Seatin ensimmäinen SUV-mallinen lataushybridi Suomeen

Seat on lisännyt valikoimaansa toisen ladattavan hybridin, ensimmäisen sähköistetyn SUV-mallin, Seat Tarraco e-Hybrid:n.

Seat Tarraco on suunniteltu ja kehitetty Espanjassa, Seatin Martorellin pääkonttorissa Barcelonassa ja e-Hybrid valmistetaan Saksan Wolfsburgissa. Tarracon viisipaikkainen ja etuvetoinen ladattava hybridi on nyt saapunut myös Suomeen.

Voimansiirto ja alusta

Suuren SUV-mallin konepellin alla on kehittyneen ladattavan hybridin sydän, jossa yhdistyvät 150 hv:n 1,4-litran TSI-bensiinimoottori ja 85 kW:n (115 hv) sähkömoottori.

Ne on kytketty kuusivaihteiseen DSG-kaksoiskytkinvaihteistoon ja etuvetoiseen voimalinjaan. Moottorin kokonaisteho on 180 kW (245 hv) ja vääntömomentti on 400 Nm.

Sähköenergia varastoidaan 13 kWh:n litiumioniakkuihin, jotka on sijoitettu alas auton takaosaan, minkä ansiosta paino jakautuu alustalle tasaisemmin.

Järjestelmä vaihtaa nopeasti eri ajotilojen välillä toimien joko vain sähköllä, vain polttomoottorilla tai näiden yhdistelmällä. Pelkästään ladattavan hybridin akkuihin varastoidulla energialla pääsee noin 48 km (WLTP).

Kuva: Seat.

Sähköllä voi ajaa jopa 140 km/h nopeuteen asti, mikä tekee autosta sekä taloudellisen että monipuolisen. Pidemmillä matkoilla Seat Tarraco e-Hybrid käyttää sekä sähkö- että bensiinimoottoria ja sen toimintamatka yhdellä tankkauksella on jopa 730 kilometriä*.

Puhtaasti sähköllä ajettaessa teho on saatavilla viiveettä, minkä ansiosta kuljettaja hyötyy paitsi äärimmäisen dynaamisesta mutta myös nopeasti reagoivasta moottorista.

Seat Tarraco e-Hybrid käynnistyy aina sähkökäyttötilassa, mikäli akussa on riittävästi energiaa. Ajotila vaihtuu automaattisesti hybridiajotilaksi, mikäli akun energiataso tippuu alle ennalta määrätyn tason tai nopeus ylittää 140 km/h.

Hybridi-ajotilassa kuljettaja voi pitää sen hetkisen lataustason, lisätä tai vähentää sitä etukäteen määrättyyn tasoon saakka.

Seat Tarracon ladattavassa hybridissä on myös kolme jarrutusenergian talteenoton tasoa, joita voidaan säätää infotainment-järjestelmästä.

Ladattavan hybridin eri ajotiloja (e-Mode-ajotila, automaattinen hybridiajotila, manuaalinen hybridiajotila) voidaan säätää infotainment-järjestelmän kautta. Lisäksi Seat Tarraco e-Hybridissä on kaksi erillistä pikapainiketta – e-Mode ja s-Boost.

Kuva: Seat.

Kun akku tyhjenee, ajotila vaihtuu automaattisesti hybridi-ajotilaan. Täysin tyhjä akku latautuu täyteen kolmessa ja puolessa tunnissa käyttämällä latauslaitetta (3,6 kW) tai seitsemässä tunnissa 1,8 kW teholla tavallisesta sähköpistokkeesta**.

Suuren SUV-mallin alustassa yhdistyvät MacPherson-pyörätuenta edessä ja multilink-järjestelmä takana, sekä progressiivinen sähköinen ohjaustehostinjärjestelmä.

Auton ajotapaa ja ajettavuutta voi muuttaa Eco, Normal, Sport ja Individual -ajoprofiileilla, jotka valitaan pyöritettävällä valitsimella.

