Sähköautoilijat ry haluaa sähköautoille merkittävästi korkeampi hankintatuki

Sähköautoilijat ry pitää EU:n ehdotusta kaikkien uusien autojen päästöttömyydestä vuoteen 2035 mennessä tervetulleena. Ehdotus tekisi täyssähköautosta kilpailukykyisen vaihtoehdon kaikille eurooppalaisille ja suomalaisille, todetaan yhdistyksen tiedotteessa.

Liikenteen sähköistyminen on välttämätön askel kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa viimeistään vuonna 2050 henkilöautojen aiheuttaessa noin 12% kaikista EU:n hiilidioksidipäästöistä.

EU:n toimet eivät kuitenkaan yksinään riitä vähentämään Suomen liikenteen päästöjä, vaan Suomen hallituksen on ryhdyttävä entistä määrätietoisimpiin toimiin liikenteen sähköistymisen vauhdittamiseksi ja sen välttämiseksi, että Suomesta muodostuu fossiiliautojen hautausmaa, tiedotteessa sanotaan.

Fit for 55 viitoittaa tietä

Euroopan komissio julkaisi keskiviikkona 14.7.21 odotetun Fit for 55-ilmastolakipaketin. Ilmasto-, energia-, maankäyttö, liikenne- ja veropolitiikkaa ohjaava kokonaisuus on askel oikeaan suuntaan mutta vaatii vielä hienosäätöä Euroopan parlamentin ja jäsenmaiden käsittelyssä ylätason tavoitteeseen pääsemiseksi, eli kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen vähintään 55 prosentilla vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 1990 tasoon.

Esityksessä ehdotetaan, että vuoteen 2030 mennessä autonvalmistajien on vähennettävä uusien henkilöautojen päästöjä 55 prosentilla ja vuoteen 2035 mennessä 100 prosentilla. Sähköautoilijat ry peräänkuuluttaa Suomen hallitukselta komission ehdotusta kunnianhimoisempaa kantaa, jossa vähintään vaadittaisiin nykyistä kunnianhimoisempi välitavoite vuodelle 2025, jotta fossiilinen autoteollisuus nopeuttaa investointejaan päästöttömien autojen tuotantoon ja kuluttajien hyväksyntä teknologiaa kohtaan lisääntyy.

Komissio ehdottaa myös, että EU-maiden olisi laajennettava latausinfrastruktuuria päästöttömien autojen määrän kasvun mukaisesti, jotta sähköautoilija voi olla varma siitä, että hän voi ladata sähköautonsa lähellä kotia ja työpaikkaa.

Osana Fit for 55-pakettia ehdotetaan myös pakollista kansallista hyvitysmekanismia (ENG: credit mechanism), minkä Sähköautoilijat ry pitää erittäin tervetulleena uudistuksena.

Ehdotetussa mallissa on kuitenkin valuvikoja. Järjestelmässä uusiutuvaa sähköä sähköautoille julkisten latausasemien kautta toimittavat toimijat saisivat hyvityksiä, joita he voisivat myydä edelleen polttoaineen toimittajille, jotka voivat käyttää niitä jakeluvelvoite-järjestelmien velvoitteiden täyttämiseksi.

Ehdotus kuitenkin syrjii uusiutuvaa liikennesähköä poistamalla sähkön merkittävästi parempaa energiatehokkuutta heijastavaa kerrointa.

– Fit for 55 on käännekohta koko autoteollisuudelle ja liikenteen päästövähennyspyrkimyksille. Autot sähköistyvät kovaa vauhtia ympäri Eurooppaa ja vihdoin myös Suomessa, jossa yli 10 % kesäkuussa myydyistä autoista oli täyssähköautoja. Komission ehdotus kiihdyttää liikenteen sähköistymisen vauhtia entisestään ja varmistaa samalla, että päästöt laskevat ja Eurooppa pysyy ilmastoteknologian etujoukoissa. Aina on kuitenkin myös parannettavaa – esimerkiksi vuoden 2030 tavoitetta pitäisi nostaa 55 prosentista, jotta vuoden 2035 tavoitteeseen pääseminen olisi realistista. Lisäksi on tärkeä muistaa, että liikenteen päästöt eivät yksin näillä toimilla vähene, vaan Suomen hallituksenkin on kannettava omalla politiikallaan vastuuta, sanoo Sähköautoilijat ry:n puheenjohtaja Kirsi Immonen.

Kansallinen sähköautopolitiikka tuo päästövähennyksiä

Sähköautoilijat ry näkee selkeän tarpeen sähköautopolitiikan ryhtiliikkeelle Suomessa. Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee paraikaa täyssähköautojen hankintatukea. Kuluttajatutkimukseni mukaan kaksi merkittävintä estettä suomalaisten kuluttajien siirtymisessä täyssähköautoon on auton hinta ja pelko riittämättömästä toimintasäteestä.

Hankintatukea korottamalla ja sen muotoa muokkaamalla hallitus voisi vaikuttaa molempiin.

