Autotoday testasi: Volvo V60 D3 Business aut. — isoveljensä voittaja

Kuva: Antti Järveläinen.

Aivan alkuun täytyy todeta Volvon onnistuneen uuden V60:n toteutuksessa lähes täydellisesti. Autosta on moneksi moneen eri käyttötarkoitukseen, ja ulkonäkö kosiskelee nyt hienosti autoilukansaa ikäryhmää katsomatta.

Perinteisen konservatiivinen Volvo on onnistunut nykyisellä mallistollaan herättämään mielenkiintoa nuorempien ostajien keskuudessa. Nyt koeajettu uusi V60 on hintansakin puolesta Volvo-malliston edullisemmasta päästä, joka lisää auton mielenkiintoa entisestään.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuin kaksi marjaa

Uusi V60 astuu ulkonäöllään pahasti isoveljensä V90-mallin varpaille. V60 on virtaviivaisemman ja linjakkaamman näköinen kuin V90. Samalla täytyy kuitenkin todeta, että kun malleja vertailee nopeasti, harjaantuneempikin silmä sekoittaa mallit luonnossa helposti toisiinsa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Suurimmat ulkonäölliset erot tulee auton takaosan kohdalla. Siinä missä V90-mallia on väkisin venytetty, on V60 hyvin sopusuhtaisen ja tasapainoisen näköinen kauttaaltaan. Pituuseroa malleilla on vajaa 20 senttimetriä.

Reilun 41 000 euron lähtöhinnallaan V60 on isoveljeään noin 9 000 euroa edullisempia. Kaikkein edullisimmassa mallissa moottori on malliston pienin diesel, kaksilitrainen ja 150 hevosvoimainen D3 ja vaihteisto on manuaali. Koeajoautossa vaihteisto on kahdeksanvaihteinen Geartronic automaatti.

Kuva: Antti Järveläinen.

Ajoergonomia ja tilat

Ulkonäön lisäksi Volvo on selvästi ottanut tosissaan myös malliensa ajoergonomian. Koeajoautossa vakiona tulevat kangaspäällysteiset penkit yllättävät positiivisesti jämäkkyydellään, vaikka sivuttaistuki jää melko olemattomaksi.

Yhdeksäntuumainen kosketusnäyttö on hyvin käden ulottuvilla ja toimii poikkeuksellisen hienosti myös hansikkaat kädessä. Järjestelmän grafiikat alkavat tosin kaipaamaan pian päivitystä, etenkin kun näytöllä pyörii navigaattorin kartta.

Katso tästä muut koeajot.

Takana riittää kiitettävästi tilaa pidemmillekin jaloille. Takaistuimet on muotoiltu matkustusmukavuutta ajatellen, ja ainakin kahdella matkustajalla matka taittuu tilavissa merkeissä.

Takaistuimien mitoiltaan V60 on hyvin lähellä V90:n mittoja. Jalkatila on kutistunut vajaalla kahdella senttimetrillä ja leveydestä on nipistetty pois neljä senttiä. Istuimen ja katon välinen mitta on tosin pysynyt tismalleen samana.

Kuva: Antti Järveläinen.

Ajodynamiikka

V60 on ajettavuudeltaan hyvin lähellä muita Volvon malleja. Mistään sporttisesta ajokokemuksesta ei puhuta, mutta kokonaisuutena auto on hyvin tunnokas. Alusta on jämäkkä ja tunnokkuutta löytyy, vaikka alla on 17-tuumaiset kitkarenkaat.

Ohjaustuntuma on niin ikään napakka, varsin tunnokas keskialueella ja palauttaa asiallisesti. Ohjauspyörästä saa hyvän otteen, ja lisäksi Volvolla on toiminnoiltaan yksi markkinoiden helppokäyttöisimmistä ohjauspyöristä. Kaikki olennaiset painikkeet löytyvät ja informaatio mittaristolla on selkeä esimerkiksi mukautuvaa vakionopeudensäädintä asetettaessa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Hybridivalikoima täydentyy

Moottorivalikoima on täydentynyt ladattavien pistokehybridien osalta nyt T6-mallilla. Entuudestaan tuttu T8-malli on myös saatavilla V60-malliin.

Molemmissa T6- ja T8-malleissa on on kaksilitrainen bensiinimoottori, johon on yhdistetty 87 hevosvoimainen sähkömoottori. Bensiinimoottoreiden maksimitehot ovat 253 ja 303 hevosvoimaa. T6-mallin WLTP mitattu hiilidioksidipäästöarvo on 49 g/km ja alkaen hinta 55 591 euroa.

Tekniset tiedot: Volvo V60 D3 Business aut.

  • Moottori: 2,0-litrainen rivineljä
  • Maksimiteho: 150 hv.
  • Maksimivääntö: 320 Nm.
  • Kiihtyvyys: 9,9 sek (0-100 km/t)
  • Yhdistetty kulutus ja CO2 päästöt: 5,7 l/100km. ja 149 g/kmTavaratila: 529 litraa
  • Polttoainesäiliö: 60 litraa
  • Omamassa: 1738 kg.
  • Alkaen hinta: 43 622 euroa
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here