Autotoday testasi: Mercedes-Benz A-sedan 200 A Launch Edition Style — A saattaa hämätä

Kuva: Antti Järveläinen.

Mercedeksen uusi A-sarjan Sedan on ulkomuodoiltaan tunnusomaista Mercedeksen muotoilua, jonka tunnistaa jo kaukaa. Etusäleikössä komeilee Mercedeksen suuri logo ja etuvalot ovat kuin pienemmästä A-sarjan hatchbackistä.

Sivulta katsottuna auton keulan muotoilu kaartuu varsin jyrkästi alas. Mercedes mainostaakin auton ilmanvastuskertoimen olevan kaikkien sarjatuotantoautojen joukossa maailman alhaisin. Ilmanvastuskertoimen ollessa 0.22, yltää A-sarjan Sedan samaan arvoon CLA Coupé -mallin kanssa.

Sivuprofiilin linjat ovat sopusuhtaiset. Peräosan pituutta on hieman typistetty, mutta se ei ole pahemmin karsinut auton tavaratilaa. A-sarjan Sedanin 420 litraa vetävää tavaratilaa voi pitää vähintään hyvän kokoisena tämän kokoluokan segmentissä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Tyylikäs sisältä

A-sarjan Sedan on sisätiloiltaan oikea herkku. Muotoilu on todella onnistunut ja materiaalit ovat pääosin laadukkaan tuntuisia.

Modernin ohjaamon muotoilussa on myös retrohenkisiä vivahteita. Ilmasuuttimet ovat kookkaan kokoiset ja ilmastointilaitteen painettavat kytkimet ovat tyylikkäästi muotoiltu yhteen riviin.

Ohjaamossa on käytetty melko paljon kiiltävää mustaa muovia, joka monesti saa aikaa halvan vaikutelman. A-sarjan Sedanissa muovia on käytetty pääosin alueilla, joihin ei kosketa käsillä. Näin muoviosat pysyvät naarmuuntumattomina ja puhtaina sormenjäljistä.

Koeajoauton kaksi erillistä 10,25-tuumaista näyttöä yhdistyvät yhdeksi isoksi näytöksi. Tämä Mercedeksen ”Widescreen-Cockpit” -näyttö on saanut inspiraatiota isoveljiensä E- ja S-sarjan malleista.

Kuva: Antti Järveläinen.

Näytöt ovat resoluutioltaan 1920×720 pikseliä, ja poikkeuksellisen tarkkoja verrattuna monen muun autovalmistajan näyttöihin. Vasemmalla puolella on normaalit mittarit, ja muut ajamiseen liittyvät tiedot. Ohjauspyörän napeista pystyy kierroslukumittarin tilalle asettamaan kulutus-, eco tai karttanäytön navigoimiseen.

Katso tästä muut Autotodayn koeajot.

Oikeanpuoleista näyttöä ohjataan keskikonsolin kosketuslevyltä. Normaaleiden navigaattorinäyttöjen ja radioiden lisäksi valikoista löytyy hyvin suuri määrä erilaisia asetuksia, joita voi säätää. Visuaalisesti data on hienosti esillä, mutta valikkoviidakkoon tottuminen vaatii oman aikansa.

Kosketuslevyn käyttö tuntuu välillä olevan hankalaa, jolloin käytettävyyttä helpottaa kosketusnäyttö. Ajan kanssa kosketuslevyn herkkyyteen ja ajoittaiseen epätarkkuuteen tottuu, mutta joskus asian saa nopeammin ja helpommin hoidettua koskettamalla valikkoja näytöllä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Jämäkkyyttä löytyy, hienostuneisuutta kaivataan

A-sarjan Sedanin luokitellaan pieneksi sedaniksi. Mallinimi tosin saattaa johtaa harhaan, sillä ajettavuus yllättää jämäkkyydellään. Ratin takana on suuremman auton tuntua, kuin mitä ulkonäkö antaa odottaa.

Ohjaus ja polkimet ovat hyvin tehostettuja ja kevyitä hallita. Autoon on saatu hyvin tarkka ohjaustuntuma, jota voi pitää samalla tunnokkaana.

