Uudet säännöt ovat osa Fit for 55 -pakettia, joka on EU:n suunnitelma kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi vähintään 55 prosentilla vuoteen 2030 mennessä vuoden 1990 tasoon verrattuna. Nyt äänestettyjen lakien tavoitteena on vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä.
Enemmän helppokäyttöisiä latausasemia
Mepit saivat läpi vaatimuksen, että teholtaan vähintään 400 kW:n latausasemia henkilöautoille on otettava käyttöön vähintään 60 kilometrin välein TEN-T-runkoverkon reiteillä vuoteen 2026 mennessä siten, että verkon antoteho kasvaa 600 kW:iin vuoteen 2028 mennessä.
Kuorma- ja linja-autojen latausasemia on oltava 120 kilometrin välein. Nämä asemat olisi asennettava puolelle EU:n pääteistä vuoteen 2028 mennessä, ja antotehon täytyy olla 1400–2800 kW tiestä riippuen.
EU-maiden on varmistettava, että TEN‑T-runkoverkon varrella vetytankkausasemia on käytössä vähintään 200 kilometrin välein vuoteen 2031 mennessä.
Vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävien ajoneuvojen käyttäjien on voitava maksaa latauspisteissä helposti (maksukorteilla ja ilman sopimusta).
Näiden polttoaineiden hinta on esitettävä kilowattitunteina, kilogrammoina tai per minuutti tai latauskerta.
Mepit varmistivat, että komissio perustaa vuoteen 2027 mennessä vaihtoehtoisten polttoaineiden tietoja koskevan EU:n tietokannan, jonka avulla kuluttajat saavat tietoa saatavuudesta, odotusajoista tai hinnoista eri asemilla.
EU-rahoitus tuo Nelostien varteen 33 sähköautojen pikalatausasemaa
Meppien mukaan autojen latauspisteitä tulee olla vähintään 60 km välein