Mukautettavan Individual-ajoprofiilin valintamahdollisuudet ovat todella laajat, minkä ansiosta Seat Tarraco e-Hybrid:n ajo-ominaisuudet voi säätää sopiviksi kaikkiin olosuhteisiin ja kaikille kuljettajille.

Seat Tarraco e-Hybrid:n joustavuus on ladattavan hybridijärjestelmän ansiota. Vaikka järjestelmä vaatii perinteistä polttomoottoria enemmän tilaa, suunnittelijat ovat onnistuneet maksimoimaan sekä dynamiikan että auton sisätilat.

Painonjakauma on tasapainoinen. Konepellin alla ovat moottorit ja voimanhallintayksikkö, kun taas taakse sijoitetut litiumakku ja polttoainesäiliö tasapainottavat autoa.

Tarraco e-Hybrid jakaa Seatin kaikkien mallien tunnistettavat ydinominaisuudet, mutta se on lisäksi hämmästyttävän taloudellinen.

Sähkö- ja polttomoottoriyhdistelmän ansiosta Seat Tarraco e-Hybridin hiilidioksidipäästöt ovat 41–47 g/km ja polttoaineenkulutus virallisella testisyklillä on vain 1,8–2,1 litraa 100 kilometrillä (varusteista riippuen).

Nämä luvut vaikuttavat uskomattomilta, kun huomioidaan, että suurikokoinen SUV kiihtyy 0–100 km/h vain 7,5 sekunnissa ja sen huippunopeus on 205 km/h.

Seat Tarraco e-Hybrid todistaa sähköistyksen olevan teknologia, joka tarjoaa lukuisia etuja ja on osa tulevaisuutta, jossa liikkumistarpeet voidaan saavuttaa vähentämällä samalla ympäristövaikutuksia.

Kolme tyylipakettia

Design perustuu Tarracon onnistuneeksi osoittautuneeseen muotoiluun, jota asiakkaan tarpeiden mukaisesti täydennetään Style-, Xcellence- ja FR-tyylipaketeilla. Suunta kohti sähköistä tulevaisuutta paljastuu hienovaraisista vihjeistä, kuten perän uusista e-Hybrid -teksteistä.

Seat Tarraco e-Hybrid on viisipaikkainen ja tavaratilaa on 610 litraa, joten se täyttää kaikki modernin elämän tarpeet.

Seatin Digital Cockpit -digitaalinen mittaristo tuo viimeisen silauksen kuljettajakeskeiselle ohjaamolle. Se tarjoaa kaikki tarvittavat tiedot ja se voidaan konfiguroida kuljettajan tai matkatyypin mukaan.

Kuva: Seat.

Tieto kulkee uusimman sukupolven infotainment-järjestelmän ansiosta sujuvasti; matkustamon käytännölliset ratkaisut ovat saaneet uuden ulottuvuuden digitaalisen teknologian ansiosta.

Selkeä mittaristo on tuttu Seat Tarracon aiemmista versioista, mutta e-Hybrid-versiossa kuljettaja saa lisäksi olennaiset tiedot ajotilasta, akun lataustilasta sekä jäljellä olevasta sähköllä ajettavasta toimintamatkasta.

Digitalisaatio ja liitettävyys

Maailman muuttuessa ja digitalisoituessa kasvaa tarve yhteydenpitoon myös autossa. Seat Tarraco on jo aiemmin integroinut työkalut digitaalisen elämän tuomiseksi autoon, mutta ladattavassa hybridissä on siirrytty taas uudelle tasolle.

Seat Tarraco e-Hybrid -järjestelmä tarjoaa lisää toiminnallisuuksia, joita hallitaan Seat Connect -sovelluksella. Älypuhelimeen ladattava sovellus mahdollistaa lukuisten ajonautintoa lisäävien ja turvallisuutta parantavien toimintojen kauko-ohjauksen.

Kuva: Seat.