Erityisen positiivisesti auto yllättää moottoritiellä. Meno on pieneksi autoksi todella vakaata ja hyvällä asfalttipäällysteellä melutaso pysyy alhaisena. Normaalilla nastojen syömällä maantiellä melutaso nousee väkisinkin, ei kuitenkaan häiritsevälle tasolle.

Normaalin rauhallisessa ajossa moottorin äänet on eristetty mallikkaasti ohjaamon ulkopuolelle. Kovemmilla kierroksilla nelisylinterisen ”murinat” tulevat kuitenkin selvästi eristeiden läpi.

Kuva: Antti Järveläinen.

Moottorin toiminnasta ei ole moitittavaa. Tehoa pienestä reilun 1,3 litran moottorista on otettu kiitettävät 163 hevosvoimaa ja vääntöä mukavat 250 newtonmetriä. Näillä luvuilla auton ripeys yllättää, ottaen kuitenkin vielä huomioon kyseessä olevan reilu 1,3-litrainen moottori. 0-100 km/t. taittuu 8,1 sekuntiin.

Ajotietokoneen ilmoittamat kulutuslukemat pääsivät myös yllättämään positiivisesti. Sekalaisessa vähän reippaammassa ajossa kulutus pysyi reilun kuuden litran paikkeilla ja mielenkiintoinen oli huomata moottoritiellä kulutuksen pysyvän noin viidessä litrassa 100-120 kilometrin tuntivauhdissa.

Heikoimmaksi lenkiksi ajotuntumassa jää seitsemänportaisen vaihteiston toiminta. Pysähdyksistä liikkeelle lähdettäessä auto nykäisee usein, vaikka kaasua koittaa painaa kuinka tasaisesti.

Ongelma korostuu erityisesti tilanteissa, joissa moottori on sammuneena liikennevaloissa ja liikkeelle pitäisi päästä ripeästi. Vaihteisto hoitaa vaihdot nätisti liikkeellelähdön jälkeen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Automatiikka helpottamaan ajamista

A-sarjan Sedanin kaikkiin malleihin tulee vakiona muun muassa aktiivinen kaista-avustin, tuulilasinpyyhkimien sadetunnistintoiminto ja peruutuskamera.

Aktiivinen kaista-avustin auttaa pysymään omalla kaistalla viivojen sisäpuolella. Auton ajautuessa lähelle kaistaviivaa, ratti täristää herättäen kuljettajan huomion. Mikäli korjausliikettä ei tapahdu, auto tekee automaattisesti pienen korjausliikkeen ohjauksella ja samalla painaen hieman jarrua.

Kaista-avustimessa on kaksi tasoa, perus ja herkkä. Herkkä-tasolla auton automaattinen korjausliike on aktiivisempi ja selvästi voimakkaampi.

Kuva: Antti Järveläinen.

Pienet premium-sedanit tulevat

Pienet premium-sedanit tulevat kasvattamaan suosiotaan, kun pienempien autojen tilankäyttö ja ajettavuus paranevat koko ajan. Pienempään pakettiin on saatu ison auton ominaisuudet ja tilat, ja autolla liikkuminen kaupungeissa helpottuu pienempien ulkomittojen ansiosta.

A-sarjan Sedan on hinta-laatusuhteeltaan oiva valinta niin kaupunkiin kuin maantiellekin. Mallinimen ei kannata antaa kuitenkaan hämätä tämän auton kohdalla. Vaikka A viittaakin Mercedes-malliston kompakteimpaan malliin, löytyy autosta luonnetta ja potentiaalia moneen tarkoitukseen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Mercedes-Benz A-sedan 200 A Launch Edition Style

Moottori: 1332 cm, 4-sylinterinen
Maksimiteho: 163 hv. @ 5500 rpm.
Maksimivääntö: 250 Nm. @ 1620 rpm.
Omamassa: 1385 kg.
Vaihteisto: 7-vaihteinen DCT-kaksoiskytkin
Vetotapa: Etuveto
Tavaratila: 420 l.
Yhdistetty kulutus: 6,1 l/100km.
Yhditetty CO2-päästöt: 139 g/km
Alkaen hinta: 35 381 euroa, koeajoauto 43 758 euroa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here