Budjettiriihi: Sähköautojen autovero poistuu ja hankintatuelle luvassa jatkoa

Hallitus on päässyt sopuun budjetista ja ilmastotoimista, joilla pyritään myös liikenteen päästöjen vähentämiseen.

Budjettiriiheen nousi autokannan sähköistymisen kannalta useita tärkeitä ja pitkään odotettuja edistämistoimia, joista tärkeimpiä ovat täyssähköautojen autoveron poisto, sähköautojen hankintatukien jatkuminen ja vähäpäästöisten työsuhdeautojen etuuksien laajeneminen.

Täyssähköautojen autovero poistetaan jo muutaman viikon kuluttua

Autokannan sähköistymisen edistämiseksi täyssähköautojen autovero poistetaan lokakuun alussa. Autoverovapautus koskee 1.10. jälkeen ensirekisteröitäviä uusia täyssähköautoja.
Täyssähköautojen autoveron poisto lisää sähköautojen kysyntää, sillä autovero lisää selvästi uusien autojen hankintahintaa. Vaikka täyssähköautoilla autovero onkin pieni, 2,7 prosenttia auton hinnasta, veron poistolla on suuri merkitystä autoa hankkivalle, sillä täyssähköautojen keskimääräinen hankintahinta on vielä noin 55 000 euroa. Täyssähköautojen keskimääräinen autovero on henkilöautoilla noin 1 500 euroa ja pakettiautoilla noin 1 400 euroa.

Samalla täyssähköautojen ajoneuvoveron perusveroa korotetaan hieman. Ajoneuvoveron korotus ei koske ennen lokakuun alkua käyttöönotettuja täyssähköautoja.

– Täyssähköautojen autoveron nopealla jo muutaman viikon kuluttua tapahtuvalla poistolla on suuri symbolinen merkitys, sillä tähän asti jokaisesta uudesta autosta on peritty autoveroa. Hankinnan veron poistaminen nollapäästöisiltä autoilta on oikeansuuntainen autokannan uusiutumista nopeuttava askel, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

Hankintatuelle ja lataus- ja jakeluinfratuelle luvassa jatkoa myös ensi vuodelle

Budjettiriihessä on myös käsitelty hankintatukien jatkoa. Hallitus ehdottaa fossiilittoman liikenteen tiekartan mukaisesti määrärahaa hankintatukiin, jolla edistetään siirtymää vähähiilisiä polttoaineita käyttäviin ajoneuvoihin.

Vähäpäästöisten ajoneuvojen hankintaa ja yleistymistä on vielä lähivuosina perusteltua tukea, jotta niiden osuus autokannassa kasvaisi nykyistä nopeammin.

Vielä ei ole tarkalleen tiedossa, miten hankintatuet toteutettaisiin. Hankintatukien on määrä fossiilittoman liikenteen tiekartan mukaan laajentua henkilöautoista myös paketti- ja kuorma-autoihin, joissa autokannan sähköistyminen on vielä alkumetreillään.

Autokannassa oli elokuun lopussa vasta noin 800 ladattavaa pakettiautoa, joten vasta 0,2 prosenttia kannasta on ladattavia. Sähköautojen osuus ensirekisteröidyistä pakettiautoista on tammi-elokuussa 2021 ollut vain 2,4 prosenttia.

– On tärkeää, että hankintatukibudjetti olisi riittävä. Nyt näyttää siltä, että uusittava täyssähköautojen hankintatuki jäisi aiempaan 2 000 euroon, joka on huomattavasti verrokkimaitamme vaatimattomampi. Yhdessä autoveron alentamisen kanssa oikein mitoitettu hankintatuki olisi tuonut kaivatun piristysruiskeen sähköautomarkkinaan, muistuttaa toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta.

Budjettiriihessä ehdotetaan lisäksi yhteensä 23,3 miljoonaa euron määrärahaa sähköautojen latausinfran ja kaasutankkausverkon laajentamiseen. Lataus- ja jakeluinfran laajeneminen on erittäin tärkeää sähkö- ja kaasuautojen yleistymiselle.

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

4 KOMMENTIT

  1. Parempaan olisi kyetty, mutta olkaamme kiitollisia näistäkin. Kansainvälisesti Suomi on kärkikastissa sähköistämisen suhteen.

  2. Tämä tapa autokannan uusimiseksi on hyvä. Ei rangaista bensa ja diesel autoilijoita polttoaineen korotuksilla vaan tehdään sähköautoilusta muulla tavoin kiinnostavampi!

  3. Sähköautotukea verrataan usein muiden maiden vastaavaan. Meillä kuitenkin verrattuna polttomoottoriautoihin sähkäautoilla ja plug-in hybrideillä on merkittävä etu alemmassa autoverossa.
    Hybridien kohdalla tämä on käsittämätön verrattuna vaikka pieneen polttomoottoriautoon. Useinhan ison hybridin kulutus on pikkuauton suurempi.

  4. Iso osa autoista jää edelleen hankintatuen rajan ulkopuolelle, mutta tuon hintaluokan autoissa sillä ei liene ostajalle ratkaisevaa merkitystä. Tarkempaan laskevien kannattaa miettiä, miten suurta ja painavaa akkua kannattaa kuljettaa koko ajan mukana muutaman vuotuisen pidemmän matkan takia.

    Kotilataukseen riittää suurimmalle osalle autoilijoista 1-vaihe 16 A sulakkeella, mistä lataa pari sataa kilometriä yön aikana. Saman verran saa 50 kW pikalaturilla esim. Cittarissa käydessä 45 minuutissa. Tehokkaammilla latureilla ajan saa puolittumasn, mikä menee helposti jo vessa- ja kahvipysähdykseen pidemmällä reissulla. Jos kotipihalla ei ole latauspaikkaa, niin jo nykyisten julkisten latureiden kanssa pärjäisi myös mainiosti. Kesällä kulutus omissa ajoissa alitti valmistajan ilmoittaman, mutta talvesta ei ole kokemusta. Veikkaan, että pitämällä joka yö auton töpselissä ja käsittääkseni siten akun lämpimänä, niin vain lataussähkön kulutus nousee ja käytössä hieman sisätilojen lämmitys. Tällöin ajomatka ei mainittavasti lyhenisi. Nämä ajatukset toivottavasti auttavat sähköautoa harkitsevia päätöksenteossa.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!