SKAL:n mukaan EU:n ilmastopaketti heikentäisi koko Suomen logistiikkaketjun kilpailukykyä

Komission päästövähennyskeinoihin sisältyvä liikenteen päästökauppa lisäisi maanteiden tavaraliikenteen kustannuksia korottaen isojen, tehokkaiden kuljetusyksikköjemme polttoaineen hintaa.

Liikenteen päästöt on mahdollista puolittaa ilman päästökauppaa, joten Suomen on puolustettava koko kuljetusketjumme ja elinkeinoelämämme kilpailukykyä, todetaan SKAL:n tiedotteessa.

EU:n ilmastopaketin keinovalikoima on laaja sisältää mm. henkilö- ja pakettiautojen polttomoottoreiden valmistuksen kieltämisen, jotta ko. liikenne olisi päästötöntä vuoteen 2035 mennessä.

Myös polttoaineiden verotusta on tarkoitus kiristää. Liikenteen päästökaupan avulla olisi tarkoitus päästä eroon fossiilisista polttoaineista.

Se nostaisi nykyisin korkeasti verotetun polttoaineen hintaa heikentäen tavaraliikenteen toimintamahdollisuuksia sekä Suomen tuotanto- ja hintakilpailukykyä, tiedotteessa todetaan.

Parhaillaan liikenne- ja viestintäministeriössä valmistellaan kansallista liikenteen päästökauppamallia. Valmistelu tulee tässä tilanteessa välittömästi lopettaa, tiedotteessa sanotaan.

Lisäksi valtiovarainministeriö on uudistamassa liikenteen verotusta esittäen roimaa korotusta dieselveroon.

Se toisi tavaraliikenteelle maksettavaksi polttoaineveroa nykyisen 700 miljoonan euron lisäksi yli 500 miljoonaa euroa vuodessa.

Näin suurta kustannuslisäystä on mahdotonta toteuttaa. Myös Komission ehdotuksiin tulee suhtautua kriittisesti, ja EU:n ilmastopaketin kustannusvaikutukset Suomen tavaraliikenteelle ja talouselämälle on nyt arvioitava huolellisesti.

– Suomen on puolustettava EU:ssa kansallisia etujaan. Jos menetämme kilpailukykymme, meitä ei pelasta EU:n sosiaalinen ilmastorahasto, joka on tarkoitettu EU:n köyhimpien maiden ihmisten auttamiseen. Keskeisiä päästövähennyskeinoja maanteiden tavaraliikenteessä ovat uusiutuvan dieselin ja vaihtoehtoisten polttoaineiden hyödyntäminen sekä moduuliliikenteen käynnistäminen EU:ssa, toteaa toimitusjohtaja Iiro Lehtonen.

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!