuljettajan ja matkustajien nähtäville.

Näyttö on sijoitettu ergonomisempaan ja näkyvämpään asentoon lähemmäs kuljettajan silmänkorkeutta, jolloin tietojen lukeminen on helpompaa ja turvallisempaa, ja heijastukset pystytään minimoimaan.

Liitettävyysratkaisu tarjoaa käyttäjälle mahdollisuuden hyödyntää maksimaalista liitettävyyttä älypuhelinten ja auton välillä Android Auton ja Apple CarPlayn avulla.

Tarracon 10,25-tuumainen digitaalinen näyttö muodostaa autoon interaktiivisen, muokattavan korkearesoluutioisen digitaalimittariston.

Se tarjoaa parempaa toiminnallisuutta verrattuna perinteiseen analogiseen numeronäyttöön – kuten värillisen kartta- ja navigointinäkymän.

Connectivity Boxin avulla käyttäjä voi muodostaa yhteyden älypuhelimeensa ja myös ladata sen langattomasti.

Tarraco on ensimmäinen Seat-malli, jossa on eleohjaustoiminto (osana Navigointijärjestelmää), jonka ansiosta kuljettaja voi ohjata toimintoja näyttöön koskematta vain käden liikkeillä.

Neljä moottorivaihtoehtoa

Kaikki moottorivaihtoehdot hyödyntävät suoraruiskutusta, turboahdinta ja start-stop-teknologiaa, tarjoavat 150–190 hv tehoa ja täyttävät kaikki viimeisimmät päästöstandardit.

Saatavana on kaksi bensiinimoottoria. Ensimmäinen on nelisylinterinen 150 hevosvoiman 1,5 TSI, jonka teho välitetään etupyöriin kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla. Toinen on 2,0-litran 190 hevosvoimainen moottori seitsenvaihteisella dsg-automaattivaihteistolla ja 4Drive-nelivetojärjestelmällä.

Pienempi 1,5-litran moottori tuottaa 150 hv tehoa 5000–6000 kierrosnopeusalueella ja moottorin 250 Nm vääntömomentti on käytettävissä 1500–3500 kierroslukualueella.

Tämä moottori antaa Tarracolle 201 km/h huippunopeuden.

Isomman 2,0-litraisen TSI-moottori tuottaa 190 hevosvoiman maksimitehon kierroslukualueella 4200–6000. Moottorin 320 Nm vääntömomentti on käytettävissä 1500–4100 kierroslukualueella. Isommalla bensiinimoottorilla Tarraco saavuttaa 0–100 km/h 8 sekunnissa ja sen huippunopeus on 211 km/h.

Dieselmoottorivaihtoehtoja on myös kaksi, tehoiltaan 150 hv ja 190 hv. Kummassakin on 2,0-litran TDI-moottori.

TDI-moottorin 150 hv:n vaihtoehtoon on saatavilla joko etuveto ja kuusivaihteinen manuaalivaihteisto tai 4Drive-nelivetojärjestelmä seitsenvaihteisella DSG-automaattivaihteistolla.

Maksimiteho on 150 hv kierroslukualueella 3500–4000 ja 340 Nm maksimivääntö on käytettävissä kierrosluvuilla 1750–3000.

Etuvetoisen huippunopeus on 202 km/h ja kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 sekuntia. Nelivetoinen Tarraco ei jää etuvetoisen varjoon, sillä sen kiihtyvyys on sama ja huippunopeus 198 km/h.

Isommassa 190-hevosvoimaisessa TDI-moottorissa on puolestaan aina seitsenvaihteinen DSG-automaattivaihteisto ja 4Drive-nelivetojärjestelmä, maksimiteho on 190 hv kierroslukualueella 3500–4000 ja 400 Nm maksimivääntö käytettävissä kierroslukualueella 1750–3250. Sen huippunopes on 210 km/h ja kiihtyvyys 0–100 km/h 8 sekuntia.

Seat Tarraco on suunniteltu hyödyntämään tulevaisuudessa myös vaihtoehtoisia voimansiirtotekniikoita – vuonna 2020 Tarracosta tulee tarjolle ladattava hybridi.

Kuva: Seat.

Mukautuva alustansäätö

Tarraco perustuu Volkswagen Groupin uuteen MQB-A-LWB-perusrakenteeseen, jonka pitkä akseliväli sopii hyvin ison SUV:n alustaksi.

Edessä Seat Tarraco yhdistää MacPherson-erillisjousituksen kierrejousiin ja hydraulisiin iskunvaimentimiin. Takana on käytetty multilink-monivarsituentaa, jossa siinäkin hyödynnetään kierrejousia ja hydraulisia iskunvaimentimia.

Seat Tarracon mukautuva alustansäätö tarjoaa tasapainon urheilullisen ajamisen ja matka-ajon välillä.

Kuljettaja voi valita haluamansa asetuksen (Normal, Eco tai Sport), mutta järjestelmä mukautuu myös automaattisesti tienpinnan ja ajotavan vaihteluihin.

Alustansäätöjärjestelmä hyödyntää sähköisesti säädettäviä vaimentimia ja ohjausta. Siinä jokainen iskunvaimennin on yhdistetty hallintalaitteeseen, joka tarkkailee pyöriä jatkuvasti ja laskee parhaan säädön. Järjestelmä reagoi töyssyihin millisekunneissa ja optimoi ajettavuuden.

Monipuoliset turva- ja avustinjärjestelmät

Erilaisten antureiden yhdistelmä mahdollistaa sen, että auto näkee pidemmälle eteenpäin kuin koskaan aikaisemmin ja pystyy ennakoimaan mahdolliset liikennetapahtumat.

Ympäristönvalvontajärjestelmä polkupyörän tunnistimella, kaistanpitoavustin ja automaattinen hätäpuhelu ovat vakiovarusteita, mukautuva vakionopeudensäädin on vakiovaruste Xcellence-varustetasossa.

Seat tarjoaa lisävarusteena myös lukuisia kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kuten hätätilanneavustin, katvealueen varoitusjärjestelmä sekä liikennemerkkien tunnistus, ruuhka-avustin ja kaukovaloavustin.

Lisäksi autoon on saatavilla kaksi uutta ennakoivaa turvajärjestelmää: Pre-Crash-turvajärjestelmä ja Rollover Assist -kaatumisen havaitsemisavustin.

Näiden turvallisuusjärjestelmien lisäksi autoon on tarjolla mukavuusominaisuuksia kuten pysäköintiavustin, jalan heilautuksella aukeava sähköinen takaluukku ja ympäristön tarkkailujärjestelmä.

Suomeen tammikuussa

Uudet ensimmäiset Seat Tarracot saapuvat Suomen Seat-jälleenmyyjille tammikuussa 2019.

Uuden Seat Tarracon hinnat alkavat ensi vuoden alusta 37 644 eurosta (Seat Tarraco 1,5 TSI 110 kW (150 hv) Style, manuaalivaihteisto).

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here