Sähköautoilijat: Budjettiriihen liikenteen ilmastotoimet täysin riittämättömät!

Sähköautoilijat ry on pettynyt hallituksen budjettiriihessä tehtyihin päätöksiin, todetaan yhdistyksen tiedotteessa.

Ensiarvion perusteella liikenteen osalta tehdyt ilmastopäätökset eivät läheskään vastaa hallituksen itselleen asettamia päästövähennystavoitteita. Sähköautoiljat pahoittelee, ettei hallitus tarttunut toimiin, jotka olisivat voineet tuoda jopa yli miljoonan tonnin lisäpäästövähennykset[1] liikenteestä.

Lisäksi hallitus perui oman keväällä tehdyn periaatepäätöksensä täyssähköautojen hankintatuen nostamisesta.

– Hallituksen oma liikenteen verotusta käsitellyt työryhmä, Ilmastopaneelin asiantuntijat ja kansainvälinen autoteollisuus ovat kaikki yhtä mieltä – täyssähköautojen määrän lisääminen on yksi tehokkaimmista liikenteen päästövähennyskeinoista. Kokemukset kehittyneimmiltä markkinoilta osoittavat, että kustannustehokkain keino nostaa määrää on täyssähköautojen ja polttomoottoriautojen hintaerotuksen pienentäminen, mutta tähän erotukseen hallitus hädin tuskin koski, pahoittelee Sähköautoilijat ry:n puheenjohtaja Kirsi Immonen.

Sähköautoilijat ry kiittää hallitusta päätöksestään vihdoinkin – viimeisten EU-maiden joukossa – poistaa autovero päästöttömiltä täyssähköautoilta.

Valitettavasti hallitus ei kuitenkaan koskenut lataushybridien ja polttomoottoriautojen verotukseen niiden ja nollapäästöisten täyssähköautojen hintaeron kaventamiseksi, vaan siirsi veron täyssähköautojen ajoneuvoveroon.

Muutoksen vaikutus tullee olemaan marginaalinen Suomen muun sähköautopolitiikan ollessa kunnianhimotonta eurooppalaisiin ja pohjoismaisiin naapurimaihin verrattuna.

Hallitus ei korottanut täyssähköautojen hankintatukea, vaikka se jo linjasi tekevänsä niin Fossiilittoman liikenteen tiekartan periaatepäätöksessä.

Hallitus ei myöskään lisännyt hankintatuen määrärahoja, vaan siihen osoitetaan tämän vuoden tapaan vaivaiset 6 miljoonaa euroa.

Vertailukohtana voidaan käyttää Ruotsia, jossa vastaavaan tukeen käytetään tänä vuonna noin 480 miljoonaa euroa. Hallitus ei myöskään poistanut koko hankintatuen tarkoitusta vastaan toimivan tuen matalaa hintakattoa.

Tällä hetkellä valtio tukee osittain tehottomia sähköautoja, jotka ostetaan kotitalouden kakkosautoksi, mutta ei tutkitusti enemmän fossiilikilometrejä korvaavia pidemmän toimintasäteen täyssähköautoja.

– Sen sijaan, että keskitytään lillukanvarsiin ja suunnitellaan osittain päällekkäisiä rakennelmia – kuten liikenteen päästökauppaa – pitäisi hallituksen ymmärtää, että tässä on kyse kuluttajamarkkinasta, joissa kannustimet ja hintapolitiikka ovat kaiken a ja o. Keväällä tilaamamme selvitys osoittaa, että lähinaapurimaistamme löytyy lukuisia esimerkkejä politiikkatoimista, joiden avulla on lisätty täyssähköautojen määrää dramaattisesti ja näin myös vähennetty päästöjä paljon Suomea tehokkaammin. Toivottavasti hallitus tai viimeistään eduskunta tutustuu alan tutkimukseen ja ryhtyy tuumasta toimeen!, Immonen sanoo.

Ladattavien ajoneuvojen suosio kasvaa jo Suomessa, mutta hankinnat painottuvat lataushybrideihin, jotka eivät tuo toivottuja päästövähennyksiä.

Vuoden 2021 ensimmäisellä puoliskolla Suomessa myytiin eniten lataushybridejä verrattuna täyssähköautoihin koko Euroopassa.

Budjettiriihessä hallitus lisäsi lisäkannustimen fossiilisille lataushybrideille päättäessään alentaa niiden verotusarvoa työsuhdeautoina, eikä korottanut lataushybridien verotusta, mikä luultavasti tulee entistään pahentamaan täyssähköautojen ja lataushybridien – joiden päästöt voivat olla jopa yli 2,5 kertaa ilmoitettuja suuremmat[2] – suhdelukua.

[1]Suomen täyssähköautokannan kasvu ja päästövähennykset – Politiikkaoppeja verrokkimaista: https://sahkoautoilijat.fi/wp-content/uploads/2021/04/Sa%CC%88hko%CC%88autolijat-ry-raportti-Suomen-ta%CC%88yssa%CC%88hko%CC%88autokannan-kasvu-ja-pa%CC%88a%CC%88sto%CC%88va%CC%88hennykset-%E2%80%93-Politiikkaoppeja-verrokkimaista.pdf

[2]Plug-in hybrids: Is Europe heading for a new dieselgate? https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/2020_11_Plug-in_hybrids_report_final.pdf

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

1 KOMMENTTI

  1. On se helppoa huudella massipoikien!!! Kuussa jää käteen vajaa tonni. Sillä yritän pitää 19 v vanhan autoni kasassa jotta saan asiani hoidettua. Täällä ei julkisista ole tietoakaan ja matkat ovat pitkiä. Jotain suhteuttamista tällaiseen huuteluun! Kaikki ei asu kehä 1 sisäpuolella ja tienaa 150t/kk. Itse asiassa varmaan murto-osa tekee näin. Kyllä välillä sapettaa oikein kunnolla tuo ettei nähdä kuin oma napa!

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!