Ajoneuvon ulkopuolella Seat Connect -sovellus on ikkuna Seat Tarraco e-Hybrid:n tietoihin: ajotiedot, pysäköintipaikka, ajoneuvon tila kuten ovet ja valot, nopeusvaroitin (jos joku ajaa autollasi liian lujaa), alue- ja varashälytykset, ovien avaaminen ja lukitseminen kauko-ohjauksella sekä äänimerkin ja vilkkujen aktivointi, jolloin auto löytyy esimerkiksi pysäköintihallista nopeammin.

Ladattavan hybridin käyttäjät voivat etänä e-Managerin avulla hallita latausprosessia, ohjata ilmastointia – ajoneuvoa voidaan esilämmittää 30 minuutin ajan -15 °C – +22 °C lämpötilassa – sekä hallita lähtöaikaa älypuhelinsovelluksella: kun sinä olet valmis lähtöön, niin myös autosi on valmis.

Ääniohjaus

Digitaalinen kokemus ja yhteys älypuhelimesta Seat Tarraco e-Hybridin sisätiloihin on saumaton. Tarraco e-Hybrid:iin on integroitu 9,2-tuumaisella näytöllä ja navigoinnilla varustettu uusimman sukupolven infotainment-järjestelmä.

Infotainment-järjestelmää voidaan käyttää ääniohjauksella.

Järjestelmä käynnistyy ”Hola Hola” -tervehdyksellä. Tämän jälkeen voi luonnollista kieltä käyttäen selata toimintoja, tehdä korjauksia ja viitata aiempiin komentoihin, eli navigointitietojen löytäminen tai musiikin etsiminen on nopeaa ja helppoa.

Full Link -järjestelmän ansiosta pääsy digitaaliseen maailmaan on yksinkertaista Android Auto- ja Apple CarPlay -yhteyksillä (langaton Bluetooth tai WLAN).

Kuva: Seat.

Mobiililaite yhdistyy helposti ajoneuvon infotainment-järjestelmään ja digitaalinen sisältö on valmiina käyttöön infotainment-järjestelmän tai ohjauspyörään integroitujen painikkeiden avulla – kontrolloidulla, intuitiivisella ja turvallisella tavalla, joka ei häiritse ajamista.

Online-yhteys sisäänrakennetulla SIM-kortilla varmistaa, että yhteys digitaaliseen maailmaan säilyy koko ajan. Sisäisen eSIM-järjestelmän avulla tietyt infotainment-toiminnot voivat hyödyntää reaaliaikaista tietoa. Näitä ovat esimerkiksi online-liikennetiedot sekä pysäköintipaikkojen ja huoltoasemien sijainnit.

Sisäänrakennettu eSIM tarjoaa myös lisäturvaa mahdollistamalla eCall-palvelun, joka ottaa suoraan yhteyttä hätäpalveluihin onnettomuuden sattuessa lisäten näin ajoneuvoon uuden turvallisuustason.

Se ei ole ainoastaan mahdollisuus soittaa hätänumeroon (manuaalinen tai automaattinen), vaan se lähettää hätäpalveluun myös tärkeitä tietoja, kuten auton sijainti, moottorin tyyppi, auton ulkoväri ja matkustajien määrä, mikä helpottaa sopivan avun saantia.

Turvallisuus ja mukavuus

Seat Tarraco e-Hybrid:iin on integroitu koko joukko kehittyneitä kuljettajaa avustavia järjestelmiä ja mukavuusominaisuuksia.

Tutut järjestelmät, kuten mukautuva vakionopeudensäädin ja pysäköintiavustin auttavat kuljettajaa ajamaan tasaisesti ja pysäköimään Tarracon paikalleen minkä tahansa matkan päätteeksi.

Lisäksi vakiona ovat kaistanpitoavustin sekä ympäristönvalvontajärjestelmä, jossa on myös polkupyörän ja jalankulkijoiden tunnistin. Niitä voidaan täydentää muilla turvallisuusavustimilla, joita ovat esimerkiksi katvealueen varoitin, liikennemerkkien tunnistus sekä ruuhka-avustin.

