Autotoday tutustui: Toyota Hilux — maastoon ja maantielle

Pääsimme lyhyesti tutustumaan uuteen Toyota Hilux -avolavaan.

Uudistuneessa Toyota Hilux -mallissa on muun muassa uusi design, uusi 2,8-litrainen moottori ja uudet varusteet.

Hiluxin yli tuhannen kilon kantavuus ja 3,5 tonnin vetomassa jarrulliselle perävaunulle on saatavilla kumpaankin Suomeen tuotavaan korimalliin (Extra Cab sekä Double Cab).

Hiluxin keulan ilme on nyt täysin uudistettu uudella etumaskilla ja etupuskurilla. Uutta ilmettä täydentävät saatavilla olevat uudet led-valot niin edessä kuin takana, uudet 18 tuuman vannemallit sekä nippu uusia ulkovärejä.

Kuva: CvB.

Päivitetyistä sisätiloissa on muun muassa uudenlainen mittaristo ja uusi, kahdeksan tuuman mediakeskuksen kosketusnäyttö.

Uuden Toyota Hiluxin voimalinjavalikoima kasvaa uuden 2,8-litraisen, 204 hevosvoimaa kehittävän moottorin saapuessa 2,4-litraisen rinnalle.

Kumpikin moottori on saatavilla kumpaankin korimalliin, ja kuusivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston lisäksi kuusivaihteinen automaattivaihteisto on jatkossa saatavilla kummankin korimallin yhteyteen.

Kuva: CvB.

Tiellä ja maastossa

Päivän ohjelmaan kuului sekä ajo maantiellä että mastossa.

Ajoasennon sai ihan hyvin pitkällekin kuljettajalle. Kuljettajan tuolin saa myös yllättävän korkealle, josta saattaa olla iloa esimerkiksi maastoajossa.

Autossa on tarjolla kaksi ajotilaa, Eco ja Power. Näillä ajotilojen eron huomaa selvästi etenkin kiihdyttäessä. Auto vaihtaa melko napakasti isompaan, kun painetaan kaasu pohjaan.

Kuva: CvB.

Maantieajossa yllätti heti alussa melko kova rengasmelu auton takapyöristä. Käytössä on nastarenkaat, jotka merkittävästi vaikutti meluun. Etupyöristä ei kantaudu häiritsevää ääntä ohjaamoon, eikä myöskään moottorista.

Maantieajossa suurin ärsyke tulee kyllä kaistavahdista, joka reagoi kaistamerkintöihin jarruttamalla toisen puolen pyörillä.

Tämä tapahtuu melko äkäisesti ja tuntuu sangen epämiellyttävältä. Onneksi kaistavahdin saa helposti pois ratissa olevan kytkimen avulla.

Kuva: CvB.

Kaistavahti on erityisen ärsyttävä, jos autolla ajaa kapeahkoa maantietä. Silloin kaistavahti reagoi jatkuvasti kaistamerkintöihin.

Autossa on älykäs vakionopeudensäädin, joka toimi koeajolenkin aikana hyvin. Auto pysyi hyvin jonon vauhdissa.

Katso tästä muita Toyota-koeajoja.

Näkyvyys autosta on hyvä joka suuntaan. Sivupeilit ovat riittävän kookkaat.

Jousitus oli jämäkkä ja ehkä kovanpuoleinen maantielle, mutta autossa ei ollut kuormaa koeajolenkin aikana. Kuormattuna jousitus on varmaan pehmeämpi.

Maastossa Hilux on melko varma menijä. Pääsimme kokeilemaan autoa sellaisissa paikoissa, joissa ei ikinä olisi viitsinyt omalla autolla kokeilla.

Maastolenkin aikana keli oli kuiva ja maa jo hieman jäässä. Autossa oli nastarenkaat, jotka hieman paransi pitoa.

Maastoajon helpottamiseksi on tehty myös joitakin muutoksia. Esimerkiksi auton tyhjäkäynti on nyt 680 kierrosta minuutissa, kun se edellisessä versiossa oli 850 kierrosta minuutissa.

Kuva: CvB.

Maastossa auto jaksoi hyvin vetää tyhjäkäynnillä. Näin pystyi keskittymään ohjaamiseen ja jarruttamiseen.

Auton maavara on 29,3 cm ja kahluusyvyys 70 cm. Auton lähestymiskulma on 29 astetta ja jättökulma 26 astetta.

Perusmalli maksaa alle 38 000 euroa. Kyse on lyhyellä ohjaamolla varustettu malli, jossa on 2,4 litran moottori.

Pitkällä ohjaamolla tarjolla on sekä viisipaikkainen että kaksipaikkainen versio. Viisipaikkaisen lähtöhinta on runsaat 56 000 euroa ja kaksipaikkaisen runsaat 40 000 euroa.

Toyota Hilux on työkäyttöön tarkoitettu ja siihen se sopii hyvin.  Enemmän tietoa autosta on alla olevan linkin kautta.

Katso tästä muita juttuja Hiluxista.

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!