Autotoday testasi: Mercedes-Benz GLC 250 d 4Matic A Premium Business – katumaasturi melkein kaikilla herkuilla

21.8.2018 17.55

Kun koeajoauto maksaa lisävarusteineen 80 000 euroa, voi olla varma, että autossa on melkein kaikki tarpeelliset ja tarpeettomatkin herkut.

Kun koeajoauto Mercedes-Benz GLC on kaiken kukkuraksi Suomessa valmistettu, tulee koeajoon hieman lisää ulottuvuutta.

GLC on Suomessa Mercedeksen toiseksi suosituin malli. Heinäkuun loppuun mennessä Suomessa oli rekisteröity melkein 800 GLC-mallia. Kasvua viime vuoden alkuvuoteen on melkein 37 prosenttia.

GLC ei oikeastaan ole mikään aivan tuore malli. Sen valmistus alkoi jo 2015 ja myyntiin auto tuli 2016. Markkinoille tullessaan GLC korvasi vuodesta 2008 alkaen valmistetun GLK-mallin.

Esimakua robottiautosta

Koeajoauto on jo melko lähellä autonomista autoa. Maantiematkalla riitti, että pisti halutun nopeuden vakionopeudensäätimeen ja piti ainakin toisen käden ratissa.

Auto kulki pitkiäkin matkoja nätisti jonossa ja pysyi kaistaviivojen välissä, jos niitä oli. Jonon hidastuessa auto hiljensi ja nopeuden noustessa vauhti taas kiihtyi – täysin automaattisesti.

Vastaan tuli yksi merkittävä ongelma, joka ei johtunut autosta vaan tiemerkinnöistä. Ongelma ilmeni risteyksissä, joiden oikeaan reunaan oli tehty poistumiskaista.

Valkoinen reunaviiva on tietysti maalattu oikeaan reunaan, ja poistumiskaistan ja ajokaistan välillä pitäisi olla katkoviiva. Mutta eipä kaikissa paikoissa ollut!

Kuljettaja havahtui kunnolla, kun auto ensimmäisen kerran käänsi rivakasti oikealle poistumiskaistalle, vaikka matkan piti jatkua suoraan.

Kun tähän osasi varautua, ratista tuli pidettyä kunnolla kiinni.

Katumaasturiperheessä valinnanvaraa

Mercedes-Benz GLC on Mersun katumaasturiperheen toiseksi pienin malli. GLC:n lisäksi tarjolla ovat GLA, GLE ja GLS.

GLC:llä pituutta on noin 4,6 metriä, leveyttä 1,9 metriä ja korkeutta 1,6 metriä. Auton sisätilat ovat riittävät esimerkiksi neljälle keskikokoiselle henkilölle matkatavaroineen, mutta erityisen tilava auto ei ole.

Auton koko ja paino antavat vakaan ajotuntuman eikä kuljettajan paikalla ole valittamista. Kommunikointi näytön kanssa pienellä kosketuslevyllä on luontevaa, kunhan levyn käytön oppii kunnolla.

GLC:ssä on vielä perinteinen Mersun kojelaudan näyttö, joka näyttää aivan siltä kuin se olisi istutettu kojetauluun jälkikäteen. Näyttö toimii kuitenkin hyvin ja on hyvällä katsekorkeudella.

Kuljettaja saa hyvän ajoasennon, ja kaikki nappulat ja säätimet ovat hyvin käsien ulottuvilla.

Etuistuinten kaikki monipuoliset säädöt toimivat sähköllä, mutta pituussäätö on mersumaiseen tapaan mekaaninen.

Auto kulkee melko äänettömästi ja tilaa on myös takapenkillä. Takapenkillä on hyvin jalkatilaa, vaikka kuljettaja on yli 180-senttinen.

Tavaratilan välipohjan alla hyvin tilaa

550 litran tavaratilassa saisi tällaisessa autossa olla hieman enemmän korkeutta. Takaistuimet kaadettuna tavaratila kasvaa 1 600 litraan. Onneksi välipohjan alla on hieman lisätilaa, kun varapyörää ei ole. Tämä tila onkin yllättävän tilava, kun sen pakkaa aivan täyteen.

GLC:ssä on jatkuva neliveto, joka jakaa voiman hieman takavetopainotteisesti etu- ja taka-akselien välillä suhteessa 45/55.

GLC:ssä on maavaraa katumaastureille tyypilliseen tapaan reilut 18 senttiä. Lisävarusteena tosin on tarjolla ilmajousitus, jonka avulla maavaran saa nostettua melkein 23 senttiin.

Koeajoauto oli varustettu 204-hevosvoimaisella dieselmoottorilla ja 9-portaisella automaattilaatikolla. Tehoa ja kiihtyvyyttä on aivan tarpeeksi. Sporttisemmasta ajosta tykkäävä voi vaihtaa vaihdetta ratin siivekkeistä esimerkiksi mutkaisella tiellä.

Polttoaineen kulutukseksi Mercedes lupaa noin 5 litraa/100 km. Kiihtyvyys nollasta sataan on 7,6 sekuntia ja huippunopeus 222 km/h.

GLC:ssä on myös ajotilojen valintamahdollisuus, jota käytetään keskikonsolissa olevasta rullasta. Tarjolla on Eco, Comfort, Sport, Sport+ ja Individual.

Mersun perinteistä turvallisuutta

GLC-mallissa on Mersun perinteiset avustin- ja turvajärjestelmät.

Vakiona ovat muun muassa törmäyksenesto-, sivutuuli-, ajovalo- ja vireystila-avustin. Autossa on myös täysautomaattinen eCall-hätäkutsujärjestelmä, aktiivinen pysäköintiavustin ja jalankulkijoita suojaava aktiivinen konepelti.

Kaiken kaikkiaan GLC-mallissa tuntee olonsa hyvin turvalliseksi.

Yksi pieni asia harmittaa kuitenkin melkoisesti – housujen likaantuminen ovikynnyksestä.

On melko yllättävää, että tähän Mercedeksellä ei ole keksitty hyvää ratkaisua. Joissakin autoissa ovi tulee kynnyksen päälle, mutta GLC:ssä kynnys likaantuu rapakelillä, eikä autoon nousu tai poistuminen autosta onnistu helposti lahkeita sotkematta.

Ratkaiseeko kotimaisuus?

Mercedeksellä on nykyään tarjolla todella monta mallia, ja kaiken lisäksi monipuolinen valikoima katumaastureita.

Autoa ei voi siis suoraan suositella perheelle, joka haluaa Mersun katumaasturin. On hyvä muistaa, että tämä malli ei ole kaikkein suurin Mersun katumaasturi, ja suurimmat puutteet ehkä ovat tavaratilan koossa. Välilattian alle tosin saa sujautettua melkoisesti tavaraa, mutta ne ovat sitten siellä jumissa koko matkan ajan.

Yksi peruste hankinnalle voi olla kotimaisuus, sillä auto on Uudenkaupungin autotehtaan valmistama.

GLC-version perusmalli maksaa runsaat 59 000 euroa ja kallein yli 177 000 euroa. Kalleimmassa AMG-versiossa onkin jo neljän litran ja 510 hevosvoiman moottori!

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here