Päivän löytö: Bemariko muka huono investointi?

Tämänkertaisen päivän löydön kulta-aika ajoittuu hienosti ajoneuvon koko fyysisen olemassaolon ajalle. BMW:n valmistama himoittu sportti, jonka hinta ja haluttavuus tuntuvat nousevan käsi kädessä. Arvonnousu on ollut huimaa, varsinkin kohtuullisen suuren valmistusmäärän huomioiden.

Tämänkertainen päivän löytömme on ”tietenkin” BMW M3 E30, vuodelta 1989.

Kuva: Kesman.

Tätä pulleakylkistä mutta upeaa aikalaistaan sporttia valmistettiin 1980-luvun puolivälin paikkeilta 90-luvun alkuun saakka. Valmistusmäärä yltää eri versioineen yhteensä reilun 17 000:n kappaleen paikkeille.

Katso tästä muut Päivän löydöt.

Kohtuullisen suuresta valmistusmäärästä huolimatta, saksalaisen autoilmoitussivusto Mobile.de:n listoilta löytyy vain reilun pari tusinaa myynnissä olevaa yksilöä. Suomesta ensimmäisen sukupolven ”Äm kolmosta” löytyy myynnistä suosituimmilta markkinapaikoilta, mutta ainoastaan 3 kappaletta tätä kirjoittaessa.

M3:n kulttimaine alkoi rakentumaan melkein heti ensimmäisten autojen rullattua ulos tehtaan tuotantolinjalta. Olihan kyseessä aikalaisekseen komea, moderni ja nopea BMW, jollaista ei tullut joka kadunkulmalla vastaan.

Kuva: Kesman.

Bemarin järeämmän pään kolmossarjalaisista tuossa ikäluokassa puhuttaessa on pidäteltävä itseään melko rajusti, jos haluaa välttää käyttämästä sanaa ”juppi”. Kyllä, tämä auto oli juppiaikakauden statussymbolien huomionkipeä iltatähti, joka kuvasti omistajansa erehtymätöntä bisnesvainua, elämäntyyliä sekä muotitietoisuutta.

Bisnesvainusta puheenollen, ensimmäisen korimallin M3:n arvonnousu on vähintäänkin mielenkiintoista seurattavaa: Vielä viitisentoista vuotta sitten tätä automallia saattoi bongata tuusulalaisen autoliikkeen pihalta pari kolmekin yksilöä vierekkäin. Autojen kadottua markkinoilta uusien omistajiensa hellään huomaan, arvonnousu on ollut vähintäänkin kohtuullista.

BMW M3-malleja. Kuva: Pixabay.

Vuoden 2006 paikkeilla ”ämkolmosista” pyydettiin Suomessakin noin 20 000 euroa.

Nykyisellään pyynnit ovat linjassa eurooppalaisen hintatason kanssa, ja tämänkertaisen, lähemmän tarkastelun kohteena olevan yksilön hintalappuun tulostuukin hieman alle 70 000 Euron hinta.

Tässä mielessä e30-korimallin M3:n arvonnousu rökittää inflaation moninkertaisesti kuudentoista vuoden tarkastelujaksolla.

Hurjimmissa ulkomailla myytävänä olevissa yksilöissä voi hintalappuun tulostua vieläkin suurempia numeroita, eli tähän peilaten Suomi-yksilöiden pyyntihinnat ovat jopa maltillisia.

Arkistokuva.

Varmasti on olemassa taloudellisessa mielessä parempiakin sijoituskohteita, mutta harva muu sijoituskohde vaatii ainoastaan lämpöä ja hieman huolenpitoa hankinnan jälkeen.

Artikkelin inspiraation lähteenä toimineeseen, valkoiseen BMW M3:een kannattaa käydä perehtymässä autoliike Kesman:in tiloissa Lempäälässä.

Lisää kuvia sekä myynti-ilmoituksen löydät oheisesta linkistä https://www.nettiauto.com/bmw/m3/12268546

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän