Autotoday tutustui: Toyota Yaris Cross — pikkukatumaasturit saavat hurjan kirittäjän

Teksti Toni Jalovaara

Pienet katumaasturit tai kompaktit katumaasturit, kuten maahantuojat niitä mieluummin kutsuvat, on nopeasti kasvava autoluokka kaikkialla maailmassa. Pikkuautojen myynti on Euroopassa hätää kärsimässä, kun niiden korkeammat ”maasturimaiset” sisarmallit ovat ostajien mielestä paljon mielenkiintoisempia.

Toyota ei ole tähän saakka ollut mukana tuossa luokassa, tai ainakaan se ei ole osallistunut leikkiin vähään aikaan. Hyvin automaailmaa tuntevat saattava muistaa Toyota Urban Cruiserin vuosikymmenen takaa. Se oli oikeastaan aivan mainio auto, mutta Urban Cruiser oli edellä aikaansa ja jenin korkeuksiin kohonnut kurssi nosti hinnan liian hurjaksi.

Kuva: Toni Jalovaara.

Urban Cruiserilla on yksi yhteinen piirre uuden Yaris Crossin kanssa, sillä myös tuo esi-isä tehtiin Yarisin perusrakenteelle. Asiassa ei ole mitään moitittavaa, sillä uusi Yaris voitti Car of the Year 2021 -palkinnon eli ainakin median edustajien mielestä se on mainio auto. Suomalaiset ostajat ovat aivan samaa mieltä, sillä kahdeksan kuukauden jälkeen Yaris on henkilöautojen rekisteröinneissä toisena. Vain Corolla on edellä.

Perusrakenne on yhteinen siinä määrin, että edes 2,56 metrin akseliväliä ei ole vaivauduttu venyttämään. Yaris Crossin kori on kuitenkin paljon Yarista suurempi. Pituutta on 24 senttiä, korkeutta liki kymmenen senttiä ja leveyttäkin pari senttiä enemmän.

Kuva: Toni Jalovaara.

Tuo melkoisesti kasvanut korkeus selittää se, miksi akseliväliä ei tarvinnut muuttaa pidemmäksi. Yaris Crossissa istutaan henkilöautosisarta korkeammalla pystymmässä asennossa. Tilaa on siis otettu tavallaan ylhäältä.

Tilaa onkin varsin mukavasti niin edessä kuin takana. Takapenkille pääsy vain vaatii vähän vaivannäköä, sillä ovet eivät ole kovin kookkaat ja ne saisivat mielellään avautua suurempaan kulmaan.

Tavaroille on kokoluokkaan nähden mukava tila ja varusteluettelosta löytyy ylellisimmissä eli kalliimmissa versioissa sähkötoiminen takaluukku. Kaiken lisäksi vielä sellainen, joka avautuu sopivalla jalan heilautuksella puskurin alla.

Kuva: Toni Jalovaara.

Yaris Crossin muotoilua johtanut Lance Scott kertoo halunneensa pitää auton kompaktin kokoisena. Tavoitteena olivat kuitenkin voimakkaat muodot ja uutuudesta on helppo löytää suuremmasta RAV4-katumaasturista tuttuja piirteitä. Oman sävynsä antavat suuri 20 sentin maavara ja aina vähintään 16-tuumaiset pyörät.

Toyotan edustajat kuvailevat Yaris Crossin ajettavuutta luotettavaksi ja luonnolliseksi. Sanat luonnehtivat varsin hyvin Toyotan perusfilosofiaa, jota Yaris Cross hyvin toteuttaa. Ei mitään suurta moitittavaa, muttei mitään hurjia ihastuksen hetkiäkään.

Suurimmat moitteet kohdistuvat oikeastaan rengastukseen, sillä koeajetuissa autoissa oli 18-tuumaiset 50-sarjan renkaat. Maahantuojan arvion niillä varustettujen parhaiden varustetasojen Yaris Crossien osuus on vain kymmenesosa kokonaismyynnistä.

Kuva: Toni Jalovaara.