Listalta löytyvät myös hätätilanneavustin, törmäyksenestoavustin, ennakoiva turvajärjestelmä ja eCall-hätäpuhelupalvelu.

Hätätilanneavustin havaitsee, jos kuljettaja ei ole aktiivinen ja jarruttaa pehmeästi muutaman kerran huomion herättämiseksi. Mikäli kuljettaja ei reagoi tähän, järjestelmä jarruttaa ja pysäyttää auton automaattisesti.

Törmäyksenestoavustin on suunniteltu valmistelemaan ajoneuvo ja sen matkustajat mahdollisen törmäyksen sattuessa: järjestelmä huolehtii, että etuturvavyöt on kiristetty, ikkunat ja kattoluukut suljettu ja hätävilkut aktivoitu onnettomuuden seurausten lieventämiseksi. Kaikki tämä tapahtuu vain 0,2 sekunnissa.

Ennakoiva turvajärjestelmä käynnistyy onnettomuuden sattuessa. Ajoneuvo mm. soittaa hätäpuhelun, sammuttaa moottorin, avaa ovet ja varmistaa ilmanvaihdon.

Perävaunun peruutusavustin tukee kuljettajaa hänen peruuttaessaan tai pysäköidessään perävaunun kanssa. Peruutuskameran kuva auttaa ohjaamaan ajoneuvon ja perävaunun tarkasti haluttuun paikkaan.

Sen käyttö on helppoa: kuljettajan tarvitsee ainoastaan kytkeä peruutusvaihde, painaa pysäköintiavustimen painiketta ja asettaa peilin säätökytkimellä haluttu suunta. Tämän jälkeen kuljettaja käyttää auton kaasua, jarrua ja vaihteita manuaalivaihteistossa, ja järjestelmä hoitaa loput.

Tämän lisäksi Parking Heater -seisontalämmitysjärjestelmä lämmittää ajoneuvon sisätilan nopeammin erittäin kylmällä säällä. Avaimeton keskuslukitus ja käynnistys takaavat Seat Tarraco e-Hybrid:in käytännöllisyyden.

Katso myös tämä: Seat Tarracon lataushybridin myynti on alkanut — edullisin versio maksaa runsaat 42 000 €

Tekniset tiedot

  • Polttomoottori 1,4 TSI 110 kW (150 hv)
  • Sylinterit / venttiilit 4-sylinterinen – 16-venttiilinen
  • Kuutiotilavuus 1,395 cm3
  • Sylinterin halkaisija / iskun pituus 74.5 x 80.0
  • Puristussuhde 10.0
  • Sähkömoottorin teho 85 kW (115hv)
  • Akkukapasiteetti 13 kWh
  • Maksimi kokonaisteho 180 kW (245 hv)
  • Maksimivääntö 400 Nm
  • Huippunopeus 205 km/h
  • Toimintamatka sähköllä 44-48 km (WLTP)
  • CO2 -päästöt 41-47 g/km (WLTP)
  • Polttoaineenkulutus 1,8-2,1 l/100 km (WLTP)

* Ajoneuvon kulutus ja toimintamatka on määritelty maailmanlaajuisesti yhtenäistetyn testimenetelmän (WLTP) mukaisesti. Ilmoitettu WLTP-kulutus ja -toimintamatka saattavat vaihdella olennaisestikin riippuen mm. kuljettajan ajotavasta, akkukapasiteetista, lataamisen säännöllisyydestä, sähkövarusteiden käytöstä, mahdollisen lisälämmittimen käytöstä, ulkolämpötilasta, sääolosuhteista, matkustajien ja kuorman määrästä, valitusta ajoprofiilista tai tieprofiilista.

** Ajoneuvon latausteho ja -aika voivat vaihdella olennaisestikin ilmoitetusta ohjearvosta. Latausteho ja -aika riippuvat esimerkiksi käytetystä latauspisteestä, lämpötilasta, auton käytöstä, akuston lämpötilasta ja peräkkäisten latausten tiheydestä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!