– Hankintatuen taso on korotettava merkittävästi fossiili- ja nollapäästöautojen välisen hintaeron pienentämiseksi. Samalla hankintatuen hintakatto on nostettava tai esimerkiksi sidottava täyssähköauton toimintasäteeseen, jotta tuki kannustaa mahdollisimman suuriin päästövähennyksiin. Kunnianhimoinen sähköautopolitiikka johtaa tutkitusti juuri tähän ja näillä toimenpiteillä hallitus saisi kustannustehokkaasti aikaan kaivattuja päästövähennyksiä, kommentoi Immonen.

Henkilöautojen päästörajojen kiristyessä on Sähköautoilijat ry:n mielestä entistä tärkeämpää ohjata valtion rajalliset resurssit tehokkaimpaan liikenteen päästöjä vähentävään teknologiaan, eli täyssähköautoihin. Vaikka täyssähköautojen osuus uusista autoista on viime aikoina noussut, laahaa Suomen kehitys kuitenkin keskeisiä verrokkimaita perässä kiitos EU-vertailussa kunnianhimottoman kansallisen sähköautopolitiikan.

– Viimeistään nyt on luovuttava tuista tehottomille teknologioille. Lataushybridejä myydään Suomessa eniten koko EU:ssa suhteessa täyssähköautoihin eikä muutamaa yksittäistä mallia lukuun ottamatta yksikään autonvalmistaja panosta esimerkiksi biokaasuautojen valmistukseen. Jokainen veroeuro, joka nyt investoidaan näihin menneisyyden teknologioihin, kuten esimeriksi työsuhde-lataushybridien verotuki ja biokaasun tankkausinfratuki, on pois tehokkaimmasta liikenteen päästövähennysteknologiasta, eli täyssähköautoilun edistämisestä. Uusien päästörajojen myötä etenkin ne EU-maat, jossa autoteollisuudella on merkittävä kansantaloudellinen rooli, tulevat investoimaan vielä nykyistä enemmän sähköautopolitiikkaansa. Ilmeisenä riskinä on, että ilman kunnianhimoista poliittista linjaa liikenteen sähköistämiseksi, Suomi jää tästä kehityksestä ja meistä voi tulla fossiilisten lataushybridien ja muiden ei-päästöttömien teknologioiden hautausmaa samalla, kun päästöttömät autot viedään suotuisemman sähköautopolitiikan maihin, muistuttaa puheenjohtaja Immonen.

Latausinfraan lisää tukea

Latausinfrastruktuuri on Sähköautoilijat ry:n mielestä tärkeä osa liikenteen sähköistymisen mahdollistamista. Nykyinen latausinfrastruktuuripolitiikka ei ole kuitenkaan tehokas tai kunnianhimoinen.

Liikenteen infratuki, eli valtion maksama investointituki latausasemien rakentamiselle, vastaa teknisistä yksityiskohdista riippuen 30–50 % investointikustannuksista.

Ruotsissa vastaava luku on 100 %. Työ- ja elinkeinoministeriössä selvitetään kesän aikana mahdollisuutta lisätä liikennesähkö jakeluvelvoitteen piiriin, mikä mahdollistaisi hyvitysmekanismin rakentamisen muutama vuosi ennen sen pakolliseksi tuloa.

– Pieni tukisumma ei kannusta toimijoita rakentamaan lisää latausasemia, vaan pikemmin vain vähän parantaa investointilaskelman muutenkin rakennettaville latureille. Latausliiketoiminnan edellytyksiä parannettaisiin kestävämmin ja pitkäjänteisemmin luomalla toimijoille mahdollisuus myydä uusiutuvan energian hyvityksiä fossiiliteollisuudelle. Se toisi lisää kassavirtaa joka kuukausi, eikä vain investoinnin yhteydessä, niin kuin nykyinen infratuki, sanoo Immonen lopuksi.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

8 KOMMENTIT

  1. Niin taitaa tulla konkurssi jos valtio maksaisi kaikille kaiken mitä he haluavat.. sitten voisi lopettaa kaiken toiminnan ja vaan nostaa tukia ja pitää hauskaa ..

    ” Jos kaikki henkilöautot olisivat taikaiskusta sähköautoja, kasvaisi normaali keskimääräinen sähkönkulutus Paakkisen mukaan noin kymmenisen prosenttia. ”

    https://moottori.fi/liikenne/jutut/vtt-koko-autokanta-voisi-sahkoistya-huomiseksi-sahkoa-riittaa/

    Esim 11.07.2021 Suomen sähkönkulutus ( https://www.fingrid.fi/online ) oli 8118MW eli 8,127 GW

    Jos kaikki Suomen autot olisivat ”taikaiskusta” säköautoja niin kerran viikossa lataus olisi tuosta prosentteina 18,3% ( (1,5/8,127 )*100 ) ja joka päivä lataus 128% ( (10,4/8,127 )*100 ).

    Ainakin ne ketä tunnen joilla on sähköauto niin lataavat niitä aina kun auto on paikassa missä sitä voi ladata, joten tarve lataukselle on 24/7

    Jos jatkuvalle lataukselle ei olisi tarvetta niin miksi ihmeessä mitään sähköautonlataus infraa edes koskaan rakennettaisiin?