Tuossa kohtaa kannattaa tinkiä vähän auton ulkonäöstä oman mukavuuden hyväksi. Kulku on mukavampaa ja hiljaisempaa pienemmillä pyörillä.

Liikkuminen ei ole mitenkään räjähtävän ripeää, sillä meillä Yaris Crossin keulalla on aina 1,5 Hybrid. Toisin sanoen 1,5-litraisen bensiinimoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmä, jossa vaihde on aina automaattisesti sopiva.

Katso tästä muita Toyota-koeajoja.

Kulku on kerkeää ja nollasta sataan ehtii niin etu- kuin nelivetoisella alle 12 sekunnissa. Tavallisessa ajossa Yaris Cross tuntuu tehoaan vikkelämmältä, mutta toki viiden matkustajan kuorma ja jotain vedettävää perässä (enintään 750 kiloa) syövät suorituskykyä.

Kuva: Toni Jalovaara.

Jos ei Yaris Cross ole mikään raketti, niin toisaalta polttoainetta kuluu hyvin maltillisesti. Olen ajanut neljällä eri yksilöllä erilaisia reittejä ja jokaisella kulutus on jäänyt alle virallisen normin. Viitosella alkavaa lukemaa en ole ajotietokoneessa vielä nähnyt, mutta neljä litraa sadalla on alittunut sen kummemmin yrittämättä.

Nelivetoakin tarjolla

Uusi Yaris Cross eroaa massasta siinä, että sen saa myös nelivetoisena. Toyotalla se tarkoittaa pientä (5,3 hv ja 52 Nm) sähkömoottoria takana, joka antaa tarvittaessa voimaa takapyörille. Etu- ja takapyörien välillä ei ole mekaanista yhteyttä, vaan elektroniikka toimittaa toiveet.

Nelivedon myötä takapyörien jousitus on erilainen ja auto on vähän suuremman ja jäykemmän oloinen. Etuveto on kaksikosta näppärämmän ja hauskemman tuntuinen.

Kuva: Toni Jalovaara.

Varusteet voi valita oikeastaan lompakon mukaan. Yaris Crossista ei ole edes olemassa samanlaista hinnat alkaen (Life) versiota kuin tavallisesta Yariksesta, mikä tarkoittaa että tavaraa on jo halvimmassa 25 555 euron hintaisessa versiossa varsin paljon. Siitä mennään sitten noin 3 000 euron portain ylöspäin. Nelivedon saa toisen portaan Intense-varustetasoon vähän vajaan 3 000 euron lisähinnasta.

Kuva: Toni Jalovaara.

Toyotalla on vahva usko Yaris Crossin menestykseen niin Euroopassa kuin Suomessa. Niitä on tarkoitus valmistaa ensi vuonna Ranskan tehtaalla 150 000 kappaletta. Niistä yli kahdentuhannen arvioidaan löytävän ostajan Suomesta, mikä toisi Toyotalle ylivoimaisen ykkössijan pienten katumaasturien markkinoilla. Tavoite on tällä paketilla ihan realistinen.

Toyota Yaris Cross

  • Moottori: 1,5 l, 4-sylinterinen, bensiini
  • Polttomoottorin teho: 92 hv. / 68 kW. @ 5500 rpm.
  • Polttomoottorin vääntö: 120 Nm. @ 3600-4800 rpm.
  • Sähkömoottorin teho: 59 kW.
  • Sähkömoottorin vääntö: 141 Nm.
  • Maksimiteho yhteensä: 116 hv.
  • Maksimivääntö yhteensä: ei ilmoiteta Nm.
  • Ajoakun kapasiteetti: 0,774 kWh
  • Kiihtyvyys: 11,2/11,8 sek. (0-100 km/t)
  • Vetotapa: Etuveto/Neliveto
  • Alkaen hinta: alkaen 25 555 euroa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: Toni Jalovaara.

Kuva: Toni Jalovaara.

Kuva: Toni Jalovaara.

Kuva: Toni Jalovaara.

Kuva: Toni Jalovaara.

Kuva: Toni Jalovaara.

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!