    Pelkät patteriautot eivät ( BEV ) ole kuin pieniosa tulevaisuuden energia murrosta, Vety tulee olemaan suurempi osa sitä. Kuka tietää?

    Itse en ymmärrä miksei Suomessa isommin/enemmin markkinoida Vety/FCEV autoja ja laiteta muutama vetyasema pystyyn? Ehkä tämä nyt sitten tulossa? Patteriautoja on rummuettu jo 20-30 vuotta ja silti niitä on vain 0,52% autokannasta.

    https://www.ts.fi/lukijoilta/5366260/Suomesta+ei+saa+tulla+vetytalouden+sivustakatsoja

    https://www.youtube.com/watch?v=zNrabZJmaYk&t=3s

    Saksassa on jo ”lupaus” että vedyn hinta tulee olemaan 1€/kg ( 2025 mennessä ) jolloin vedyllä ajaminen on noin 6 kertaa halvempaa kuin patteriautolla ajaminen ja pelkällä sähköverkosta sähköllä lataaminen/ajaminen. Vety autossa myöskään nuo range hommat ei ole niin iso ongelma kuin pelkässä patteriautossa.

    https://www.youtube.com/watch?v=_Fn0ROrOdfQ

    Tuo tukee myös sitä että tällöin tuulivoimaloiden ja aurinkokennojen tuottama sähkö ei menisi harakoille ( niin kuin se nyt menee ) vaan sillä voisi jauhaa Vetyä tankkiin.

    https://www.erneuerbareenergien.de/energiewende-20/speicher/power-gas-neue-analyse-von-ihs-markit-gruener-wasserstoff-wird-bis-2023-wettbewerbsfaehig

    Todellisuus lienee kuitenkin/tietenkin se että autokanta uusiutuu Suomessa ”todella” hitasti bensalla ja dieselillä mennään vielä monta kymmentä vuotta eteenpäin mutta se millä nämä polttomoottorit korvataan jos korvataan niin siihen tulisi nyt satsata .

    Kannattaa kuitenkin muistaa että myyntihessun puheet on aina myyntipuhetta ja todellisuus voi olla ihan jotain muuta ..

    https://www.youtube.com/watch?v=Zk11vI-7czE

  2. Suomen kielellä sanotaan ” … haluaa merkittävästi korkeamman hankintatuen”. Kyseessä on suomenruotsalaisten tyypillinen objektivirhe.

  3. Jos noita sähkömankeleita halutaan käytettyjen markkinoille, niin hankintatuet sähköautoille ovat tarpeen.
    Suomessahan tuet ovat ihan mitättömät, jos vertaa vaikka Saksaan, Ruotsiin ja Norjaan.

    Jos EI haluta, että suomalaiset ostaa sähköautoja niin jatketaan nykylinjalla JA sen sijaan nostetaan polttoaineiden verotusta reippaasti ja kun diiseli maksaa 3euroa litralta, niin eiköhän ala sähköautot kiinnostamaan.
    Seuraava hallitus joutuu nostamaan polttoaineiden verotusta aivan varmasti, nykyinen ei sitä enää uskalla tehdä, muuten syntyy kapina. Mutta kun Kokkari-Persu hallitus tekee noston, niin ne pahimmat ööhöttäjät itkee vain saunoissaan, eikä tee kapinaa.

    1000km ajot maksaa sähköllä 20euroa.

  4. Kesällä Tesla imasee helposti 200Wh/km ja Talvella tuplat. Pelkkä kuluneen sähkön hinta on per 100km kesäälä 3€ ja talvella 6€

    Vastaava kustannus bensa autolla on kesällä 8€ ja talvella 10€, dieselillä kesällä 6,5€ ja talvella 8€

    Sitten jos ajatellaan että sähköauto on vähintään 15 tuhatta € kalliimpi kuin vastaava bensa/diesel auto niin tuolla hinta erolla ostaa bensaa/dieseliä noin 300 000km ajamisen edestä/verran ja tällöin ollaan vasta nolla tilanteessa ( bensa/diesel/sähkö ).

    Suomessa ajetaan henkilöautolla keskimäärin 14 000km vuodessa eli tuolla hinta erolla ajat yli 21 vuotta ennen kuin tuo hintaero on kurottu umpeen.

    Kapinalla tarkoittanette tätä?

    https://www.youtube.com/watch?v=HZCK8avUuL0

  5. Sähköautojen hankintatuet on poistettava. Valtion ei tule tukea yksityisten eikä yritysten autojen hankintaa.

    Milloinka valtio ryhtyy valmistelemaan sähköisten ajoneuvojen vuosittaista verotusta?

  6. Hei, ikävää jos juttu vaikutti avohakkuiden mainostamiselta. Sen tarkoitus on kertoa metsänhoitoyhdistyksen toiminnasta ja valottaa ihmisille, millä eri tavoilla metsää voi hoitaa – tai olla hoitamatta. Kuten https://pullahiiri.com MHY Roineen toiminnanjohtaja jutussakin toteaa, metsän voi antaa halutessaan antaa olla tai sitä voi suojella erilaisilla tavoilla.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän